Kan ik koffie zonder cafeïne drinken zonder het risico vocht te verliezen?

Vijf jaar geleden werd de vraag gesteld of het koffie of cafeïne is dat vocht onttrekt aan het lichaam. Toen werd er gesteld dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat koffie vocht zou onttrekken.
Toch kreeg ik nu van twee artsen het advies om minder koffie te drinken, omdat de vochtbalans van mijn lichaam niet oké is wat klachten geeft zoals hoofdpijn (zenuwpijnen), slijmvliezen die niet goed werken door uitdroging enz. Volgens hen is het wel degelijk wetenschappelijk aangetoond dat koffie vocht onttrekt. Zij raadden mij aan om koffie een tijdje te laten staan om dan te bekijken wat het verschil is. Idem met alcohol, ook hier werd mij geadviseerd dit een tijdje niet te drinken (niet dat ik nu zoveel drink, een aantal glazen ih weekend, maar dat is dus ook beter even te laten).
Nu ben ik erg gehecht aan mijn kopje koffie in de ochtend. Daarom dacht ik nadien of ik misschien koffie zonder cafeïne zou kunnen drinken. Het is nu wel zo dat ik van die koffie eigenlijk veel nerveuzer wordt dan van gewone koffie, dus misschien moet ik gaan voor de bioversie.
De vraag is dus of ik biokoffie zonder cafeïne kan drinken zonder de vochtbalans van mijn lichaam aan te tasten.

