Als een vrucht rijp is is ie meestal zacht...Misschien nog even laten staan. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die horen sappig en redelijk zacht te zijn.
Die jij nu zit te eten is nog niet rijp. Een dag of twee in de fruitschaal laten liggen en ze zijn heerlijk!

Toegevoegd na 48 seconden:
Vind je hem trouwens lekker? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze in de fruitschaal laat liggen,Dounja,kun je niet weten of ze lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: Meizje schrijft dat hij/zij er nu een zit te eten. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schreef toch dat ik hem al aan het was Moolkeesje? En nee Dounja, veel te knapperig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben (zo als zo vaak weer te voorbarig! Mijn excuses dames.
In de regel zijn ze een stukje harder dan bijvoorbeeld perziken. Laat ze iets langer ligggen buiten de koelkast. Morgen zullen ze al een stuk eetrijper zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze lagen niet in de koelkast en ik heb ze gisteren gekocht maar ik moet dus nog een paar dagen wachten hmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, waarschijnlijk houdt de AH ze wel zo lang mogelijk koel, des te langer kunnen zij ze verkopen...
Die horen zacht te zijn, alleen vruchten worden onrijp geoogst om de houdbaarheid van de vrucht te verlengen. Met een paar dagen zul je zien dat ze zacht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze horen lekker zacht te zijn, leg ze even op een schaal met wat ander fruit erbij dan zijn ze eerder rijp.

Toegevoegd na 30 minuten:
Bijna alle fruit ademt een soort stof uit en dit versneld het rijpings proces als het bij elkaar ligt.

Toegevoegd na 39 minuten:
Na de oogst moeten de vruchten binnen narijpen. Het rijpen wordt versneld indien de vruchten met ander rijp fruit (appels, bananen) samen worden gelegd, net als bij kiwi's het geval is. Het ethyleengas dat de andere rijpe vruchten afgeven, zal de rijping van de nectarines versnellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom worden ze eerder rijp als ze naast anders fruit liggen?
Dan is de nectarine nog niet rijp, gewoon nog een paar dagen laten staan. Je kunt voelen of je die zacht, wanneer dit zo is kun je hem eten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die horen in de winkel hard te zijn. Zodra ze namelijk goed van structuur zijn (ongeveer zoals een rijpe perzik, dus dat je hem met de vinger lichtjes in kan drukken)zijn ze ook binnen no time kapot. Daarom worden ze onrijp geplukt en verkocht, eigenlijk net als peren.

Je moet ze dus nooit kopen op de dag dat je ze wilt eten, maar altijd een dag of twee, drie daarvoor. Dan zijn ze op hun best. Je kunt het rijpingsproces versnellen door ander fruit (met name bananen) met de nectarines op dezelfde schaal te leggen.

Als ze eenmaal rijp ZIJN, wel meteen weer apart leggen en liefst binnen 48 uur opeten, anders zijn ze weer TE rijp. En dat is voor ons niet meer echt lekker, maar de fruitvliegjes lusten er wel pap van ; en zie DAAR maar weer eens af te komen.

Nog even geduld dus ;met dit weer heb je morgen of overmorgen heerlijke nectarines in je broodtrommeltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het hoort, weet ik niet, maar dat het niet wenselijk en lekker is, weet ik wel...
En het vervelende is, als je ze laat liggen om wat zachter te rijpen, zijn ze binnen de kortste keren vaak aangetast door het een of ander.
Ik heb ook 2 bakken op mijn aanrecht staan, maar niemand van mijn fruitminnende dierbaren steekt er ook maar een vinger naar uit.
Dit verhaal zal dus wel in de kliko eindigen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bananen,appelen, peren en kiwi`s geven ethyleen af en dat is een stof die overslaat op ander fruit, als je de nectarines een dag of twee bij deze vruchten op de fruitschaal legt wordt onrijp fruit snel rijper. Maar niet te lang en het bederf gaat ook sneller. Leg dus noot ( over) rijp fruit bij deze vruchten, onrijp mag wel.