moeilijke stoelgang.....wat kan hier de oorzaak van zijn ?

kan inname van extra calcium hier in bijdragen zodat een harde stoelgang hier het gevolg van is geworden ?

Toegevoegd na 32 seconden:
heb hier reeds en ganse periode last mee

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De oorzaak weet ik niet, maar om het te verbeten moet je veel water drinken en kiwi's eten

Ja,(extra)calcium of medicatie calcium-bruis kan zeker hieraan bijdragen. "Bijwerkingen Het gebruik van calciumpreparaten veroorzaakt over het algemeen weinig bijwerkingen. De meest voorkomende bijwerking is obstipatie (moeilijke stoelgang). Wanneer dit probleem zich voordoet, is dit meestal goed te voorkomen door extra te drinken. Ook een vezelrijke voeding (volkorenbrood, vers fruit en verse groenten) en extra lichaamsbeweging kunnen de stoelgang verbeteren. Gebruik hiervoor liever geen zemelen." Meer en ook nuttige info is o/a hier te vinden: http://www.spreekuurthuis.nl/themas/osteoporose/informatie/preventie/calcium

Veel vruchtensappen werken ook goed. Ik had daar eerst ook last van maar nu ik heel veel (verse) sappen drink multivitamine, sinaasappelsap en appelsap drink niet meer.

De inname van calcium kan hier zeker mee te maken hebben. Ook te weinig lichaamsbeweging maakt de darmen minder actief

Dan eet je te weinig vetten

Calcium kan inderdaad obstipatie veroorzaken, hoewel de magnesium die aan de meeste calciumtabletten is toegevoegd, die juist weer tegengaat. De eerste maatregel bij obstipatie is voldoende vocht, bij voorkeur water, drinken. Vezels zorgen voor een betere vulling van de darmen en lichaamsbeweging helpt zowel tegen obstipatie als om de calcium beter op te nemen.

Meer vezels eten, met name uit fruit. En daarbij genoeg vocht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100