Wat is nou het verschil tussen een wortel en een winterpeen?

Ze hebben dezelfde kleur, zien het zelfde eruit, maar hoe kun je ze dan onderscheiden en wat is 't verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.2K

Het beste antwoord

Wortelen zoals wij die kennen onderscheiden we in bospeen,
waspeen en winterpeen.
Bospeen zijn lange slanke wortelen met een mooie oranje kleur.
Het loof zit er nog aan en ze worden gebundeld in bossen verkocht.
Bospeen heeft een kenmerkende friszoete smaak.
Vooral in de maanden april t/m oktober is er volop bospeen verkrijgbaar.
Waspeen is een kleine donkeroranje wortel zonder loof.
Het is jonge peen, die 's winters wordt opgeslagen
en in het voorjaar wordt aangevoerd.
Waspeen heeft een flauwzoete smaak.
Waspeen is het hele jaar door verkrijgbaar.
Winterpeen is een grote, vlezige wortel met een feloranje kleur.
De pit is lichter van kleur dan de buitenkant.
De winterpeen heeft een volzoete smaak.
De winterpeen is het hele jaar door verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou eigenlijk niet zo veel meer als dan dat de winterpeen een aanzienlijk stuk groter is dan de gewone waspeen. Het verschil wordt uitgedrukt in grofheid. Nog leuk om te vermelden is dat de oranje kleur zo is geteeld als hommage aan het Huis van Oranje:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortel_(groente)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemiddelde maat van een winterpeen is groter, en ze zijn grover.
Worteltjes zijn verfijnder, hebben een smallere kop. Ze zijn sneller gaargekookt.
Amadea