In welke stad zou een biologisch plantaardig restaurant gecombineerd met winkel het beste lopen?

Mijn businessplan voor een veganistisch restaurant met winkel is bijna af. De doelgroep is absoluut niet alleen de veganisten/vegetariërs maar meer de mensen die al "bewuster" eten en leven dan de gemiddelde mens. Dus mensen die al minder vlees eten en af en toe biologische boodschapjes doen. Waar leeft deze doelgroep het meest?
Het moet ook de wat jongere bewuste mensen aanspreken want het wordt een "jeugdige" zaak met felle kleuren en mooi ontworpen producten van jonge ontwerpers. Ik denk aan studenten.
Zelf denk ik aan het centrum van Utrecht. Tweede keus is Delft. Maar misschien weten jullie wel een veel meer geschikte stad?

Het restaurant gedeelte bestaat uit een buffet, mensen kunnen kiezen om het ter plekke op te eten of mee te nemen. Mijn taarten zullen er ook verkocht worden.
In het winkelgedeelte wil ik kleding, schoenen, verzorgingsproducten, sieraden, boeken en kado-artikelen verkopen.
Esthetiek is een belangrijke factor voor de zaak. Alles wat je binnen zult zien zal een hebberig gevoel opwekken ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, ja, Utrecht! De vegetarische keuze is hier bedroevend beperkt, en geloof me, de vraag is er. De geheel vegetarische Chinees die afgelopen jaar is geopend vlakbij de Kardinaal de Jongweg (niet eens 'in de loop) loopt ook nu al erg goed, gewoon omdat het een gat in de markt is.

Er is zeker ook nog plaats voor een niet speciaal Aziatisch vega-bio-gebeuren.

Wel een tip: richt je niet (alleen) op studenten. Die weten de vegahap (die trouwens erg lekker is) bij de ACU te vinden. Daar zul je op prijs niet mee kunnen concureren, en dat is voor studenten al snel de doorslaggevende factor.

De groep waar een markt is voor jou concept is de snel groeiende groep hippe en bewuste werkende 20ers en 30ers. Wij die wel biologisch en/of vegetarisch eten, maar dat niet samen laten gaan met de vale kleren en bruine prutjes van de cliché-vegetariër. Wij die goed en modern uit eten willen gaan, en smachten naar iets waar geen spinazie, geitenkaas en pijnboompitjes in zitten. De vegetariërs met stijl (niet dat vegetariërs van andere leeftijden geen stijl kunnen hebben!).

Hou er wel rekening mee dat het centrum van Utrecht vréselijk duur is qua locatie. Er zitten niet voor niets zoveel overpriced restaurants aan de Oudegracht. Als je net een beetje minder centraal (maar liefst nog wel op loopafstand van het station) gaat zitten, weten we je nog steeds te vinden, en hoef je geen belachelijke prijzen te rekenen om uit de kosten te komen.

Oh, en een persoonlijk verzoekje: schoenen? Misschien ook mooie, modieuze, bijzondere, vegetarische kwaliteitsschoenen? Pretty please? Ik moet nu naar Amsterdam voor een beperkte keuze...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zult moeten denken aan steden met een redelijk formaat & goede financiele situatie. Een stad als Enschede is bv wel groot, maar redelijk arm, waardoor gespecialiseerde en wat duurdere winkels het moeilijk hebben. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht zijn inderdaad goede plekken. Ook Leiden.

Op zich zou een bewuste staad als Wageningen ook wel kunnen, alhoewel ik daar voor je omzet vrees: Te klein.

Overigens: hoe past het concept 'Alles wat je binnen zult zien zal een hebberig gevoel opwekken' bij een veganistische insteek, wat vooral een milieu/biologisch bewuste geest vereist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een stad waar veel Antroposofen wonen. (Sofen zoals mijn dochter ze altijd noemt ;)
In Zutphen stikt het van de biologische winkels en Antroposofen. Er is zelfs een biologische bakkerij en restaurant. Zeist en Velp doen het ook goed. In Velp bestaat zoiets al meen ik. Het is een vrij luxe biologische supermarkt met restaurant/lunchroom.

Maar grote steden doen het natuurlijk altijd beter dan kleine steden. Ik zou denken aan Groningen, Zwolle, Arnhem, Eindhoven, Utrecht en Amsterdam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en vergeet het Gooi niet, daar zoeken ze altijd weer iets nieuws om hun geld aan uit te geven. Bussum, Blaricum, Laren enz. Amsterdam Oud Zuid is ook een geschikte lokatie, hoewel ik vrees dat je daar moeilijk een pand zult vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je omgeving moet aan 2 eisen voldoen:
1: De bewoners moeten voldoende financien hebben om regelmatig te gaan eten
2: Ze moeten belangstelling hebben voor alternatief eten.

Of er voldoende belangstelling is kan je afleiden uit het aantal en afmeting van de gespecialiseerde winkels in de omgeving waar je biologisch en veganistische eten kunt kopen.
En hoe hoger het gemiddelde opleidingsniveau van de bevolking hoe meer kans er is dat ze geïnteresseerd zijn in alternatief en gezond eten.

Zelf zou ik denken aan Wageningen vanwege de landbouw hogeschool, ook milieu ed goed vertegenwoordigd zijn...of de populatie groot genoeg kan ik niet beoordelen.

Ook in twente zie ik wel biologische winkels die goed draaien, daar zou dan Hengelo beter geschikt zijn dan Enschede of Almelo. Wel zijn er al reform winkels in die buurt dus je hebt voor het winkel gedeelte daar concurrentie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie ook reacties die aanraden te gaan zitten waar veel antroposofen zijn. Antroposofen leven echter niet veganistisch. Ze vormen wel een mogelijke klantenkring.

De Haag heeft een al oudere rudolf steiner school met bovenbouw voor ook vwo. Tevens zijn er veel diplomaten ed. in die stad dus er is ook voldoende geld.
Mogelijk zou je ook eens kunnen nagaan waar de andere "vrije scholen" aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk persoonlijk in utrecht!
Voor mijn gevoel zitten er heel veel "bewuste" mensen (weet niet precies waar dat aan ligt), en het is ook nog eens een mooi centraal gelegen stad, die bruist van de studenten.

Toegevoegd na 8 minuten:
als je je daarop wilt richten natuurlijk, wat hierboven wordt gezegd is een goed punt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, ik maakte een, goed meegedacht, antwoord. Het bleek te lang. Ik had er echt mijn best op gedaan en heb een heel goed idee. Het bleken meer dan 2500 tekens. Ik maakte enige ruimtes blauw om ruimte terug te krijgen en toetste op backspace (maar dat bleek de daaronder liggende enter te zijn) en de hele tekst was weg. Erg jammer. Mijn e-mail is e.foreman@xs4all.nl. Mocht je voor mijn kick-start plan en heel veel andere info. willen vernemen dan kan je mij mailen en ik vertel ik je er, op skype of telefonies, meer over. Groeten Eva
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Leiden want dan zit je in het hart van de randstad en dicht bij mij want ik kom dan zeker eten. :D