Kookt een vegetariër voor vrienden ook alleen maar vegetarisch?

Is een vegetariër zo fanatiek dat hij zijn of haar gasten dwingt hem/of haar keuze te volgen, en deelt ie als vegetariër dat ook mee als ie mensen uitnodigd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
´dwingen´ vind ik een beetje overdreven, je kan er ook niet eten, of daar niets eten, of zelf eten meenemen, of ....
Er is geen sprake van vegetarisch eten onder dwang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Dwingen'? Als ik ze een bruin prutje door de strot zou duwen onder bedreiging met een pistool, dan zou dat dwingen zijn. Als ik een heerlijke maaltijd zonder vlees aan ze voorzet, is dat gastvrijheid. Wat is daar fanatiek aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
excuses als mensen mijn woordkeuze
kwetsend vinden, het is absoluut niet bedoeld om vegetariërs te kwetsen of ze een bepaald stempel mee te geven.
Woordkeuze was bewust gebruikt om reakties los te krijgen.

Antwoorden (20)

Volgens mij doet één vegeteriër dit wel. Althans mijn broertje doet dit al 20 jaar zo. Hooguit een vleesvervanger. Maar verder heb je dit gewoon te respecteren vind ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meesten die ik ken wel, maar die weten dan ook goed vegetarisch te koken, niet alleen "dezelfde maaltijd zonder vlees", dus dan is het niet zo heel erg.

Ik heb een keer een vegetariër gehad die wél vlees voor ons wilde klaarmaken, maar die had hier helemaal geen ervaring mee, en dit was dus niet geheel geslaagd. Daarom vind ik het ook niet zo'n ramp wanneer ze dat niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie ik niet als dwingen en voor mij hoeven ze echt niet naar de slager omdat ik zo nodig een stuk vlees op mijn bord wil. Iemand die gruwelt van vis, zal ook niet snel een vismaaltijd klaarmaken voor zijn gasten. Vegetarische maaltijden kunnen erg lekker zijn, ik heb er geen enkel probleem mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik voor vrienden kook, dan is dat vegetarisch en lekker :)
ze hebben me er nooit van beticht een dwingeland te zijn.
14 jaar geleden
Ik ben alle mogelijkheden al eens tegengekomen.

- De vegetariër die principieel geen vlees klaarmaakt, ook niet voor anderen.
- De vegetariër die geen problemen heeft met vlees klaarmaken voor zijn gasten.
- Idem, maar het niet kunnen wegens gebrek aan ervaring, en dan samen met de gast achter het fornuis staat. De gast doet het vlees (en een beetje van de rest), de vegetariër doet de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind juist leuk als iemand een goed vegetarisch maaltijd maakt. Komt wellicht meer fantasie bij kijken, vandaar.
Je kan best een dagje zonder vlees. Vroeger was dat heel gewoon ook voor niet-vegetariërs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal er van af hangen waarom iemand vegetariër is. Ik zal in ieder geval nooit vlees of vis bereiden. Op mijn huwelijksfeest werden ook alleen maar vegetarische hapjes uitgedeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte vegetariër heeft alleen maar vegetariër vriendjes, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn... Zo zijn er zelfs vegetariërs die vis eten... Kan in mijn ogen ook al niet...
Een echte staat voor zijn ideaal, en die eet niets dierlijks en heeft geen vrienden van de andere partij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Het is namelijk voor niemand een probleem om een goed bereide vegetarische maaltijd te eten. Andersom is het wel een probleem. Als gasten absoluut geen vlees willen eten en ze krijgen vlees voorgeschoteld (en op zo'n manier dat je het niet kunt laten liggen) dan is er wel iets mis. Een goede gastvrouw/gastheer houdt altijd rekening met de eetgewoonten van de gasten. Als de gasten bepaalde dingen niet mogen of willen eten moeten zij dit natuurlijk wel bekend maken. Een gastvrouw/gastheer hoeft m.i. niet zover te gaan dat hij/zij over de eigen grenzen heengaat.

