Hoii! Ik ben een meisje van 17 jaar en ik weeg 42 kilo en ben 1.67 m. ik eet heel veel, maar ik kom niet aan. ik wil graag aankomen, maar hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het advies! ik denk alleen niet dat het een stoornis is Gino. want mijn ouders en broer zijn ook best mager. Ik ben vroeger weleens naar de huisarts gestuurd door school, en hij zei dat het gewoon mijn bouw was, precies zoals bij mijn broer. Maar er zal toch wel een manier zijn om aan te komen? ik ben hier best onzeker over, en mijn vrouwelijke vormen komen ook niet echt... ik ga zeker wat met deze adviesen doen! vooral met het advies van kees! heel fijn allemaal! :) Bedankt!

Antwoorden (8)

Je hebt volgens de BMI wijzer een BMI van 15. Je bent inderdaad veel te licht voor je lengte. Om de oorzaak hiervan te achterhalen en voor goed advies moet je niet hier zijn maar bij je huisarts. Die zal met je nagaan of je inderdaad te licht bent, wat hiervan de oorzaak is en zal je adviseren of doorverwijzen (naar bijv. een dietiste).

Dus: niet zelf gaan rommelen met eten maar even langs je huisarts voor een goed en verstandig advies.

Succes.

Toegevoegd na 8 minuten:
De reden dat ik een consult bij de huisarts adviseer is omdat ondergewicht veel oorzaken kan hebben. Bijv. een te snel werkende schildklier, andere lichamelijke oorzaken, maar ook psychische oorzaken kunnen een rol spelen. Domweg meer gaan eten kan in bepaalde gevallen zeer onverstandig zijn. Een goede begeleiding door een deskundige (bijv. dietiste) is aan te raden om gezond te blijven eten. Wij zijn hier op GV geen deskundigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aankomen door alleen maar veel te eten is niet zo gezond, en een laag vet is denk ik ook niet wat je wilt.

Je eet blijkbaar genoeg, dus dat is al goed, Nu moet je lichaam dat alleen nog omzetten naar gezond gewicht: Spiermassa. Die krijg je door veel te sporten.

Het beste kun je overleggen met je huisarts hoe je dit aan moet pakken, en of het verstandig is met een diëtist of andere expert aan de slag te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je BMI is 16,9 en zou tussen de 18,2-24,7 moeten zijn. Natuurlijk moet je voldoende calorieën eten maar het gaat er vooral om dat je voldoende noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. In de eerste plaats eiwitten en (vooral essentiële) vetten, vezels, vitamines en mineralen. Koolhydraten zijn iets minder belangrijk maar zeker als je in de groei bent wel handig.

Met name die koolhydraten zijn vaak het probleem, zowel bij over- als ondergewicht en bij een aantal andere gezondheidsproblemen. Vermijd zoveel mogelijk geraffineerde koolhydraten, zoals die voorkomen in snoep, koek, zoet broodbeleg, wittebrood en zoet broodbeleg maar ook vruchtensap. Eet in plaats daarvan volkoren brood en pasta, zilvervliesrijst en eet fruit in plaats van het als sap te drinken. Uiteraard is ook voldoende groente van belang en vis als je niet vegetarisch eet.

Tussendoor liever een hand noten, een stukje kaas of worst dan koolhydraatrijke snacks als candybars of ontbijtkoek.Het zijn ongeveer dezelfde adviezen als bij overgewicht maar dat wordt net als ondergewicht feitelijk veroorzaakt door ondervoeding, gebrek aan noodzakelijke voedingsstoffen. Een gezond voedingspatroon is dus altijd het eerste verdiend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je wel hetzelfde als Lionel Messi een groeistoornis, hij heeft in zijn tijd volgensmij een kuur gehad waardoor ie ging groeien, dat misschien iets voor je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krachttraining in de fitnesstudio.
Als je spieren gaat opbouwen wordt je automatisch zwaarder,je lichaam wordt dan nog strakker naar drie maanden als je 6uur per week krachtraining in de fitnesstudio doet.
Je moet dan wel voor zorgen dat je genoeg eiwitten binnen krijgt anders breken de cellen in je spieren af en zo worden je spieren niet opgebouwd.
En eet veel brood wel bruin of volkorenbrood en veel pasta.
Belangrijk absoluut geen cardiotraining om daar val je alleen maar nog meer van af.
Als je mijn advies volgt kan ik je verzekeren dat je binnen 3 maanden een paar kilo's zwaarder bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan altijd nog. Misschien is het beter als een arts eerst een lichamelijke oorzaak uitsluit die het (ogenschijnlijk) onverklaarbare ondergewicht veroorzaakt.
Ondergewicht heeft één oorzaak: te weinig eten. Moeilijk om te geloven omdat men soms vindt dat hij/zij al zooo veel eet. Toch is het zo (met een lintworm als uitzondering)
Ga naar een diëtist voor advies over wat precies te eten.

Het zal neerkomen op: meer boterhammen, een keer extra opscheppen bij het avond eten en vooral vlees, pasta en aardappelen.

