Heet je nog een vegetariër als je wel gekweekt vlees eet?

Onderzoekers zijn bezig om vlees te kweken in een laboratorium. In dat geval heb je dus vlees zonder dierenleed.

http://www.meatandmeal.nl/nieuws/product-ontwikkeling/3681/'eten-kweekvlees-over-4-jaar-al-mogelijk'.html

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit is een semantische kwestie. Ik vermoed dat er een nieuwe term zou ontstaan, net als bijvoorbeeld 'pescetariër' (=iemand die geen vlees maar wel vis eet).

Wat mezelf betreft: ik zie niet direct dat dit 'vlees zonder dierenleed' zou zijn. Je moet nog steeds varkens houden (hoe diervriendelijk zou dat gebeuren?) en aan die stamcellen zien te komen (hoe diervriendelijk gebeurt dat?). Worden die varkens geselecteerd? Met andere woorden, worden ongeschikte varkens gedood? Je kunt het je voor je bedrijfsvoering immers niet veroorloven om een groeiende kudde dieren te houden en verzorgen als die dieren geen winst opleveren.

Allerlei haken en ogen dus, en ik als huidig vegetariër zou antwoord op die vragen moeten hebben voordat ik zou beslissen of ik zoiets wel of niet zou eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De Van Dale zegt:

 ve·ge·ta·ri·ër de; m,v -s iem die geen vlees eet

Dus nee, dan heet je geen vegetariër meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van Dale zegt ook: vlees het; o vlezen 1 spiermassa van mensen en dieren: ~ noch vis zijn het een noch het ander; weten wat voor ~ men in de kuip heeft weten met welk soort mens men te maken heeft 2 de mens: het ~ is zwak de slechte neigingen hebben de overhand
Hmmm...interesante vraag....aan de ene kant zou ik zeggen van wel...maar hersenstam onderzoek gebeurt natuurlijk ook niet vrijwillig. Daarnaast delen de cellen zich, daar zijn bouwstoffen voor nodig, bovendien zijn delende cellen ook levend; waar zit de ziel van het beest? Ik neem aan dat er nog genoeg over te klagen valt en dat pure vegetariërs het niet zullen doen (weer een nieuwe afsplitsing, zoals de veganisten).
Ik ga me er in ieder geval nog niet aan wagen.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Vlees is vlees.
Je bent geen vegetariër als je wel gekweekt vlees eet.

Toegevoegd op 13-05-2009 09:55:09
Ik vraag me echter wel af hoe je aan die stamcellen komt, die kun je volgens mij ook niet pijnloos uit een beest trekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vegetariër is een definitie en je voelt je goed daarmee als je zelf vind dat je je binnen dat kader houdt... Maar dat geldt voor iedereen, ook een crimineel heeft erecode, dat is voor hem een kader waarin hij zich dient te houden, gaat hij die erecode te buiten dan wordt er afgerekend...
Dus als jij een kader kunt bedenken waarbinnen het concept van vegetariër gekweekt vlees wel een plek heeft, dan ben jij derhalve een prima vegetariër, dus doorgaan zo...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Guidance... je antwoord is een beetje gezocht hoor...
Je heet geen vegetariër als je dierlijk vlees eet (ja ook mensenvlees, vruchtvlees is wat anders).

Daarmee is de vraag eigenlijk afgedaan. Hoe het dierlijke vlees gecreëerd wordt is niet van belang, het blijft hetzelfde.

Vegetariër zijn gaat niet altijd alleen om HOE een dier wordt gedood, het gaat vaak om meerdere factoren: Dierlijk vlees is zwaarder te verteren en heeft dus een langdurig effect op de spijsvertering, dierlijk vlees heeft genetische misvormingen die door het lichaam worden opgenomen. Bij plantaardig voedsel kan dit ook, maar volgens onderzoek heeft dit minder effect door het verschil in samenstelling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is helemaal afhankelijk waarom je geen vlees eet.

Eet je het niet omdat je vlees uit gezondheidmotieven niet wil eten dan is het geen optie.

Eet je geen vlees uit principe van het slachten van een dier dan lijkt dit me een prima oplossing.

Ik ben geen vegetarier ik voel mij een alles eter. Maar zou dit zeker wel als optie zien: En denk ik velen met mij.

(even de discussie of dit vlees wel gezond en lekker is straks)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan ben je wel degelijk een vleeseter.Want je noemt het ook vlees. Ik pas de regel toe:alles wat groeit kan je eten, van de rest blijf je af. Bij mij is het een ethische kwestie.
Hoewel ik ook op mijn hoede ben voor genetisch gemanipuleerde groenten en fruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, je heet dan geen vegetariër.

Misschien is Faketariër een mooie benaming.