Het is geen kwestie van mogen, het is een zelfbewuste keuze. Er zijn lacto-vegetariërs, die ook melkprodukten gebruiken maar geen eieren. Verder zijn er ovo-vegetariërs die wel eieren eten Een lacto-ovo vegetariër (zoals wijzelf reeds 30 jaar) gebruiken zowel eieren als melkprodukten).
Goed voor mens en milieu !
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Meestal eten vegetariërs wel eieren, eet je geen eieren dan ben je een veganist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet per se, je kan ook lacto-vegetariër zijn (eet geen vlees, vis en ei, maar wel zuivel) of totaal-vegetariër (eet geen vlees, vis, ei en zuivel). Veganist ben je wanneer je ook buiten de voeding (voor zover mogelijk) geen dierlijke producten gebruikt, zoals leer, wol en cosmetica waar dierproeven voor gedaan zijn.
Het gaat er niet om of ze 'mogen'. Ze mogen alles eten waar ze zin in hebben. Waar het om gaat is of ze het willen. Ik ken vegetariërs die heel graag eieren eten. Ook ken ik vegetariërs die (afgezien van sojamelk) geen melk drinken en geen gewone boter op hun brood smeren. Zulke mensen worden wel veganist genoemd. Zij gebruiken ook geen producten van levende dieren waar eieren een voorbeeld van is. Helemaal consequent is het niet. In wezen eten ze geaborteerde kippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste is niet waar. Er heeft geen bevruchting plaats gevonden, dus van een abortus is geen sprake. Neemt niet weg dat je ervoor kunt kiezen om geen eieren te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens met het eerste gedeelte van je antwoord, maar ook mee eens met de aanvulling/correctie van Haivon.
Daarom geen +1 (jammer!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met "In wezen eten ze geaborteerde kippen." : /
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat een ei altijd een kuiken(=nieuwe kip) zou herbergen. Maar dat is niet zo, dus daar vergist de 'naamloze' antwoorder zich in. Als je kippen houdt zonder een haan erbij, zal de kip evengoed eieren leggen, maar die kunnen dus niet bevrucht zijn, dus geen kip-in-wording.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het gaat om het niet willen laten doden van dieren, zijn alle eieren die je in de winkel koopt sowieso inconsequent, of ze nou bevrucht zijn of niet.
Indirect worden er namelijk veel dieren voor gedood: er zijn telkens nieuwe kippen nodig om die eieren te leggen, ongeveer de helft van de kuikentjes is haantje en dus 'nutteloos' (ze kunnen geen eieren leggen en zijn het verkeerde ras om voor vlees grootgefokt te worden), en wordt dus vergast of versnipperd.
In Nederland jaarlijks zo'n 30 miljoen. Persoonlijk vind ik consequent zijn niet zo belangrijk, elk ding dat je doet helpt, het hoeft niet zo alles of niets. Dus als iemand geen vlees en vis eten geen probleem vindt, maar ei eten wel, zal het mij niks interesseren dat dat niet consequent is, het helpt wel al.
En niet iedere vegetariër is natuurlijk vegetariër omdat hij/zij geen dieren wil laten doden, er zijn ook mensen die voor vegetarisme kiezen vanwege dierenleed, milieu, gezondheid of wereldvoedselvoorziening (al gelden ook op die vlakken de argumenten tegen vlees ook vaak tegen zuivel of ei).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...je bent pas veganist(e) als je geen enkel product, geleverd door dieren, dus b.v. honing eet. Ik ben vegetarier ondanks dat ik soya boter op mijn brood smeer en soyamelk drink. Dit maakt mij nog geen veganist. Zo heel af en toe neem ik een eitje (niet vaak want dan word ik misselijk).
Ja, een veganist is een vegetariër in het kwadraat, die eten geen eieren, drinken geen melk en mijden ook snoepjes waarin gelatine verwerkt zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vegetariërs eten geen vlees en vis, en volgens mij valt een ei niet echt onder die categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een vegetarier eieren eet hangt af van de beweegreden om geen vlees te eten: diervriendelijk, milieu, gezondheid.
Dat is dus van persoon tot persoon verschillend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja vergatariërs mogen alles eten behalve vlees veganisten die mogen niks eten wat dieren leveren en geen dieren bijvoorbeeld een kip vegetariërs diet mogen geen kip maar een kip legt ook eieren. vegetariërs mogen wel eieren eten veganisten mogen geen ei of kip