Toegevoegd op 21-06-2009 09:56:01
En ik zie geen noodzaak om mee te delen dat gasten bij ons geen vlees krijgen. Ze krijgen namelijk een goed klaargemaakte maaltijd. Mensen eten altijd graag bij ons dus ik denk ook niet dat vegetarisch eten als een tekortkoming wordt gezien, maar als een verrijking. Er wordt ook vaak een recept gevraagd. Voor velen is vegetarische koken no eg een gebied dat niet volledig ontdekt is. Men denkt aan een maaltijd zonder vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vegetarier- vanaf- haar geboorte kiest zelf haar leefwijze, en dat doen mijn vrienden ook - ik ga niet hun keuzes bepalen. Dus als ze niet uitgesproken vragen om geen vlees voor ze te halen, maak ik dus ook altijd een niet-vegetarisch gerecht. Ik maak vaak curry- of rijsttafel als ik gasten heb, en ik heb bijv. een chickencurry recept dat zo lekker schijnt te zijn, dat ik altijd een dubbele hoeveelheid maak, en het is altijd op.
De eerste gast is trouwens wél proefkonijn : ik proef het zelf niet, ruik of de kruiden goed zijn, maar zout kan je niet ruiken. Trouwens - dat je een club zou zijn, of alleen vegetarische vrienden hebt, klopt natuurlijk niet. Hetgeen je wel of niet eet bepaalt toch geen vriendschap?
Als ik voor het eerst naar iemand toega om te eten, zeg ik wel dat ik vegetarisch leef en dat ik wel eieren en kaas eet, want ik vind het vervelend als iemand in de stress schiet als ik dat pas aan tafel meedeel - net zo goed als iemand dat zou doen die allergisch is voor noten of schaaldieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 'dwingen' wel een beetje negatieve benadering. Mijn buren/vrienden zijn vegetariërs en ik vind het juist leuk als ik dat bij hen eet. Uit respect voor de gastvrouw/heer zou ik niet eens willen dat ze voor ons als gast iets met dood beest maken.

En volgens mij denkt het merendeel van de carnivoren nog steeds dat vegetarisch eten de aardappels en groenten zijn en alleen het vlees weglaten en dat is toch echt een verkeerd idee.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goede uitleg. Het gaat inderdaad om het respect van de gasten over de levensvisie niet andersom :-)
Ik ben vegetariër en kook inderdaad alleen maar vegetarisch voor mijn gasten. Ja, ik deel het van te voren mee dat mensen geen vlees krijgen.

Ik vind alleen jouw vraagstelling overigens niet erg vriendelijk overkomen. Je bestempelt mij met fanatiek en je bestempelt mij met dwinger. Zo zie ik het niet. Ik heb simpel de levensovertuiging om geen dieren te doden/koken/eten. Ik ben helemaal niet zo fanatiek dat ik probeer mensen te overhalen. Net zoals ik graag wil dat zij mij respecteren, respecteer ik hun. Dus ik dwing helemaal niet tot wat dan ook. Ze hoeven niet bij mij te komen eten. In werkelijkheid komen gasten heel graag bij mij eten, omdat ik erg lekker kan koken.

Daarnaast impliceert jouw vraag dat het voor een niet-vegetariër een regelrechte ramp is om een keer een maaltijd zonder vlees te eten. Is het dan opeens geen maaltijd meer voor jou? Moet jij dan per sé vlees hebben bij jouw eten? Kun jij niet lekker eten zonder vlees?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vegetariër en als ik vrienden uitnodig om te eten kook ik vegetarisch. De reden hiervoor is dat ik heel hypocriet ben als ik dit niet doe.

Immers waarom ben je vegetariër: Omdat ethisch tegen het vermoorden van dieren bent. Als je dan zelf geen vlees koopt voor jezelf maar wel voor anderen dan doe je iets waar je zelf op ethische grond op tegen bent. Mijn gasten van mij weten dat ik vegetarisch ben en ik kan best goed koken. Als ze dus persé vlees willen eten dan doen ze dat maar ergens anders. Ik ben zo vriendelijk om mijn huis open te stellen voor mijn gasten en te delen in mijn middelen. Als zij dan niet dat beetje respect voor mij kunnen opbrengen om mij in mijn ethische opvatting te laten hoeven ze niet langs te komen.

Het heeft dus niets met fanatisme te maken door hen te "dwingen" zijn levensopvatting op te leggen. Dit is een (moet eerlijk zijn bekrompen) visie van een niet vegetariër. Het is eerder het respect van de gast dat hij mij in mijn waarde laat. Door mij niet te laten dwingen iets te doen waar ik ethisch op tegen ben. Als ik mijn gast niet (goed) ken dan deel ik mee dat ik vegetariër ben en ook vegetarisch kook. Als ze me kennen weten ze dat van mij en dat respecteren ze. Bovendien is het voor vegetariërs (tenminste voor mij) heel erg om vlees te eten of koken. Als dit andersom gebeurd gaat een vleeseter echt niet dood door een avondje geen vlees te eten.

