Wat voor vitamine heeft cacao?

Of anders gezegd, waardevolle stoffen voor je lichaam?
Cacao(poeder) op zich is niet echt lekker, en in chocola en chocomelk zit aardig wat suiker.
Dus dus dat is niet al te gezond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik het bij mijn fruit, bijvoorbeeld in smoothies. Het fruit levert dan al genoeg zoetheid om de cacao lekker te maken, waardoor je geen suiker nodig hebt.
Ik weet dat cacao veel anti-oxidanten bevat, en daarom heel gezond is, maar ik gebruik het eigenlijk vooral omdat ik chocosmoothies zo heerlijk vind.

Het beste antwoord

Er zitten meer dan 400 stoffen in cacao. Stoffen die allemaal samen een rol spelen in een van de krachtigste anti oxidanten rijk aan essentiële voedingsstoffen voedingsmiddel, bekend.

Door deze complexe inhoudsstoffen is men tot zover nog niet in geslaagd een kunstmatige chocoladearoma te ontwikkelen. Door het roosteren van cacaobonen (de normale procedure in de chocolade industrie) echter worden veel van deze inhoudsstoffen en hun werking, veranderd of vernietigd.

In cacaobonen zit geen suiker en tussen 12% en 50% vet, afhankelijk van de variëteit en groeicondities. Cacao is de rijkste bekende bron aan magnesium. Magnesium is o.a. van levensbelang voor een goed functionerend hart, het brengt de hersensstofwisseling in balans, is belangrijk bij het opbouw van sterke botten en wordt geassocieerd met gelukkig zijn. 80% van de westerse bevolking heeft tegenwoordig een chronisch magnesium tekort. Het is geen toeval dat liefde (hart) en chocolade een relatie hebben met elkaar. Bovendien is Phenylethylamine (PEA) een stof in cacao dat ook in grotere hoeveelheid uitgescheiden wordt in onze hersens, als wij verliefd zijn. PEA speelt ook een rol in het verhogen van concentratie en alertheid.

Verder zitten in cacao enzym remmers (MAO inhibitors) die bekend staan voor het verlagen van hongergevoel en ook voor de verhoging van de serotonine gehalte en andere neurotransmitters, in de hersenen. Door het roosteren of verhitten van cacao werd in proeven geconstateerd, dat cacao net zo een stimulerende werking heeft als zwarte koffie: met een verhoogde pulsslag en een stimulerende werking op het zenuwstelsel. Een ander stof, anandamide, dat in cacao gevonden werd, is een neurotransmitter dat onze hersens uitscheid wanneer wij ons goed voelen. Onderzoek heeft bewezen dat bepaalde enzymremmers in cacao de afbraak van deze neurotransmitter in onze hersenen remt wat betekend dat anandamide in onze hersenen in combinatie met de anandamide uit cacao ons geluksgevoel verlengt en verhoogd wanneer wij cacao eten.

Allergieën tegen cacao zij vrij zeldzaam. Een op de 1500 mensen die dachten allergisch te zijn tegen cacao zijn ook daadwerkelijk allergisch na een test. Vaak is de vermeende allergie tegen cacao in feite een allergie tegen melkproducten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

hier vind je alles:

www.barry-callebaut.com/download.dhtml?url=/cms_files/N-2396-File.pdf,filename=Nederlands.pdf,logniv1=Home,logniv2=Chocophilia,logniv3=Chocolate+and+health,level1=3,level2=1562 cacao vitamine