Orthomoleculair artsen zijn gespecialiseerd in voedingsstoffen als vitaminen. Je kan naar hen toe zonder verwijzing van je huisarts.
Na een gesprek vullen zij een zelfde papier in als huisartsen waarmee je bij een prikpunt bloed kunt laten prikken, dat dan onderzocht wordt.

Maar het zijn wel alternatieve artsen (vallen dus voor je verzekering onder alternatieve zorg), en zij gebruiken heel hoge 'normaalwaarden', hoger dan volgens de reguliere wetenschap terecht is, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Wel heb ik het idee dat sommige huisartsen nauwelijks iets afweten van vitaminetekorten, en dat probleem heb je bij orthomoleculaire artsen niet.

Daarnaast zijn er nog andere alternatieve genezers die zeggen vitaminetekorten te kunnen meten via andere manieren dan bloedonderzoek, zoals mesologen. Dat is wel heel erg alternatief trouwens, dus ik zou het niet als uitgangspunt nemen. Maar als aanvulling kan je het natuurlijk altijd proberen. Ook hiervoor heb je geen verwijzing van je huisarts nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je hebt wel een aanvraag nodig,dus zonder dokter zal het niet lukken...
fremar
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
je zal toch wel bij priveklinieken of testcentra terecht kunnen zonder verwijzing?
fremar
13 jaar geleden
mogelijks,maar daar heb dan ook wel eerst een dokter nodig
Rieneke1
13 jaar geleden
maar dat is niet de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook andere artsen dan huisartsen kunnen het laten testen, zoals orthomoleculair artsen.
Je kunt een paar dingen doen.

Een test via internet of je voldoende vitaminen in neemt (hebt genomen) http://www.sochicken.nl/lichaam/vitaminen_gids_met_7_feiten_plus_vitamine_test.html

Als je een vermoeden hebt dat je een tekort hebt, zou je via Google kunnen nazoeken of jouw symptomen daar voor komen. Bijvoorbeeld http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen Je kunt hier nalezen of je een B12 te kort hebt.

Bloedonderzoek. Maar daarvoor heb je dus nog steeds een huisarts nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een labformulier achterover te drukken, vul de gewenste bepalingen in en zet je eigen NAW-gegevens op de plek van de arts die aanvraagt. Weinig kans dat het je op die manier lukt.

Ik kan het wel van de daken schreeuwen maar je hebt er niets aan om zomaar een aantal dingen te laten testen. Laboratorium- en ander medisch onderzoek horen onderdeel van een verhaal te zijn en dat verhaal begint zo goed als altijd met gezondheidsklachten. Dat mogen ook gezondheidsvragen zijn hoor, want met een vermoeden dat je door leefstijl of wat dan ook afwijkingen hebt kun je ook prima bij je huisarts terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal het echt bij een arts moeten doen. Maar het is wel waarschijnlijk als je je niet lekker voelt en zelf ook wel weet dat je te weinig binnenkrijgt.