Welk belasting/winst/ tarief gebruikt men in Duitsland voor de horeca?

Ik ben even verbaasd omdat ik de laatste tijd een paar keer in Duitsland ben geweest om te overnachtenen te eten. De prijzen lijken daar veel lager te liggen en de kwaliteit hoger dan in Nederland ook van het eten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K
tinus1969
6 jaar geleden
Duitsland kent blijkbaar geen minimumloon; ook is vastgoed in het algemeen goedkoop (de hypotheekrenteaftrek en grondspeculatie door gemeenten maakt Nederlands vastgoed duur). De prijs van horeca wordt vooral bepaald door arbeid en huur/pacht; de inkoopprijs van eten is verwaarloosbaar.

Antwoorden (2)

Voor een liter bier moeten de Duitsers 9,5 cent accijns betalen en de Nederlanders 33 cent. Op wijn wordt in Duitsland helemaal geen accijns geheven, in Nederland is die 70,5 cent per liter.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Geweldig die 1 europa. :)
Hier verdienen en daar uitgeven....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat is alvast 1 mysterie opgelost. Het eten in Duitsland was ook veel beter en meer in mijn beleving. Herstel dat weet ik wel zeker en de prijzen veel lager. Dinsdag in Duitsland gegeten en gisteren iets soortgelijks in NL Dat scheelt nogal wat..
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Het contrast van Duitsland met Zwitserland is nog groter. Daar betaal je €25 voor kip met friet.
tinus1969
6 jaar geleden
Dit soort accijnzen zijn op het grote geheel irrelevant.
Het is inderdaad waar dat het eten in Duitse eethuizen een betere kwaliteit heeft dan bij ons. De porties zijn ook royaler 'en dat voor een lagere prijs.
Nu zijn de Duitsers zelf al een volk dat erg veeleisend is en mondiger over de kwaliteit van het eten én de bediening. Ook hebben ze een andere eetcultuur dan wij en een andere eis wat betreft de intrinsieke eigenschappen van de geboden producten (smaak, hoeveelheid, structuur e.d) Dit maakt al een wezenlijk verschil...vergelijk maar eens een schnitzel. Die wordt op een heel andere manier gesneden van een varken en is daardoor al veel groter dan hier gangbaar is.

Duitsers hebben een voorkeur voor vlees en hebben er dan ook heel veel meer soorten van dan wij. Zijn ze niet vooral geroemd om hun vele soorten worstrecepten?
Bij de Duitsers is het buiten de deur eten echt een onderdeel van het leven en de gerechten zijn weliswaar vrij simpel, de aankleding van het eethuis is meestal ook eenvoudig maar goed en de prijzen zijn daardoor ook al lager. Een hoofdgerecht van 15 Euro vindt een Duitser al snel te duur. Dit is een prijs die toch hier gangbaar is en omdat men hier vooral verdienen wil aan de klanten, krijg je er ook kleinere porties voor (over het algemeen).

Duitsers denken eerst aan het eigen volk en daarna pas aan de toeristen. Zijn er geen of minder toeristen, dan moeten ze het van de eigen mensen hebben en als ze te duur zijn komen die niet!

Daarbij komt ook nog het BTW verschil met ons...zij rekenen 19% tegen 21% dat ons tarief is. Zoals al aangegeven is door een ander antwoord, zijn de accijnstarieven daar ook veel lager en vergeet niet kosten van levering, algemene kosten, vrachtkosten en tal van andere kosten. De Duitse transportkosten liggen bijv. al 6% lager dan bij ons en dat telt allemaal mee...

Elk land in Europa heeft zijn eigen regels en belastingen en dit geeft dus verschillen. Europa streeft ook niet naar eenheid in prijs en er zijn veel regels in elk land waar de Eu niets over te zeggen heeft.
amc