Kortom: Ik ben hypocriet als ik niet vegetarisch kook voor mijn gasten. Als mijn gasten van mijn gastvrijheid gebruik willen maken dienen ze mijn waarde te respecteren (en dus niet andersom). Een vleeseter gaat echt niet dood door een keertje zonder vlees te gaan. Het heeft dus niet te maken met het opleggen van mijn idealen of waarde te maken. Heeft niets met fanatisme te maken. Van mij mag een vleeseter best vlees eten daar ga ik hem niet minder om zien. Het heeft te maken dat ik heb gekozen voor mijzelf om geen vlees te kopen omdat ik dit ethisch onverantwoord vind. Wat een vleeseter doet maakt mij niet uit maar laat mij in mijn waarde door niets vleesachtigs te koken/kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeej, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt mijn antwoord hierboven nóg mooier en duidelijker verwoord! +1
hangt af van de vegetarier, sommige wel en sommige niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vegetariër, maar tevens zit ik ook op een streng dieet vanwege suikerziekte, allergieën en intolleranties. Kijk, dan vind ik het niet kunnen om mensen met mijn dieet 'op te zadelen', want dat is gewoon niet te vreten, en dan weet ik zeker dat ze nooit meer terugkomen.

Maar alleen als het alleen gaat om vegetarisch eten, dan zou ik zeggen: ja.
Voor omnivoren, voor wie het geen probleem is om geen vlees te eten, en het gewoon even lekker/gezond/leuk/mooi is of er nou wel of niet vlees in zit, dan zou ik ook gewoon vegetarisch koken. Zeggen? Misschien, maar ik zie het nut er niet van in.
Ik vind zeker je woordkeuze 'dwingen' erg vreemd. Niemand dwingt je om het op te eten, je kan ook weglopen of zelf je eten meenemen, of wat dan ook.

Voor carnivoren, zoals honden (ja ik heb ook wel eens honden op 'visite'), bereid ik wel vlees. Honden hebben dan wetenschappelijk gezien geen vlees nodig, ze zitten tussen omnivoren en carnivoren in, maar toch is het voor honden stukken essentiëler dan voor mensen.

Het gaat mij dus niet om het aanraken of klaarmaken van vlees, maar als mensen bij mij op bezoek komen, dan weten ze wie ik ben en wat ik eet. Ze krijgen een gezonde, lekkere, gevarieerde, voedzame, kleurrijke, bewuste en eerlijke maaltijd voorgeschoteld, wat wil je nog meer?
(dit laatste is als ik alleen vegetarisch zou eten, zoals ik in de eerste alinea al zeg).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ben je fanatiek als je geen vlees serveert? Alle gasten die ik gedwongen heb vegetarisch te eten zijn er niet boos om.Integendeel, mensen die het niet gewend zijn reageren blij verrast als ze dingen voorgeschoteld krijgen die ze nog nooit geprobeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker vegetarisch koken is helemaal niet ingewikkeld. Voor inspiratie kun je kijken op het nieuwe receptendiscussieforum deVegetarier.nl, met meer dan 2000 recepten. Er staan nu al een paar honderd complete recepten in en dagelijks komen er nieuwe bij. Maar het leukste is de mogelijkheid dat je reacties kunt geven, zelf een recept kunt invoeren, foto's en filmpjes kunt toevoegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem mijzelf geen vegetariér. Ik eet wel eens vis. Ik eet dan ook geen vlees vooral uit gezondheidsoverwegingen en ecologische overwegingen.
Zoals hierboven al een paar maal aangegeven over vegetariërs kan ik eigenlijk geen vlees klaar maken, maar wel heel lekkere vegetarische maaltijden. Vroeger heb ik wel eens kipfilet of gehakt voor iemand klaargemaakt. Dat gaat namelijk wel goed. Maar na 45 jaar geen vlees gegeten te hebben is er niemand in mijn familie-vrienden -en kennissenkring die van mij verwacht vlees te serveren. Alle vleeseters in mijn omgeving zijn altijd verrast door de vleesloze mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een klein jaartje vegetarisch. Puur omdat ik me daar lichamelijk beter bij voel. De mensen in mijn omgeving weten dat ik vegetarisch ben. Ze vinden het wel spannend als ik iets vegetarisch voor ze maak, maar ik heb er absoluut geen problemen mee om een vleesgerecht voor ze te maken. Zolang ik het zelf maar niet op hoef te eten. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vegetariër die ik ken dwingt je niet om ook vegetariër te zijn. Als mensen bij haar eten is het vaak wel vegetarisch, en als iemand dat niet wil dan bakt ze in een appart pannetje vlees. En iedereen weet dat ze vegetarisch is en als ze je uitnodigt(en je kent haar niet) vraagt ze of je het erg vind om vegetarisch te eten.