Mag men iemand voedsel in de mond stoppen met de linkerhand?

Ik zag dat een topkok iemand lees voerde met zijn blote linkerhand ik denk dat dat niet netjes is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Alleen in Aziatische landen mag het niet, maar verder op de wereld zijn daar geen bezwaren tegen. In Azië is de linkerhand de hand die gebruikt wordt voor het schoonmaken na het toiletteren, daarom is die hand onrein.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit speelt ook in Afrika en [maar dat weet ik niet zeker] in Zuid-Amerika.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt Jodokus, ik ben in 2001 in Tanzania geweest. Daar waarschuwde mijn tante mij dat ik met links niet mocht eten, wel als je bestek had, maar eten los in je linkerhand was geen optie.
tinus1969
9 jaar geleden
Het verbod op 'eten met links' is volkomen rationeel zonder stromend water en zeep. In Westerse landen is het juist verstandiger om beide handen goed te wassen, waarna de linkerhand rustig gebruikt kan worden om eten te pakken.
Sterker nog, links kan dan gebruikt worden voor bereid voedsel, terwijl rechts gebruikt kan worden voor rauw voedsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad wimkees, ik zie daarin het verschil niet tussen je rechter- en je linkerhand. Vreemde, oude gewoontes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de linkerhand (na toiletbezoek) onrein is, hoelang zou het dan duren voordat de rechterhand net zo onrein is? Ik neem aan dat je niet tot dat punt komt maar ik weet het niet zeker je zou het kunnen testen. Maar stel dat er een hoeveelheid zeg 100 deeltjes overblijft op je linkerhand, dan zou er in het voor jouw theorie in het gunstigste geval alleen maar een situatie kunnen ontstaan waarin de rechterhand 50 en de linkerhand ook 50 deeltjes zijn*. In mijn ogen is het logischer dat de linkerhand steeds minder deeltjes zal bevatten en de rechterhand daar maar een klein deel van op zal vangen. Ik neem aan dat de rechterhand nooit zo besmet zal raken als de linker. (Niet dat er helemaal niks gebeurd overigens). * En dat is al minder dan 100 op de linker. Een betere test zou zijn om een groep mensen die met links veegt zonder toiletpapier een tijd lang met rechts te laten eten. En een groep met links en kijken of er een verschil is in ziektes die poepdeeltjes gerelateerd is.
Ja ! Niks mis mee . De een is links de ander rechts . Inderdaad in Arabische landen is het beledigend iets met de linkerhand aan te reiken of nog erger iets met voedsel te dien . Waarom de linkerhand zou men gebruiken om na toilet gebruik de boel schoon te maken . Tja gewoon alle twee de handen wassen na toilet gebruik . Ps ik vind in die kook programma's vaak smerig wordt omgegaan met voedsel , ze likken constant hun vingers af , steken lepels in hun mond en dan weer in de pan , zitten met hun handen aan hun ( vette bezwete gezicht ) lijf en dan weer aan het voedsel . Ook de zgn Juri leden .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja goor is dat! Dat zie ik ook vaak. Of dat ze met hun haren los lopen in de keuken. Ook heren met kort haar. Zet gewoon een muts of pet op.