Kun je lijnzaadolie voor dieren ook zelf eten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je ook een mooie vacht? :P Ik weet wel dat je de lijnzaad die je aan paarden voert niet zelf moet eten. Zitten bij producten in die niet goed voor je zijn. Maar ik weet niet hoe het met de algemene lijnzaadolie zit...

Antwoorden (2)

Als het pure lijnzaadolie is wel. Maar aan producten voor dieren worden vaak lagere eisen gesteld dan aan producten voor mensen. Het zou dus best kunnen dat lijnzaadolie voor dieren onzuiverder is en/of meer schadelijke stoffen bevat dan lijnzaadolie voor mensen. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik zou het risico niet nemen.
12 jaar geleden
Van de scheepslading lijnzaad wordt eerst de bovenste laag afgezogen. Als er in de lading lijnzaad ongedierte zit, zoals spinnetjes, kevertjes en dergelijke, dan bevinden die zich het meest in de bovenste laag.
Dat is dan ook de laag die meestal gebruikt wordt voor veevoeder.

In de onderste laag zit de meeste stof, dus ook die laag wordt gebruikt voor veevoer.

De middelste laag is doorgaans het schoonst en wordt gebruikt voor de menselijke consumptie.

Ik denk dat je het dus best kunt eten, maar de kwaliteit kan lager zijn dan de kwaliteit die voor menselijke consumptie op de markt is.