waarom doen ze gelatine in producten zoals bijv in snoep en toetjes ?

Ik eet geen varkensvlees en het word me moeilijk gemaakt want het zit bijna in alle snoep producten. En waarom doen ze dat nou.. Snoep hoort toch gewoon snoep te zijn. Niet met al die ongewone dingen er in verwerkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
In alles zit chemische troep tegenwoordig
Ritsuka
12 jaar geleden
E120 is karmijnzuur, fijngestampte schildluizen, bekende rode kleurstof.
bamibal
12 jaar geleden
Ritsuka: wat heeft gelatine nu met chemische troep te maken?
Ritsuka
12 jaar geleden
'snoep hoort snoep te zijn, niet met ongewone dingen erin verwerkt'
Als reactie daarop mijn opmerking over chemische troep. Gelatine is daarbij vergeleken nog normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelatine wordt gemaakt van biggen én koeien, snap dat dat lastig is, vooral omdat je er vaak niet achter kan komen wat nou van biggen afkomstig is en wat van koeien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een lijst met snoep dat helemaal geen dierlijke ingrediënten bevat, en dus ook geen gelatine: http://veganisme.org/wiki/index.php/Snoep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in de stad zit een Turkse supermarkt die snoep verkoopt zonder gelatine.
Vegetariërs kopen dit ook regelmatig,het zijn snoepjes van Haribo,is toch een bekend merkt.
Misschien dat er meer supermarkten zijn die het hebben.
Frimu2
12 jaar geleden
Een varken is hier niet ongewoon. De snoepfabrikanten maken je het niet moeilijk........Je geweten maakt het je moeilijk. Hier is dit soort snoep normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een merk van Lidl die geschikt is voor vegetariërs en geen gelatine. Inderdaad er zit veel te veel onnodige rotzooi in ons eten. Sommige snoepjes van autodrop zit geen gelatine.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wij eten ook geen varkensvlees, en idd er zit in vele dingen varken, ik kan er niet tegen. En je zult nog schrikken waarin het zit, Tandpasta, snoep, toetjes, gebak, brood, enz. Gelatine is heel goedkoop, en aangezien dat het hier genoeg varkens vetmesten. Wij zijn geen moslim, maar ik eet ook niet, het is zo vies.
als je rund, geit, lam, gevogelte en vis gewend ben, wil je niks anders meer.
Het beste is, zelf maken, bij Dirk (supermarkt) Hebben ze drop clowntjes, 1 kilo voor 1,66 geloof ik, en geen gelatine erin.

Antwoorden (7)

Halal-snoep kopen, ik heb weleens ergens gezien dat er in een turkse winkel Haribo werd verkocht met een Halal-logo erop. Het bestaat dus dat je halal-snoep kan kopen... Waar weet ik niet...

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry dit is geen antwoord op je vraag...
Ehm ik weet niet precies waarom zit dit doen, maar misschien is het goedkoper dan iets chemisch erin of misschien wel gezonder dan kleur-, smaak-, en geurstoffen. (Die zullen er hoogstwaarschijnlijk wel in zitten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelatine is een bindmiddel
volgens de bron wordt ook sommige vruchtensappen, bier en wijn gelatine gebruikt om het helder te maken.
die zijn dus ook niet vegetarisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelatine wordt nooit in dranken gedaan, omdat gelatine een gel-achtige substantie wordt en de drank wordt dan dik, de meeste mensen houden niet van dit soort dikkige vloeibaarheden om op te drinken.
Voor de fabricage van snoep , toetjes, omhulsels van geneesmiddelen heeft men gelatine nodig. Dit is niet te produceren uit plantaardige middelen. Dit zou voor veel mensen een probleem worden. Maar er is een uitspraak en die luidt:
De meest correcte uitspraak hierover die door de recente geleerden is gedaan, is dat dit toegestaan is omdat het hier een product betreft die een verandering heeft ondergaan en niet meer in zijn oorspronkelijke staat verkeert.
En Allah weet het beter.
Sheich Fawaz Jneid

