(vegetarisch) Hoe maak ik stampot rauwe andijvie met kaas lekkerder. Dan heb ik het niet over peper en zout, maar echt een ingredient.

Ik krijg van het weekend gasten en heb inmiddels al een maaltijdsoep (zie andere topic) maar 1 van de gasten is vegetarisch geworden en wou dit maken, het is 1 van de weinige vegetarische (makkelijke) recepten die ik ken, maar wat kan er bij in waardoor het nog lekkerder word en interessanter. Zijn er groentes die goed met de andijvie samen kunnen of iets van soja ofzo? Maar hoe moet ik dat dan maken? Makkelijk graag! ;-)

Toegevoegd na 11 minuten:
De soep is voor de vleeseters en de stampot wil ik voor de vegetarische gast maken, sorry voor de verwarring!

Toegevoegd na 5 dagen:
alle recepten waren goed, dus moelijk te kiezen. Ik ga voor deze, vanwege de informatie over koemelk, dat vond ik een goede toevoeging, een nadenkertje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik zou zeggen, laat de kaas er uit. Zie hier waarom http://www.youtube.com/watch?v=DTo5TulJLU8&feature=player_detailpage en www.hardwerkendemoeders.nl
Je kunt er van alles door doen: champignons gebakken in knoflookolie, zongedroogde tomaatjes, olijven. Voor een kaassmaak evt wat edelgist toevoegen. Een scheut tamari maakt het ook wat pittiger. Of speel juist met zoet, stukjes appel erdoor bijvoorbeeld. Noten, zoals walnoten of hazelnoten zijn er ook lekker door, of pijnboompitten, zonnebloempitten of pompoempitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees mijn reactie bij de vraag. Bedankt.

Andere antwoorden (14)

ik doe er zelf altijd flink veel gebakken ui door, en wat flinterdun gesneden spaanse peper (met mate!).
12 jaar geleden
Je kunt ook een Griekse salade maken ook erg makkelijk en vegetaries je hebt ook al een maaltijd soep en dat vult ook al erg dus kan goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je zou van de kaas oude geraspte kaas kunnen maken, dat geeft al meer smaak dan jonge kaas. En wat ook erg lekker is om zongedroogde tomaatjes toe te voegen.
Eetsmakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er eventueel rooktofu of tempeh bijdoen.
Of een gepocheerd eitje bovenop de stomp op het bord leggen.
Let er ook op dat je microbieel gestremde kaas neemt. Niet alle vegetariers letten hierop, maar voor sommige is het wel heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een flinke plak jong belegen kaas, 1 rode paprika, 100 gram gezouten cashewnoten

http://www.smulweb.nl/recepten/194397/Vegetarische-stamppot-rauwe-andijvie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cashewnoten is een goede!
Paprika (in verschillende kleuren want dat ziet er ook nog mooi uit) heel fijn snijden en tegelijk met de andijvie toevoegen. Heel lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik gerookte kaas, dat geeft al een veel betere smaakcombinatie. Zilveruitjes en gebakken paprika erbij is heerlijk!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilveruitjes erbij lijk me idd lekker fris in combi met de kaas.
Als je vego-gast van zoet houdt: Stukjes ananas en (gewelde) rozijntjes er doorheen is ook heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, dat is iets heel nieuws. Ik ken het wel van de stampot zuurkool, de rozijntjes...ik zal deze onthouden
Tempeh halen bij de toko (geen tahoe!), in blokjes snijden en bakken met wat ketjap.
Cashew- of hazelnoten (hazel geeft een wat zoeter effect, dus dan wel echt pittige kaas gebruiken, en eventueel een beetje mosterd erbij).
In de supermarkt heb je ook vegetarisch 'gehakt' en dergelijke - hoe lekker dat is, weet ik niet, en sommige vegetariërs hebben er principiële bezwaren tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind tofureepjes erg lekker in de stamppot. Lekker zoutig. Je kan ze bij de meeste supermarkten kopen, van Alpro of eigen merk. Mock Duck (toko), seitan (biowinkel) of tofugehakt/vegetarisch gehakt/vegetarische gehaktballetjes (supermarkt) zijn ook een goede keuze.
Gebakken ui is ook erg lekker door stamppot, en lekkere specerijen als kerrie, peper en knoflook, en tamari.
Heerlijk is ook gemengde noten/zaden verkruimelen (bijvoorbeeld in blender) en die wat bakken. Dan krijg je wat heerlijk krokants dat je over de stamppot kan strooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast alle suggesties doen wij er altijd geraspte en dan 5 minuten gebakken (winter)wortel door, kan als de uien al wat voorgebakken zijn er gewoon bij. De andijvie een minuutje bakken vind ik wel zo lekker. Wat mais, maar ook kidney beans past wel, en enigszins gestampte en gebakken walnoten maakt het helemaal af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geroosterde pijnboompitjes vind ik erg lekker, van die Indonesische gebakken uitjes, en als je de stamppot lekker smeuig wilt maken kun je er gepureerde witte bonen door doen, dat werkt erg goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meng er wat vegetarische spekreepjes (van Tival, zie bijlage) door.
Deze zijn verkrijgbaar bij iedere grotere A.H. vestiging
De spekreepjes een paar minuten apart met wat olie knapperig aanbakken.
En vervolgens door de kant en klare stampot roeren.
Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe je het zelf altijd maakt maar mijn moeder zaliger stampte het met mayonaise erbij. Weet niet precies hoeveel maar dat is inschatten lijkt me.
Daar word het wat smeuiger door en lekkerder