In godsnaam: niet veel meer vet. Eet gewoon meer en je krijgt vanzelf meer vet binnen. Dietisten die adviseren om lekker veel room door het eten te doen en liters volle melk naar binnen te werken.. brr. Eet gewoon meer. En ja dat kost tijd en daar heb je niet altijd zin in en het is niet altijd lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik eet echt veel.. ik eet sochtends een appel, een kitkat chunky en 2 broodjes, smiddags 4 broodjes met nog wat lekkers, en als ik thuis kom nog chips ofzo, en savonds gewoon normale portie avondeten, en een toetje en dan nog iets lekkers en dat was het.. vind ik niet weinig toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondergewicht krijg je niet per se door te weinig eten? Er zijn andere oorzaken, ok, dat is waar: psychische (ernstige stress, anorexia) en fysieke: maag/darm aandoeningen (en als je die hebt dan heb je ook buikpijn, bloed in je ontlasting, in ieder geval zaken waarvan ik aanneem dat Dymphia er wel mee naar de huisarts was gegaan.
Aangenomen dat er geen sprake is van psychische oorzaken en Dymphia op dat gebied normaal functioneert, kun je zeggen dat de enige oorzaak is: te weinig eten. Overigens: als je er bij zet dat ondergewicht niet alleen door te weinig eten veroorzaakt wordt. Zet er de volgende keer bij waarom je denkt dat het wel veroorzaakt wordt.
Ik waardeer je reactie. Je had niet gereageerd als je niet dacht dat je iets nuttigs kon toevoegen en zoiets is altijd welkom. Ik hoor graag hoe je denkt over de mogelijke oorzaken en mocht je met mijn bovenstaande reactie oneens zijn dan sta ik open voor verbetering van mijn kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Dymphia: Als je 17 bent, ben je nog in de groei. Je bent vaak best actief en bovendien verbruiken jongeren ook in rust meer dan ouderen. Een gemiddelde vrouw heeft ongeveer 2000kcal per dag nodig. Laten we zeggen dat jij er minimaal 2500 nodig hebt (omdat je meer doet dan gemiddeld en je verbranding wat hoger ligt dan gemiddeld).
Een appel: 60kcal
Kitkat: 250kcal
2 bruine boterhammen: 150 kcal
2 x boter: 30 kcal
2x kaas als beleg: 120 kcal
4 bruine boterhammen: 300 kcal
4x boter: 60 kcal
4x hagelslag: 260 kcal
kwart zak chips: 125 kcal
Flinke portie boerenkool met worst: 700 kcal
bak vanille vla: 200 kcal
Kitkat: 250 kcal Totaal 2.505 Met deze porties elke dag, 7 dagen in de week, zou je op een gewoon gewicht moeten zitten.
Maar ik heb alles ruim berekend. Kaas en hagelslag zitten flink in calorieën. Eet je af en toe wat anders op brood en koopt je moeder veel light en vetarm eten, dan scheelt dat een paar honderd kcal. Hetzelfde geld voor de flinke portie boerenkool met worst en de bak vla s avonds. Beiden ruim berekend. Je voeding zal net wat onder je dagelijkse behoefte liggen. En misschien eet je in de praktijk toch iets minder dan dit? Hoe dan ook. Een beetje meer er bij en je eet op je dagelijkse behoefte. (je valt niet meer langzaam af)
Om serieus aan te komen zijn de tips hieronder van Jenesy tips die absoluut werken: volle melk, vaker op een dag eten, suiker.
Al ben ik persoonlijk meer een voorstander van meer, maar dan gezond. Maar dat vraagt wel meer discipline om elke dag naar binnen te werken. In de eerste plaats komt voeding
daarna goed kauwen, langzaam eten en genoeg slapen.
Ook ga ik er een beetje van uit dat je toch al genoeg slaapt en je eten niet overdreven snel naar binnen werkt.
Zoals hierboven genoemd is een afspraak met een dietist idd verstandig (via de huisarts). En helaas somige mensen hebben nu eenmaal de pech dat ze niet aankomen...is net zo vervelend (zo niet vervelender) als te dik zijn. Hier een dieet uit een heel oud boekje (verder wel een heel goed boekje) voor mensen die aan willen komen:

Eet 6 maal per dag een stevig ontbijt, tegen 11 uur een glas volle melk, ananas- of pruimensap, een behoorlijke lunch, 's middags een milkshake of een plak roggebrood met melk, een goed uitgebalanceerd middagmaal en voor het naar bed gaan een paar biscuitjes met nog een beker melk. Zodoende vergroot u langzamerhand uw eetlust en zet uw maag uit.
Maak uw porties gaandeweg groter.
Neem room en suiker bij uw vruchten en pap.
Eet langzaam en kauw goed om te maken, dat het voedsel makkelijk verteert.
Drink volle melk in uw thee en room in uw koffie. Eet groenten met een melksausje, ook gebonden soep met een scheut room erin.
Rust meer dan u tot nu toe deed en slaap langer dan 8 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! ik ga hier zeker wat mee doen. ik moet misschien wat gezonder gaan leven en melk gaan drinken inderdaad! goed boekje :)
Had je eerst anorexia? Daarvan kan het ook komen..
Dat was bij mij ook zo.. Eerst at ik normaal.. Ik begon minder te eten en was op een perfecte gewicht dat ik precies wou. Nu ook al eet ik 3 chocoladerepen (niet dat ik dat doe is super ongezond) kom ik nog niet zo snel aan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee heb geen anorexia gehad. ik vind mezel juist te dun. vroeger hebben mensen wel eens gevraagd of ik het had. maar gelukkig niet.