Waar haalt men de B12 die men aan zoveel plantaardige 'vleesvervangers' toevoegt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K
LeonardN
3 jaar geleden
+goeievraag Heb me ook weleens bedacht dat de bron wellicht dierlijk zou kunnen zijn, maar dat is dus niet zo (of iig vaak niet zo).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je hoeft geen B12 toe te voegen dat is een vitamine dat
door de maag wordt aangemaakt

Antwoorden (1)

Uit bacterieën.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyanocobalamine

"
Cyanocobalamine is een veelgebruikte vorm van vitamine B12. Het is de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen en farmaceutische producten, vanwege de grote stabiliteit en de lage kosten. Het kristalliseert gemakkelijk en is daarom makkelijk op te zuiveren nadat het geproduceerd is via bacteriële fermentatie. Bij de productie wordt gefiltreerd over actieve koolstof, waardoor cyanide sterk gebonden wordt aan het cobalt ion van vitamine B12, zodat het inactieve cyanocobalamine ontstaat.
"
===

https://veganwiki.nl/a/Vitamine_B12#Waar_komt_vitamine_B12_vandaan.3F

"
Is het veganistisch?
Vitamine B12 in supplementen wordt gemaakt door bacteriën in een laboratorium en is dus veganistisch. Vitamine B12 kan uit dierlijke producten worden gehaald, maar dit wordt niet gedaan omdat het een duurdere manier van B12-winning is. De Vitamine B12 in eieren is slecht opneembaar in het menselijk lichaam en daardoor nauwelijks een bron.
"
Toegevoegd op 01 juni 2020 18:18: tekst
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Vanuit de farmaceutische industrie probeert men zoveel mogelijk dierlijke oorsprong te vermijden als het enigzins kan. De reden daarvoor is heel simpel, namelijk omdat voor elke dierlijke bron (van welk dier dan ook) er een TSE assessment gedaan moet worden, voor de uiteindelijke TSE verklaring (Transmissible spongiform encephalopathy). Dit kan behoorlijk in de papieren lopen en er kunnen vanuit overheden heel vervelende vragen over komen. Ik snap dat het antwoord niet precies (of volledig) antwoord geeft op de vraag, maar waar de min vandaan komt, snap ik niet.
Castle
3 jaar geleden
Een plus gegeven om die rare min te compenseren en voor het antwoord.