Mijn zoon wil graag meer vegetarisch eten, maar hoe?

hij vindt de meeste vege burgers niet te eten, behalve Valess. Maar dat is weer hoofdzakelijk van melk gemaakt en ik vermoed een lactoseintolerantie. Champignons lust hij niet (en die schijnen ook te weinig eiwit te hebben) dus wat kan ik verder nog aanbieden wat een goede vervanger is?

Toegevoegd na 1 minuut:
hij hoeft niet alle dagen vleesvrij, en omelet vindt hij wel lekker.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het antwoord van Fremar is heel volledig : van mij als levenslange vegetarier wat praktische tips : Als je ergens gehaktballen bij serveert, kan je voor hem een kaasplak maken : papje maken van bloem, melk en beetje maggi, 1 cm dikke kaasplak(ken) erdoor halen, dan door paneermeel, en bakken in een beetje (wok)olie in een koekenpan. Erg lekker bij bloemkool, andijvie ed. Maak in het weekend wat vaker peulvruchtsoepen : bruine bonen, erwten , linzen ed. Maak het op basis van vegetarische soepblokken, en maak het erdoor te roeren vlees / rookworst / spek ed. apart. De peulvruchtensoepen zijn al zó volledig, dat je eigenlijk geen vlees als eiwit meer nodig hebt, maar de rest van het gezin kan het er als extra-lekker doorheenroeren. Maak ook bijv. nasi en macaroni ed. vegetarisch, voor de rest van het gezin het vlees apart, voor je zoon een omeletje erover of gemarineerde tahoe-blokjes erbij. Investeer in een goed vegetarisch indonesisch kookboek : hier staan een heleboel heerlijke tahoe- en tempeh-recepten in, want je moet met tahoe/tempeh wel wat doen om het lekker te maken. Geef als toetje wat vaker variaties op het thema 'yoghurt'- daar zit meer in dan de 'week-smaken' van Mona en de kant- en klare vlaflip. Bijv musli (suikervrije!!) of vers fruit, of een geklopt ei, een geprakte banaan, scheutje citroensap en dat even met de mixer door de yoghurt mixen. Ook erg goed voor het hele gezin : vóór elke maaltijd wat vers fruit eten : seizoensfruit door de week, en luxe (mango, ananas, papaya ed.) in het weekend. Je zoon mag trouwens wat vaker dan de vleeseters een eitje - ik vond als schoolkind een omeletje op m'n boterhammen het absolute toppunt van genot. (kreeg ik vaak, als ik een zware dag tegemoet ging...) Het is voor de huisvrouw iets meer werk om vegetarisch te koken, maar er zijn in deze tijd zovéél recepten te vinden, dat je echt heerlijke dingen voor je principiële zoon op tafel kunt zetten, zonder dat je twee keer zou moeten koken.

De "Albert Heijn puur en eerlijk biologische groenteburgers" zijn wel smakelijk.

Gezond vegetarisch eten is meer dan alleen “geen vlees eten”. De voeding moet net zo goed evenwichtig en gevarieerd zijn, zodat alle essentiële stoffen die normaal door dierlijke producten worden aangebracht nu op een adequate manier door andere voedingsmiddelen worden vervangen. Op die manier worden voedingstekorten en gezondheidsproblemen vermeden. Om dit te kunnen doen, moet je goed plannen en kiezen. Je moet een aantal belangrijke basisregels in acht nemen. - Vervang vlees, vis en eieren door volwaardige vervangproducten zoals tofu, tempeh, peulvruchten (bv. witte en bruine bonen, linzen, groene erwten) en noten. - Combineer verschillende plantaardige eiwitbronnen (bv. granen + peulvruchten, granen + tarwekiemen) of samen met melkproducten. - Vlees kan verrassend mager zijn en bepaalde vegetarische producten kunnen net veel vet aanbrengen. Let op met noten, groenteburgers enzoverder. - Niet elke veggieburger is een volwaardige vleesvervanger vanwege onvoldoende eiwit- en ijzeraanvoer. - Zorg ervoor dat je voldoende ijzer opneemt via je voeding. Kies voor groenten en fruit bij elke maaltijd. Deze bevatten Vitamine C en helpen zo ijzer uit de voeding op te nemen. Zorg wel dat je geen koffie of thee tijdens of na de maaltijd drinkt. Hierdoor kan de (wateroplosbare) Vitamine C vernietigd worden. - Ook vegetariërs moeten de actieve voedingsdriehoek volgen. Sommige mensen zien het niet zitten om volledig vegetarisch te gaan eten, maar hebben af en toe wel nood aan een gerecht zonder (rood) vlees. Zij kunnen uiteraard ook een aantal van onze recepten proberen! Weet dat kip en vis sowieso belangrijke ingrediënten zijn van een evenwichtige voeding.

