Of er onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar onderzoek heeft wel uitgewezen dat het gezonder is zowel om vegetariër of flexitariër te zijn dan een "normaal" vleeseter. Dit omdat er gewoonlijk teveel vlees gegeten wordt, en daar kwalijke gevolgen mee gepaard gaan.
Een mens heeft ongeveer 200 tot 250g vlees per week nodig, en men eet nu vaak meer dan dat per dag. Nu zou je kunnen zeggen dat flexitariër zijn gezonder is dan vegetariër. Maar een mens heeft helemaal geen vlees nodig! Als vegetariër kun je ook perfect gezond leven, maar dan moet je wel beter opletten (soja, peulvruchten, seitan,...). Als flexitariër gaat dat wat makkelijker, je krijgt makkelijk je voedingsstoffen binnen via je kleine beetje vlees.
Ik denk dus dat beiden even gezond kunnen zijn, al moet je als vegetariër wel meer moeite doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je als flexitariër tenminste voor gezond, mager vlees kiest. Als je je aan varkensgehakt, spek of hamburgers zou wagen kies je beter voor iets vegetarisch. Vegetarische alternatieven zijn over het algemeen wel slanker dan de meeste vleessoorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je bij jezelf moet nagaan waarom je flexitariër wilt worden. Het is een beetje halfslachtig.

Je kan vegetariër worden omdat je geen dierenleed wilt eten. Of omdat je ziet dat het milieu ontzettend wordt belast door het eten van vlees.

Alle beetjes helpen natuurlijk. Als je toch vlees blijft eten, blijf je verantwoordelijk voor dierenleed en milieuverontreiniging.

Kan je de smaak van vlees niet missen, dan eet je gewoon minder vlees.

Zelf ben ik tientallen jaren vegetariër en nooit ziek geweest, behalve een licht griepje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest gezonde dieet is een 100% plantaardig dieet, op basis van groenten, fruit, peulvruchten, pseudogranen, zaden en essentiële olieën. Een 100% plantaardig dieet is ook nog eens beter voor de dieren, medemens en het milieu.
Er zijn meerdere onderzoeken die bevestigen dat plantaardig eten het meest gezond is en dat er zelfs ernstige ziektes door verdwijnen/verminderen. Kijk maar eens de film Forks over Knives, Google eens naar de video's van Docter Neal Barnard en/of lees de boeken The China Study en 80/10/10 van Dr. Doug Graham .

Dierlijke producten verzuren het lichaam, dat is 1 van de redenen dat het ongezond is. Je kunt dus beter vegetarïer zijn ipv flexanist voor je gezondheid, maar als je echt gezond wilt eten laat je ook de zuivel en eieren uit je eetpatroon.