500 g stevige tofu, gesneden in blokjes van 2 cm
3 eetlepels olijfolie
2 eetlepels sojasaus
1 eetlepel azijn
1/2 theelepel sambal manis
1 kleine ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, geperst
40 ml water

Werkwijze:
Maak marinade door de olijfolie, sojasaus, azijn, knoflook, ui, water en sambal manis te mengen (bijv. met een staafmixer)
Doe de marinade over de tofublokjes en zet deze enkele uren in de koelkast zodat de smaak goed in de tofu kan trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hm.. Tofu en lekker? ...

Sambal, knoflook, ketjap & aanbakken

Of.. eventueel in een boemboe kruidenmix (Voor kip!) aanmaken en bakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals vlees marineer je tofu in een mengsel van kruiden en een vloeistof. Naar smaak.
Voor Tofu zijn oosterse kruiden en ketjap erg geschikt. Lekker lang laten liggen zodat het er goed in trek. Maar of het ook echt lekker wordt ??? Mm...persoonlijk ben ik er geen liefhebber van.
De kunst is om ZO veel smaak in de tofu te laten trekken dat je het spul zelf niet meer proeft, maarde ook wat minder aangename structuur doe je helaas weinig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik heel lekker vind :

japanse sojasaus (1/3 kopje)
geraspte knoflook (2 tenen)
2EL (liefst droge) sherry
2el suiker
3/4 TL geraspte verse gember (of 1/4 TL gemberpoeder)

De uitgedropen(vergiet) en afgedroogde(keukenrol) tofu in vingerdikke repen snijden, ong. 2 uur (of een nachtje) hierin marineren.

Een mengsel maken van bloem en (in droge koekenpan geroosterde) sesamzaadjes, daar de tofu in wentelen en knapperig bakken
Bestrooien met lenteui-ringetjes, de marinade als dipsausje erbij serveren.

Lekker met (zilvervlies)-rijst en roergebakken groenten, bijv chinese wokmix van AH