Lunch vervangen door groente?

Ik ben 16 en een beetje dik, wil mijn gewicht omlaag.
De voornaamste redenen zijn slechte eetgewoonten en weinig bewegen, om meer te gaan bewegen ga ik fitnissen. Toch moet ik dan ook mijn voeding aanpassen want het meeste wat ik drink nu is AA drink, jumbo energy drink en chocomel.. Dat wil ik vervangen door water en melk. Als lunch eet ik altijd witte broodjes met filet american, smeerworst of chocoladehagelslag. Ook slecht dus. Kan ik dit vervangen door groenten? Bijv. sla met wortel en paprika ofzo, zoiets? Heeft iemand nog tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan het inderdaad vervangen voor een salade met bijv. komkommer, paprika wat ei en een klein beetje balsamicodressing. Maar brood is niet slecht. Kies dan voor volkorenboterhammen (dit vult ook beter) en doe er light beleg op zoals bijvoorbeeld plakjes kipfilet. En het drinken wat je nu neemt is inderdaad een dikmaker. Dus inderdaad vervangen voor een glas water of een kop thee. Melk kun je het beste beperkt houden. Beste is een glas per dag. Toegevoegd na 2 minuten: En met brood is niet slecht bedoel ik natuurlijk niet dat je een heel brood op een dag moet eten ;). Eet 2-6 sneden op een dag.. afhankelijk van wat je verder op de dag eet en wat je beweegt.

Fitnessen is al heel goed. Je kunt het beste bij de lunch magere melk of thee zonder suiker drinken. Vervang de witte broodjes door enkele bruine sneetjes. Filet américain kan geen kwaad, maar smeerworst en hagelslag is wel te dikmakend. Neem magere kaas of rookvlees op je boterhammen en eet bijvoorbeeld enkele worteltjes en/of tomaatjes. Brood heb je wel nodig en kun je beter niet helemaal vervangen door groenten, maar groenten kun je er wel bij nemen. Ook paprika is erg lekker voor erbij. Veel succes met je gewicht.

In eerste instantie moet je stoppen met AA drink, energiedranken en chocomel. AA drink is bedoeld voor sport, het is ook een sportdrank. Er zit erg veel energie in, terwijl een normaal mens dat niet altijd nodig heeft. Energiedrank is slecht vanwege suikers. Chocomel hetzelfde. In plaats van wit brood kun je ook beginnen aan bruin brood. Hier zitten meer vezels in. Hier kun je natuurlijk gewoon kaas, vleeswaren of andere dingen op doen. Het is niet de bedoeling dat je ineens helemaal geen calorieën meer binnenkrijgt, maar dat je naar je eigen behoeftes gaat eten. Het gaat vooral om tussendoortjes. Vervang deze door bijvoorbeeld brood, of een appel. Hiermee zul je al snel verder komen!

Het is een goed plan! Je weet al dat je slechte eetgewoonten hebt en te weinig beweegt, dus ga je ten eerste fitnissen, prima. Als je een fiets hebt, kun je ook naar school fietsen, scheelt weer een abonnement en veel tijd, bovendien is sporten buiten beter dan binnen. Allebei mag ook, maar let op : Don't over do it... (niet te veel doen). Gewoon water drinken is goed en af en toe een beker halfvolle melk is ook goed. Al die drankjes, beter van niet. Lunch : neem bruin brood (bruin brood = meer vezels = meer voldoening = minder honger) met mager beleg : 20+ kaas, rookvlees, rosbief, soms een ei, maar GEEN WORST. Af en toe hagelslag is geen probleem. Als je bijvoorbeeld 3 bruine boterhammen met mager beleg en halvarine eet, mag je dat zeker aanvullen met een appel of een paar wortels of een groene of rode paprika (rood is zoeter). Als je echt je lunch wilt vervangen door groente, zou ik het niet vaker doen dan 3 keer in de week, je bent nog in de groei. Het mag trouwens gekookte groente zijn (in een container meenemen), maar ook bijvoorbeeld een halve of hele komkommer, als afwisseling. Succes ! Toegevoegd na 2 minuten: Als je broodjes eet : 1 broodje = 1,5 boterham Ik schreef bruin, volkoren is nog beter.

Wat dacht je van een soepje van verschillende soorten groenten? Simpelweg groenten naar smaak schoonmaken, in kleine blokjes snijden, fijn maken in een blender en de puree vermengen met bouillon van 1 tablet aangelengd met water. Eet er twee a drie (geroosterde) boterhammen bij met beleg naar keuze. Goede opties zijn de al eerder genoemde kipfilet, rookvlees, magere smeerkaas of dieetkaas.

