Zit er inderdaad vlees in de frites van McDonalds?

Zag iets in de Volkskrant en ik ben vegetariër.
Bakken ze in reuzel of is er iets (nog ergers) aan de hand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K
Amadea
12 jaar geleden
Als jij friet wilt eten hoef je dat toch niet bij zo'n fastfoodketen te halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, het kan toch gebeuren dat ik met een gezin op stap ben? Dan wil ik wel graag dat iets dat wordt gepresenteerd als zonder vlees ook daadwerkelijk geen vlees bevat. En ik ga regelmatig naar de FEBO hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveelste broodje aap over McDonald's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het geen broodje aap. Als de kipnuggets bij de frietjes worden gebakken kán je dat als vegetariër ook niet willen. MCDonalds doet dat niet. Overigens om meerdere reden, niet alleen vanwege vegetariërs. Het heeft ook te maken met de kwaliteit van het frituren zelf en hoe vaak je het vet moet verschonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij vraag of er *vlees* in zit. Wie stopt er nou vlees in friet? In 't verleden is er wel wat gebeurd met rundvleesextract in Amerika, maar dat is allang niet meer zo en dat is nog geen vlees. Ik vind 't dus een broodje aap als men zegt "er zit vlees in".
paulus811
12 jaar geleden
als ik de antwoorden zo zie, is dit een erg goeievraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer bewijs dat de volkskrant een flutkrant is..... Die maar uit zn nek lult
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen wel meer kranten.
Snuffel
12 jaar geleden
Het zal me niets verbazen.

Het beste antwoord

De frites worden niet gebakken in reuzel, maar in plantaardige olie met onverzadigde vetzuren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vlees zit er natuurlijk ook niet in en in het vet waarin de frites worden gebakken mogen bijvoorbeeld geen kipnuggets in. Dat is allemaal strikt gescheiden.

Vroeger werd er wel dierlijk vet gebruikt, maar dat is in Nederland in ieder geval niet meer gebruikelijk, want erg ongezond. McDonalds gebruikt ook vloeibaar plataardig vet, net als de meeste frietzaken.

McDonalds geeft aan:

"McDonald's draagt het keurmerk Verantwoord Frituren. In onze restaurants frituren we in een 100% plantaardig mengsel van zonnebloemolie en raapzaadolie. Want plantaardige olie bevat minder ongezonde vetten, zoals transvet. Het Productschap Margarine, Vetten en Oliën adviseert om plantaardige frituurolie met maximaal 5% transvet te gebruiken. McDonald’s gaat nog een stapje verder. Wij gebruiken frituurolie met maximaal 2% transvet."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat betekend dus dat er geen vlees in de patat van McDonalds zit???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet hier in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, dat weet ik heel zeker. Daar zijn ze ook erg strikt in. In de USA ook niet denk ik, maar daar worden vaak nog wel ongezondere vetten gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er nog nooit van gehoord trouwens en keek ook raar op toen ik de vraag las... maar nou ben ik wel benieuwd naar hoe vleespatat dan smaakt (*-_-*)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het gaat niet om vleespatat. Voorheen bakten ze in dierlijke vetten. Dat deed iedereen, ook in Nederland thuis. Als je frituurvet in plantaardige vetten smaakt dat anders. Ik denk dat ze met extracten een bepaalde smaak wilden krijgen. Het is niet zo dat ze er vlees bij doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verhaal klopt helemaal. +
Bron: Jarenlang bij de Mc gewerkt. 's Avonds bij het schoonmaken / vetfilteren moet je een vast route afleggen: Eerst de frietpannen, dan het vet van de groentenburger en het gefrituurde appelgebak, dan de kip-pannen en als laatste de vispan. Kortom: Uitgesloten dat het vet van de friet in aanraking gekomen is met het vet van het vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is dus niks aan de hand. Vegetariërs kunnen met een gerust hart patat eten bij McDonalds!
Dat zo'n bericht na 10 jaar ineens weer opduikt zeg.

Andere antwoorden (4)

Ja, ze bakken de frietjes in vet met runderextract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit al geen poging tot trollen is, hoe stel je je dat dan voor, dat runderextract?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Je beweert iets alsof het een feit is en beargumenteert het niet.
ook geen verdere uitleg te bespeuren, geen bronnen niks...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het al! Is minder onzin dan ik dacht, mijn excuses. Dit kwam10 jaar geleden voor. Frentzy heeft het artikel opgezocht. Ook in Nederland werd vroeger dierlijk vet gebruikt. Zie ook de brontekst in mijn antwoord. Dat komt van de officiele website af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog had hij a) eerst wel eens mogen verifiëren of de info nog klopt en b) het mogen onderbouwen. M'n min blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder Frentzy's artikel staat: za 26 mei 2001
MCDonalds heeft toegegeven dat dat de frietjes in de Verenigde Staten de gewraakte smaakstof bevatten. (rundvleessmaakstof) Maar dat het in andere landen puur vegetarisch is.