Dus voor zover ik het nu weet, mag je zonder problemen een snoepje of een toetje eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelatine wordt in snoepgoed verwerkt om te zorgen dat het taai wordt. Door gelatine wordt het mengsel stijver, anders zou het pap blijven. Bovendien is het smaakneutraal en makkelijk te doseren en te gebruiken.
De gelatine zorgt er bij winegums bijv. voor dat ze zacht en taai blijven. Er is nog wel genoeg snoepgoed zonder gelatine over hoor,
zoals de Napoleonballen, (salmiak, citroen, fruitmixballen),
natuurdrop, dropbeertjes en krokofruitgummies van Zonnatura, van Look-o-look de zure matten en salmiakknotsen, de chupa-chups lolly's en zo zijn er nog veel meer. De meeste harde snoepgoed en vaak suikervrije of natuurwinkel snoepgoed zijn meestal zonder gelatine .
12 jaar geleden
Gelatine (ook wel aangeduid als E440), is een bindmiddel, het helpt om etenswaren dik te maken. Misschien kun je eens naar een biologische winkel gaan? Ik heb gehoord dat er dan minder vaak gelatine in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat gelatine heel goedkoop is, dat is heel simpel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelatine is een heel gewoon, normaal, natuurlijk product beslist NIET chemisch !! En snoep is geen noodzakelijk levensmiddel, en niet in alle snoep zit gelatine. Ik zie dus het probleem niet zo.
Van de moslims eet overigens het overgrote deel gewoon snoep en taart enzo met gelatine. Slechts een enkele purist valt er over. Vegetariers zijn er iets trouwer in - als ze het al weten.

Net als iemand met een allergie of voedselintolerantie zul je dus voor je zelfgekozen danwel van buitenaf opgelegde dieetregel moeten leren welke voedingsmiddelen je wel en niet mag eten. Als je dat eenmaal doorhebt, is boodschappen doen geen probleem meer.

Aan producten van varkens is totaal niets raars of vreemds; dat consumeren we hier al eeuwen zoniet langer en er is nog nooit iemand minder van geworden. Gelatine is overigens absoluut geen vlees, maar een bindmiddel / eiwit (collageen) dat uit de botten en vleesresten wordt gekookt. Naast varkens worden ook vaak runder- en kalfsbotten gebruikt, en zelfs kip of vis. Slechts een deel van de gelatine die we gebruiken is afkomstig van varkens.

In Duitsland moet het op snoep (en andere producten) specifiek staan als er várkensgelatine in zit. Gelatine uit andere bron heet gewoon gelatine. Nederland is nog niet zo ver, en daar moet je je dus wat meer dingen ontzeggen vanwege de KANS dat de gebruikte gelatine varkensgelatine moet zijn.

Ik koop met kinderfeestjes altijd zorgvuldig halalsnoep (veel Turkse vriendinnetjes) om tot mijn verbazing te constateren dat ze 'wel haribo' of 'wel spekkies' mogen. Ook de gelatineloze taart (cake) vindt weinig aftrek. Zo nauw nemen de meeste mensen het blijkbaar niet. Met barbecueën zijn ze een stuk consequenter. (De problemen beginnen eigenlijk pas als je er Hindoestaanse kinderen bij hebt die geen rúnderproducten mogen).

En waarom ze het gebruiken ? Omdat je daarmee snoep kunt maken dat je anders niet of veel duurder kunt maken. Omdat er vraag naar is. Omdat het prima werkt en geen kwaad kan. Omdat er geen enkele wet is gelukkig - die zegt dat alles altijd voor iedereen eetbaar moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een paar hele soepele moslims die juist GEEN producten met gelatine eten. Misschien scheelt het nog per stroming?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, of bepaalde groepen / gemeentes, dat de ene moskee of familie er strenger op is dan de andere.