Eén of meerdere maaltijden vervangen door alleen maar groeten is een slecht idee. Dan kun je beter nog witbrood blijven eten, weliswaar zonder zoet beleg, want dat is snoep, net als die energiedrankjes, die in feite pure suikerstroop zijn. Je moet ook niet bang zijn voor een beetje vet, domweg omdat je vetzuren nodig hebt om gezond te blijven. Beleg dus rustig volkoren boterhammen met boter en kaas, vleeswaren of ei en doe er wat paprika, ijsberg- of andere sla, radijs of iets dergelijks op. Bruin brood is overigens bijna hetzelfde als witbrood. Op een paar vezels na heeft het dezelfde voedingswaarde. Volkoren heeft een veel hogere voedingswaarde omdat het gemaakt is uit de volle graankorrel. Je kunt ook overwegen om andere broodsoorten te kiezen, die wat beter verzadigen zoals brood van spelt- of teffmeel. Die graansoorten zijn eiwitrijker dan tarwe. Toegevoegd na 1 dag: Eenzijdigheid is niet gezond. Daarom is het beter als iedere maaltijd bestaat uit de macro-nutriënten eiwitten, vetten en koolhydraten. Met voldoende variatie daarvan is de kans ook groter dat je voldoende van de micro-nutriënten binnenkrijgt, dus vitamines en mineralen. Al die ingrediënten vullen elkaar aan en vergroten de opneembaarheid door te combineren. Eén maaltijd vervangen door louter groente komt neer op vasten. Je onthoudt je lichaam brandstof, waardoor de stofwisseling op een lager pitje gaat draaien en er van de volgende maaltijd meer wordt omgezet in lichaamsvet. Netto resultaat is dan dat je eerder aankomt dan afvalt.

Het beste alternatief is een gevarieerd voedingspatroon. De ene keer een cracker met halvajam en een glas halfvolle melk, de andere keer eet je een krentenbol met 30+ kaas, de andere dag kan je een volkoren boterham eten met achterham en een appel.

Het is slim als je bij de lunch groente of een salade eet. Daar kan best een broodje of boterham bij. Je profiteert dan tevens van de vele vitamines en mineralen voor je gezondheid. Kies bij voorkeur verse groentes of een kantenklare salade! Ga gewoon aan de slag of pak er een kookboek bij. Als je chocomel en energiedranken laat staan zal dat veel opleveren voor je gewicht. Let maar eens op... Als ik je 2 tips mag geven: 1. Maak een weekplan voor jezelf. Wat ga je eten? Wanneer ga je sporten of bewegen? 2. Zet een streefgewicht in je agenda bij een bepaalde datum. Letterlijk een doel voor ogen dat motiveert. Dit werkt in de praktijk!

melk is geen goede afslanker.. melk is gemaakt om van kleine baby koetjes, grote sterke volwassen koeien te maken.. alles behalve dieet dus.. verder heeft melk voor volwassenen totaal geen toegevoegde waarde, het schijnt zelfs ongezond te zijn(zie bron1). verder zou je het kunnen proberen met 3 goede maaltijden, niks extreems.. gewoon lekkere bruine boterhammen, niks mis met smeerworst of filet americain.. zolang je het niet overdrijft... en dump al dat "suikerwater" gewoon water is het beste voor je. om jezelf te verwennen zou je zelf boterhammen gezond kunnen maken, een bruine boterham, met gewoon plakje ham, blaadje sla, wat komkommer.. zoiets simpels (dus geen ham+kaas+majo stapelen), de sla en de komkommer vullen je dat beetje extra, en de vezels in het bruine brood zijn goed voor je darmen, want wat er in gaat moet er ook weer uit ;) alleen diëten is ook een beetje debiel, dan eindig je als zon spierloos skelet.. zoek een goede sport, waar je je lekker uit kan leven, conditie opbouwt, en de gewenste vorm krijgt. ga dus niet wielrennen en dan wachten op je brede schouders, dat gaat tegenvallen en dan ben je minder gemotiveerd (en grote kans dat je weer terug valt in je oude routine). door de extra lichaamsbeweging verbrand je een stuk meer, en kan je dus nog steeds lekker eten. "gewicht" is geen factor, spier is immers zwaarder dan vet, dus michelin mannetjes zijn meestal lichter dan arnold schwarzenegger. bij de bron even een lijstje van MMA vechters, daar staat iemand tussen van 1.55, 70 kilo, en spieren waar je U tegen zegt.. of de nummer 2.. Height: 6’3 (1.91 m) Weight: 260 lb. (120 kg) 120kg is niet licht, en hij heeft geen grammetje vet... heb bij de bron de hele lijst gezet, volgens die site zijn dat de 10 meest gespierde MMA vechters.. hopelijk inspireert je dit om je weegschaal te negeren, en gewoon naar je algehele conditie te kijken, want jezelf goed voelen is een stuk belangrijker, dan naar een streef-getal leven...

Bronnen:
http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/1014...
http://www.muscleprodigy.com/top-10-most-j...

Snel is nooit goed, maximaal een kilo per week. Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen: - Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit). - Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten. - Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. - Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt). - Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks. - Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering). - Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering). - Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood).

Ik zou niet te overdreven beginnen want dan hou je het namelijk niet vol. Sporten is vooral belangrijk bouw het rustig op om blessures te voorkomen. Verder nog zou ik wit gewoon door bruin brood vervangen ook in de ochtend dit vult beter en is gezonder, ook bevat het meer vezels wat dus lichaamreinigend werkt. Zorg dat je ongeveer 1,5 liter water per dag drinkt, dit om alle onnodige stoffen uit te spoelen uit je lichaam. ook helpt het als je voor het eten en na het eten water drinkt voor het eten dan zit je namelijk sneller vol. Het ergste wat je doet is die energy drink die zit vol koolhydraten en suikers genoeg om een sporter die actief aan het sporten is zo; n anderhalf uur te voorzien van energie als je dus niet sport kom je dat dus aan. Ik zou gewoon een brood (bruin) met wat hagelslag eten als lunch, maar als je per se een salade wil is wat sla, beetje wortel (geraspt klein), augurk en tomaat wel lekker met een beetje azijn, olie en een klein snufje suiker wel lekker na mijn idee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100