iedere dag 2 pannenkoek [volkoren] eten? in plaats van brood. kan dat?

vulling alleen appel[of niets] in olijfolie gebakken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij is het helemaal niet gezond om ELKE dag 2 pannekoeken te eten als ontbijt ook al zijn ze gebakken in olijfolie...

prima hoor.graan is graan.of je er nou brood van maakt of pannenkoek.wellicht zijn er in jouw pannenkoek minder rare toevoegingen als in allerlei brood.eet ze.

Dat kan, maar het is wat onzijdig. En olijfolie met pannenkoeken lijkt me niet echt smakelijk, ik zou gewone neutrale olie nemen, maar ieder zijn meug. Het is zeker niet gezonder of minder gezond dan een volkorenboterham met appel, en een goed alternatief. Afwisseling blijft het beste. Dus varieer vooral met de vulling ;-) Toegevoegd na 1 minuut: Sorry ; eerste zin : wat EENzijdig uiteraard. Maarja, elke dat twee bruine boterhammen kun je OOK eenzijdig noemen. Varieren in beleg dus. Oh ja ; voetnoot : één pannenkoek is vermoedelijk qua hoeveelheid wel vergelijkbaar met TWEE bruine boterhammen. Ligt een beetje aan de grootte, de dikte, of je magere of volle melk gebruikt, hoeveel eieren er in gaan etc. Dat zou je dus kunnen uitrekenen, maar gemiddeld is een pannenkoek gauw TWEE boterhammen. Twee pannenkoeken is dus vier boterhammen ; prima voor een jongeman/vrouw in de groei of die hard werkt.

je kunt het gewoon als ontbijt eten. het is alleen niet zo gezond omdat je (vooral 's ochtends) gevarieerd moet eten. eet je pannenkoeken omdat je geen brood lust? probeer eens crackers, ontbijt granen, beschuit of ontbijtkoek. als je dit ook geen van allen lust kun je ook varieren met de pannenkoek zelf door er (light) jam op te smeren, appels mee te bakken of (20+) kaas.

Natuurlijk kan dat. Qua gezondheidsaspecten is een volkorenpannenkoek tamelijk gelijkwaardig aan volkorenbrood maar er zijn wel verschillen. De eieren maken je baksel eiwitrijker, waardoor de voedingswaarde er alleen maar op vooruitgaat en de hoeveelheid vet is in pannenkoeken meestal wat groter. Ik zou echter boter gebruiken om die pannenkoeken in te bakken in plaats van olijfolie, en daar bedoel ik fatsoenlijke roomboter mee. Dat komt de smaak heel erg ten goede en je kunt dan nog steeds kiezen of je je pannenkoeken hartig of zoet belegt.

aangezien het vrijwel de zelfde ingrediënten zijn maar op een andere wijze beried zal het niet veel verschil maken met 2 boterhammen eten. Het is alleen wat meer werk...

Zolang je jong en actief bent is dit geen enkel probleem, omdat jouw vetverbranding dan volop werkt en je de calorieén wel verbrandt. Wanneer je echter ouder wordt en misschien ook nog eens een zittend beroep uitoefent, dan gaat het vet zich verzamelen rond vooral je heupen, dijen en taille. Het is nl. niet alleen een eenzijdige voeding maar heeft ook weinig van allerlei andere waardevolle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Met veel variatie krijg je namelijk ook wel een variatie in mineralen en vitamines binnen. Het wordt dan dus tijd om de pannenkoeken te vervangen door hoogwaardigere produkten, een hogere voedingswaarde stimuleert het lichaam namelijk om vet te verbranden. Er zijn dan heel veel gezonde alternatieven zoals cruesli/müsli met of zonder noten/fruit, magere melk, eiwitten, havermoutpap, vers fruit en groentesappen. Dit kan je zonder probleem eten en drinken omdat het gezonde produkten zijn die de suikerwaardes en het cholesterolniveau laag en in balans houden.

Op zichzelf kan dit prima. Het ligt er natuurlijk wel even aan wat je gebruikt voor het beslag. Of je volle of halfvolle of magere melk neemt en welke hoeveelheden bloem en eieren. De ene boterham is immers ook niet de andere. Daar komt dan nog bij dat ik niet weet hoe dik jij jouw pannenkoeken bakt: als flensjes of als pannenkoeken van een halve centimeter dik. Uiteraard maakt dit ook veel verschil in het aantal calorieën. Verder kan je het beste kiezen voor wat variatie in je vulling, want dat is niet alleen gezonder, maar elke dag hetzelfde gaat ook al heel snel vervelen. Neem dus in plaats van die appel eens een banaan, perzik, peer, gewelde rozijntjes plak kaas, plakjes ontbijtspek, plakjes boerenmetworst of iets dergelijks. Ook kan je nog variëren door wat kaneel poeder of juist knoflookpoeder aan je beslag toe te voegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100