Wat kun je als vegetariër nog wel eten als er zelfs in brood al varkensharen worden verwerkt?

En botten en huid in toetjes en kalfsmaag in kaas? Wat zijn goede alternatieven?

Toegevoegd na 6 minuten:
"E920 kan gewonnen worden uit haren van verschillende dieren, waarbij varkens niet uitgesloten zijn." Voor de houdbaarheid.

Toegevoegd na 18 minuten:
(Bestaat er uberhaupt nog eten waar geen dieren voor worden gebruikt?)

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zou zo graag gewoon in de reguliere supermarkt zonder zorgen boodschappen willen kunnen doen, maar dat lijkt wel onmogelijk. Dat ik niet van alles hoef te bestellen of naar de natuurwinkel. Overal zit troep in lijkt het wel.

2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
varkenhaar in brood? wtf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is dat aangegeven in de ingrediënten van een product?
anneliez
13 jaar geleden
varkenshaar in brood? is wel een broodje speciaal gemaakt voor n broodje-aap zeker?
Amadea
13 jaar geleden
Dat lijkt mij een broodje aap, oftewel onzin dat er varkensharen in brood zouden zitten!
Snuffel
13 jaar geleden
t is een E-nummer...
Snuffel
13 jaar geleden
E920 kan gewonnen worden uit haren van verschillende dieren, waarbij varkens niet uitgesloten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, dan is het niet anders dan wol. Maar voor Moslims wellicht een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de broodverbeteraar in fabrieksbrood waar de varkensharen in zijn verwerkt. Het is iets te crue om te stellen dat er een handvol varkensharen in worden gegooid. Maar voor een principiele vegetarier is ook dat teveel.
Amadea
13 jaar geleden
"kan gewonnen worden uit" is toch niet hetzelfde als "bestaat uit" ?! Melk komt uit een koe, maar als je melk drinkt dan eet je daarmee toch geen rundvlees....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
smerig idee wel varkenshaar in mn boterhammie met kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
E290 is L-Cysteïne, een essentieel aminozuur. Dierenhaar is een belangrijke bron voor dit stofje, dat vooral wordt gebruikt als broodverbeteraar. Onderstaand de tekst van Food-info van de universiteit van Wageningen. Het klopt absoloot wat je veronderstelt, dus de tip om brood in de natuurvoedingswinkel te halen of om zelf te gaan bakken lijkt me even terecht als te gek om los te lopen, eerlijk gezegd. "E920 kan gewonnen worden uit haren van verschillende dieren, waarbij varkens niet uitgesloten zijn. Het dient dus vermeden te worden door Moslims, Joden, Hindoes en veganisten." Bronnen:
- http://www.food-info.net/nl/e/e920.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Keesvi: dat is een +waardig antwoord.

Het beste antwoord

Natuurvoedingswinkels en (bijna) alle biologische producten bevatten dit soort toevoegingen niet.

En natuurlijk de halal en koosjer winkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vegetarische producten zijn er van bijna alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brood uit de biologische winkel. Daar zit geen varkenshaar in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Varkensharen in brood?????? Nog nooit van gehoord.

Van botten wordt gelantine gemaakt, dat zit idd in veel toetjes, maar ook in snoepjes.
Er bestaat vegetarische kaas, en zelfs ei-vrije mayonaise.

Er is dus nog genoeg wat je kunt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang niet in alle kaas zit kalfsmaag. De stof chymosine, die nodig is bij de bereiding van kaas, die ook voorkomt in de maag van kalfjes, kan tegenwoordig ook op een andere manier verkregen worden, via gisten. Kaas kan dus ook vegetarisch zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Kaas? De vraag is over brood.
Vegetarisme is de voedingswijze die zich kenmerkt door "het niet eten van vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en insecten"[1]. Mensen die deze voedingsregel in de praktijk brengen, worden aangeduid als "vegetariërs". Sommigen nemen deze definitie strikter en beschouwen vegetarisme als de voedingswijze waarbij men alleen plantaardig voedsel tot zich neemt. De mensen die de strikte variant aanhangen noemen zich veganist.

als vegetarier kan je dus gerust het brood eten waarin varkenshaar verwerkt zit, als het varken hier maar niet van een dood varken afkomt. ben je veganist gaat het wat lastiger worden.

Het varkenshaar was een slachterijproduct. Men kan zich indenken dat de omnivore consument hier geen probleem in ziet. Net als geldt voor de wolproductie denkt men gewoonlijk dat het dier, net als wij zelf, pijnloos wordt geschoren of geknipt. Dit blijkt in de praktijk ook al een illusie, maar de consequenties voor de bij de ‘productie’ van haar voor kwasten en penselen betrokken dieren zijn beduidend ernstiger, om niet te zeggen afschuwelijk. Laten we de praktijk voor het dier dat iedereen kent, het varken, eens goed bekijken
mijn antwoord op de vraag is
als vegetarier kan heel erg veel eten, zolang het maar geen vis,vlees, schaaldieren, gevogelte en insecten zijn.
het is maar net tot welke groep vegetariers je behoort of wil behoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat meer dan genoeg eten waar geen dierlijke producten voor worden gebruikt. Ik eet sinds 2 jaar 100% plantaardig en geniet meer van mijn eten dan ooit en eet gevarieerder dan ooit. Voor suggesties kun je vb hier kijken: http://us2.campaign-archive1.com/?u=9d7cd71fa5b26b3cc3d7818cc&id=771e25ab00
www.happyherbi.com (mijn eigen bedrijf)
www.plantaardigmaandag.nl
www.veganisme.org
en www.vegetarisme.be

Toegevoegd na 1 dag:
Ook bij de reguliere supermarkt kun je JUIST prima terecht voor plantaardige, dus diervrije producten. Elke supermarkt verkoopt alles wat een mens nodig heeft: fruit, groente, granen, noten, zaden, peulvruchten (bonen) en kruiden. Het is absoluut niet moeilijk!