2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meest recente studie die ik kan vinden concludeert dat koffie drinken, 4 kopjes per dag, niet leidt tot uitdroging:
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0084154 Maargoed, zoals de artsen al voorstellen, is het interessant om te kijken of geen koffie drinken verschil maakt. Ik zou daarom de vraag of biokoffie dan wel kan aan hen vragen. Zelf zou ik simpelweg naast de koffie een glaasje water drinken.
Erna55
8 jaar geleden
Wat let je om tegen de uitdroging een paar glaasjes per dag extra te drinken ?
Erna55
8 jaar geleden
Extra water, bedoel ik.
Ritsuka
8 jaar geleden
elke persoon is anders, als jij er last van hebt, kun je zoals hierboven gezegt gewoon wat meer water drinken.
liveisgreat
8 jaar geleden
dus dat compenseert? dan ga ik daarvoor hoor... als ik met een glas water het effect kan oplossen ... alleszins te proberen, zodat ik mijn kopje koffie niet hoef te missen (ik drink er één per dag max 2 in het weekend).
Ik heb al gemerkt dat bij alcohol dat water drinken niet altijd werkt. Ik heb de gewoonte om bij elk glas alcohol dat ik drink ook een glas water te drinken. Op feestjes, waar je vaak allerlei dingen door elkaar krijgt (eerst aperitief, dan gerechten met telkens aangepaste wijnen, en tot slot soms nog het één of ander met likeur of zo in) kan ik water drinken tot ik een ons weeg maar heb toch uitdroging (een kater). Waardoor ik nu niet meer meng maar één bepaalde drank kies (bv enkel witte wijn). een heel gedoe, want ik neem als aperitief hetzelfde dan bij vleesgerechten bv. terwijl dat zo niet voorzien is. Of ik neem een alcoholvrij aperitief en dan de hele avond dezelfde wijn en geen likeurpraline aan het einde. Helpt super om daarbij dan een aantal glazen water te drinken.
Nu nog eens testen bij koffie. Bedankt voor de tip!
Erna55
8 jaar geleden
Twee artsen hebben je verteld dat je vochtbalans niet ok is.
Ze hebben je ook gezegd dat je koffie en alcohol een tijdje moet vermijden.
- hebben ze niet gezegd dat je ook meer water zou kunnen drinken ?
liveisgreat
8 jaar geleden
nee beste Erna55. ze zegden zelfs dat water drinken in de mate dat het nu aanbevolen wordt, niet gezond is. Het is zo: mensen krijgen allerlei rotzooi binnen of voeden zich met allerlei rotzooi. dan moeten zij vervolgens "water drinken om te zuiveren". De dokters zeggen dat men dan beter geen rotzooi kan eten/drinken, dan hoeft al dat water niet.
volgens hen is dat veel water drinken niet oké, omdat het je nieren onnodig belast en je blaas onder druk zet (dat zijn mijn woorden niet, dat zijn de hunne). Je kan er ook door gaan zweten omdat je nieren het niet meer de baas kunnen.
Vermits je rotzooi weggaat via vooral je darmen, is het onzinnig om enkel op de vochtige manier de gifstoffen te willen afvoeren. Sapkuurtjes en zo zijn misschien wel vitaminerijk, maar in hun zuiverende functie erg beperkt. Ze zuiveren enkel het "vuil" dat via je nieren weg gaat, en dat is maar een klein stuk.
Vandaar dus zeggen ze drink met mate water, drink als je lichaam een signaal geeft dat het wil drinken. dus als je dorst hebt.
Zorg ervoor dat je de gifstoffen die je inneemt, vermindert. uitzonderlijk, als dat niet kan (bv; als je medicatie moet nemen) kan je wel tijdelijk meer water drinken.
Maar in alle andere gevallen: als je zuiver eet krijg je al water binnen via je voeding (bv. via groenten).
Koffie en alcohol zijn te vermijden want zij drogen uit. Er was geen sprake van dat ik dan gewoon wat meer water moet drinken om dat te compenseren.
Nu kan ik best zonder alcohol, maar die koffie in de ochtend, nou..; ik geraak gewoon niet wakker als ik geen bakje koffie binnen krijg. En loop dan dus overal tegenaan en zo. Een verslaving? wellicht wel. Ik denk alles wel beschouwd dat ik de afweging moet maken. Ik denk dat één glas water bij één kop koffie mijn nieren niet zal overbelasten e;d. Dus dat ik dat wel even kan doen.
Erna55
8 jaar geleden
De artsen vertellen je dat je vochtbalans niet ok is.
Toch raden ze je af om meer te drinken. Dat verbaast me.
Ook de uitlatingen dat veel water drinken de nieren teveel zou belasten, de blaas onder druk zou zetten, dat je ervan kunt gaan zweten, dat zijn geen uitspraken die een academisch opgeleidde medicus zal doen.
Ook dat water drinken niet nodig zou zijn wanneer je geen "rotzooi" zou eten, is wonderlijk.
Ik vermoed dat je artsen geen reguliere artsen zijn, maar mensen uit het "alternatieve circuit" .
Klopt dat ?
liveisgreat
8 jaar geleden
mijn arts is een gewoon opgeleid medicus, die meerdere specialisaties gevolgd heeft en holistisch werkt. dus je bijvoorbeeld niet alleen medicatie geeft maar ook kijkt naar je leefwijze, voeding etc. En die hiervoor samenwerkt met een opgeleid voedingsdeskundige binnen de praktijk waar hij werkt. Die in de eerste instantie altijd zal proberen helpen met natuurlijke middelen, voordat hij medicatie voorschrijft, behalve als de ziekte onmiddellijk antibiotica of dergelijke vereist.
De link tussen levenswijze en gezondheid is wetenschappelijk meerdere keren bewezen, toch zijn er weinig artsen die beiden linken in hun behandeling en diagnose.
De andere is een doodgewone huisarts die vaak zegt dat we minder moeten geloven wat in de "boekjes" staat omdat dat vaak ingegeven is door bedrijven etc. Die zegt dat vele ziektes zouden kunnen voorkomen worden als mensen meer hun handen wassen met zeep en minder de "boekjes" volgen over hoe "hygiëne" eruit ziet. Inlegkruisjes e.d.m. zijn gewoon schadelijk, niet hygiënisch.
Het is volgens beiden niet omdat een idee algemeen verspreid is (bv. je moet x liter water per dag drinken) dat het een axioma is. En daar volg ik hen in. Einde discussie. Ik wil hier de discussie niet voeren over al dan niet veel water drinken, gewoon vernemen of decakoffie ook uitdroogt. Tot hiertoe nog geen antwoord hierover gelezen
Ritsuka
8 jaar geleden
Als je wilt weten of je genoeg water drinkt, kun je naar de kleur van je urine kijken: http://health.clevelandclinic.org/2013/10/what-the-color-of-your-urine-says-about-you-infographic/
Dit houd ik altijd gewoon aan.
liveisgreat
8 jaar geleden
inderdaad, urine mag niet te donker zijn maar ook niet te licht.... dus niet te weinig water maar ook niet teveel.
Reddie
8 jaar geleden
- mensen krijgen allerlei rotzooi binnen of voeden zich met allerlei rotzooi.
- water drinken om te zuiveren.
- omdat het je nieren onnodig belast.
- je blaas onder druk zet.
- gaan zweten omdat je nieren het niet meer de baas kunnen.
- als je zuiver eet krijg je al water binnen via je voeding. Je hebt wel een héél grote duim als je dit er allamaal uit kunt zuigen.
liveisgreat
8 jaar geleden
@reddie geen id wat je bedoelt...???? maar bon, ik heb nu mijn energie voor andere dingen nodig dus hoe je het ook bedoelt, het zij zo

Het beste antwoord

Je kunt gerust je kopjes cafeïne vrije koffie drinken en ook gerust die met cafeïne, maar Overdaad Schaadt! Het idee dat koffie tot uitdroging leidt is niet helemaal ongegrond. Het is de cafeïne in de koffie die namelijk de eigenschap heeft dat het de natriumuitscheiding (zout) bevordert. Dit vindt plaats in de nieren, waar cafeïne de de terug opname van natrium remt. Aangezien natrium vocht aantrekt heeft dit tot gevolg dat er ook meer urine wordt gevormd en de urineproductie toeneemt, dus vochtverlies. Vier kopjes filterkoffie heeft een héél klein effect. Als je in Italië een caffè (espresso) bestelt krijg je er altijd een glas water bij. Is een goede gewoonte!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
een zeer relevant en duidelijk antwoord. Dankjewel!