Kun je vetpercentage e.d. meten met een dergelijk apparaat (zie uitleg)?

Ik ga binnenkort naar een voedingsconsulent. Zij zegt dat zij mijn lichaamssamenstelling zoals vetpercentage gaat meten met één of ander apparaat dat ze aan mijn handen en voeten bevestigt. Is dit een bewezen en betrouwbare methode?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Ja dat kan, dat meten ze met een Omron vetmeter. Jaren geleden hadden wij er al een in de apotheek waar ik werkte. Het is een soort kleine scanner, en werkt als volgt:

Meting van het lichaamsvetpercentage met de Omron BF-306 lichaamsvetmeter is onder andere gebaseerd op een aantal persoonlijke gegevens zoals lengte, gewicht, leeftijd en geslacht.
De meetresultaten met de OMRON BF-306 benaderen de resultaten van metingen die door specialisten met professionele apparatuur worden verricht. De metingen met de BF-306 komen overeen met de nauwkeurige lichaamsvetmeting volgens de DEXA methode (Dual Energy X-ray absorptiometry). Een DEXA apparaat is een scanner. Het menselijk lichaam wordt met Röntgenstralen afgetast om de samenstelling van het lichaam te bepalen. De DEXA methode is nu de gouden standaard voor het meten van de samenstelling van het lichaam.
Het apparaat heeft voldoende geheugen om lengte, gewicht, leeftijd en geslacht voor 9 personen op te slaan (anders zou u het steeds opnieuw moeten ingeven)
De lengte van varieren van 1.00 tot 1.99,5 meter, het gewicht moet liggen tussen 10 en 199,8 kg, de leeftijd tussen 18 en 70 jaar oud en bij geslacht mag u kiezen tussen malen en female.
Na invoeren van deze gegevens volgt de eigelijke vetmeting:
De twee handvaten / elektroden moet u vasthouden met beiden handen en u drukt op de startknop. Ongeveer zeven seconden nadat het schermpje is gestart worden de gemeten gegevens weergegeven.

Na de meting komen de volgende gegevens op het scherm te staan:

Lichaamsvet percentage 4.0 tot 50.0 %
Interpretatie van dit percentage vet: low, normal, high, too high
BMI 7.0 tot 90.0
Interpretatie van BMI: low, normal, high, too high
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Dit gebeurt door het meten van je weerstand. Dit blijft slechts een benadering maar is behoorlijk betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit is redelijk betrouwbaar. Wij gebruiken hem op de sportschool ook. Voorheen had je van die vetmeters waarbij je een huidplooi moest pakken om de weerstand daarvan te meten. Dit was nou niet echt fijn( vooral voor de dames) om in de sportschool even je shirt omhoog te trekken waarbij even een plooi werd vast gepakt die iedereen kon zien en vaak toch een ongemakkelijk gevoel gaf. Al was dat wel een betrouwbare meting. In de huidige vetmeters die je dus in je handen en of voeten houdt zit een marge die wel tot een 10% kan afwijken.
De meest betrouwbare meting blijft overigens een onderwater meting. Deze is het meest nauwkeurig,maar weer niet echt praktisch .