Bronnen:
http://www.starttoeat.be/documents/start-t...

tofu en tempe zijn vegetarisch en ook nog lekker, Je kan ze kopen bij supermarkt en toko's

Goede vleesvervangers zijn noten, tofu, bonen, ei en seitan. Tofu kun je goed marineren in een lekker sausje en bakken. Het is echt vrij simpel om vegetarisch te koken, je moet alleen je focus verplaatsen van het 'vlees' naar het gehele gerecht. Kruiden spelen een cruciale rol. Ik ben zelf vegetariër/bewuste eter sinds mijn 14e en eet zelden vega burgers. Meestal meng ik tofublokjes, vegetarisch gehakt of vegetarische balletjes (die zijn smeuig en smaken een beetje naar brood, lekkerder als je ze lang in de saus laat meepruttelen dan trekt het erin) door de pasta; seitan, tofublokjes, ei (met sojasaus en een beetje sambal), noten (pinda's of cashewnoten) door rijstgerechten; kidneybonen, kaas en vegetarisch gehakt door mexicaanse gerechten zoals wraps; kidneybonen en kaas doe ik altijd door de stamppot. Je hoeft natuurlijk niet alles van deze opties in een gerecht te doen, maar dan weet je waar ermee te variëren valt. Vleesvervanger hoeft niet elke dag (vlees immers ook niet) maar hou wel het meer tal van de dagen aan. Als vego is groente, aardappels en 'vlees' niet echt een fantastische optie, tenzij je van vega burgers houdt. Ik vind zelf de marokkaanse schijf, paprika rondo van de AH en milner kaas burger best geslaagd (maar bij lactose intolerantie is dat laatste misschien niet ideaal) Dus bij deze, focus op de smaak van het gehele gerecht, niet alleen op de vleesvervanger.

In plaats van vlees kan je peulvruchten eten, deze bevatten de meeste stoffen die hij eerst uit vlees haalde. Onder peulvruchten vallen bijvoorbeeld alle soorten linzen, kikkererwten, zwarte bonen, witte bonen, mungbonen, sojabonen, etc. Je kan peulvruchten gekookt eten, of gekookt en daarna gepureerd en door een saus verwerkt. Je kan ze ook na het koken bakken of er zelf vegetarische burgers van maken. In de meeste supermarkten vind je wel wat soorten peulvrucht uit blik, en vaak ook wel wat gedroogde. In buitenlandse winkels vind je vaak een heel groot aanbod aan verschillende gedroogde peulvruchten, en in biologische winkels/natuurwinkels ook wel wat. Peulvruchten, met name gedroogde, zijn ook echt spotgoedkoop. Noten zijn ook een gezonde vervanger, maar deze moet je wel met mate eten. Daarnaast heb je inderdaad allerlei vegetarische kant-en-klaar producten zoals vegetarische burgers, balletjes, tofu, tempeh, gehakt, seitan, mock vlees, falafel, etc. Er zijn honderden verschillende soorten te krijgen in Nederland, dus er zijn er vast wel een heel aantal die hij nog nooit geprobeerd heeft. Er zit ook een wereld van verschil tussen smaak en structuur van verschillende soorten producten en merken. Per supermarkt verschilt het soms welke merken ze verkopen, in biologische winkels/natuurwinkels verkopen ze weer een heleboel compleet andere soorten, en in toko's ook wel wat. Ik zou vooral aanraden eens andere soorten te proberen. Ik vind sommige merken en producten waanzinnig lekker, sommige andere echt niet te eten. Bij bron 1 kan je allerlei 'vleesvervangers' vinden, bij bron 2 allerlei soorten die zonder zuivel zijn. Om de omega3-vetzuren uit vis te vervangen, kan hij gebroken lijnzaad, lijnzaadolie of walnoot gebruiken. Over ijzer hoeven vegetarische mannen zich niet snel zorgen te maken. Als je reden hebt om je daar zorgen over te maken, kan hij bij elke maaltijd wat fruit(sap) of verse groente nemen voor de vitamine C, dat bevordert de opname van ijzer heel sterk. Peulvruchten zijn het gezondst wanneer je ze een tijd laat weken vóór het koken, het weekwater een keer ververst, en het weekwater weggooit voor je de peulvruchten kookt. Dit verbetert de opname van de mineralen.

Bronnen:
http://veganisme.org/wiki/index.php/Vleesv...
http://www.ikbenflexitarier.nl/winkel

Allemaal goede antwoorden. Het enige wat ik er nog aan kan toevoegen is dat ik ben opgegroeid in een tijd dat het woordje "vleesvervanger" nog niet eens bestond. Gewoon groente en bonen, aardappelen, rijst, macaroni. Daar ben ik groot mee geworden. Toegevoegd na 2 minuten: Ik weet natuurlijk niet hoe oud je zoon is. Mijn kinderen waren vroeger ook kieskeurig. Maar ook zij zijn groot geworden en koken nu voor mij soms vreemde groenten.

probeer is indiaans eten indiaanse mensen eten geen vlees Kijk hier eens http://www.internetkookboek.nl/india

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100