Toegevoegd na 12 uur:
Het lijkt er op dat dit een verhaal is uit de oude doos, rond 2001/2002.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar smaakstof is toch niet hetzelfde als hetgeen waarnaar het smaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het artikel zojuist gelezen. Ik dacht toch maar even op google kijken.
Het gaat over rundvlees-smaak. Bevat het ook echt rundvlees of nep, zoals hamka's zoutjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was wel 10 jaar geleden. Volgens mij is het ook daar allemaal aangepast, anders krijgen ze enorme schadevergoedingen op hun dak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging toen in de USA wel om runderextracten. Daar zijn vegetariërs terecht heel boos over geweest.
Amadea
12 jaar geleden
Nep dus. Net als de rooksmaak die de Unox rookworst heeft. De worsten zijn niet gerookt, maar hebben die smaak kunstmatig gekrgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet, ze hebben het over een smaakstof, ik kan verder niets vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin van het artikel gaat het over "een rundvleessmaakstof " en wat later over "het heimelijk toevoegen van een rundvleesextract".
Later weer over "de gewraakte smaakstof bevatten". Het gaat overigens om een recent artikel: 26 mei 2011.
In de Telegraaf, dat wel...
En dat een half jaar later ineens weer op pagina 2 van de Volkskrant opduikt in de getekende rubriek "Steek elke dag wat op"
Zal eens contact met die krant opnemen als het niet waar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder Frentzy's artikel staat za 26 mei 2001, niet 2011!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het al zo oud dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad! 2001. Ik wordt zeker een beetje kippig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En in Nederland zijn ze nog voor de eeuwwisseling al compleet overgegaan op plantaardige vloeibare olie voor het frituren.
bron: Ik heb van 1992 t/m 2001 bij de Mc gewerkt.
Volgens artikelen op internet gebruiken ze plantaardige olie:

McDonald’s NL frituurt gezonder dan McDonald’s USA

Het beleid van fastfoodketen McDonald’s loopt per land sterk uiteen. In Amerika frituurt men nog in ongezonde, deels geharde vetten, waar nu een schadeloosstelling van miljoenen dollars over moet worden betaald. In Nederland zijn die allang de deur uit. Dat maakt McDonald’s Nederland gezonder dan het moederbedrijf. "Al negen jaar geleden zijn we overgestapt op plantaardige oliën in onze frituur", vertelt woordvoerder Dirk van den Bogaard aan P+.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
McDonalds heeft een periode zijn plantaardige frituurvet gearomatiseerd met rundvleesextract maar is daar schielijk mee gestopt vanwege kritiek van vegetariërs. Mogelijk werd dat extract gebruikt omdat er vroeger veelal in rundvet werd gefrituurd. Het is mijn voorkeur nog steeds om verzadigd frituurvet te gebruiken, waaronder ongeharde palm- en kokosolie, omdat ze het beste resultaat geven. Niet alleen vanwege de smaak maar ook voor de gezondheid zijn het de beste vetten om in te frituren. Als vegetariër zou je dus best voor kokos- of palmvet kunnen kiezen. Reuzel is, natuurlijk voor niet-vegetariërs, lekker om aardappeltjes in te bakken maar niet zo geschikt om in te frituren omdat het minder goed grote hitte kan verdragen.

Onder druk van de olieverwerkende industrie werden in de vijftiger jaren dierlijke en later alle verzadigde vetzuren ongezond verklaard. Nonsens natuurlijk, want daar was geen enkel wetenschappelijk bewijs voor en dat ontbreekt nog steeds, in weerwil van de officiële propaganda. Als alternatief werd voor kunstmatig geharde plantaardige olie gekozen, met inderdaad uitstekende bak- en smaakeigenschappen.

Echter, de toen al geuite kritiek op deze geharde vetten, die veel transvetten bevatten en daarom bijzonder slecht voor de gezondheid zijn, werd verdoezeld uit commercieel belang. Daardoor hebben die plantaardige vetten tientallen jaren een aanslag op onze gezondheid gepleegd.

De laatste jaren moet alles weer vloeibaar. Dat slaat ook al nergens op, want niet de consistentie maar de soort vetzuren bepaal of een vetsoort gezond is. Echter, maar al te graag scheert de margarineindustrie transvetten en van nature harde vetten over één kam, terwijl er met die instabiele plantaardige olie veel meer mis dan met de van nature harde vetten.