Waarom zijn bij een afhaal Chinees de porties zo groot?

Bij de meeste afhaal Chinesen krijg je porties die zo groot zijn dat je na één maaltijd voldoende overhoud om later nog een maaltje te hebben.

Is dat cultuur, zijn het geen éénpersoons porties, ben ik zo'n kleine eter, of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Cryofiel
10 jaar geleden
Als ik bij de Indiër bestel krijg ik ook bijna twee keer zoveel als ik op kan. Als ik twee porties bestel kunnen daar drie personen met gemak van eten.
Ritsuka
10 jaar geleden
Chinees eten dat je hier haalt komt totaal niet overeen met het echte Chinese eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chinezen zijn vrijgevig? :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegenwoordig zie je steeds meer 1 persoons porties. Vraag er eens naar.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
omdat je na een kwartier weer honger hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, ik ben dus blijkbaar niet de enige die het opvallend vallend vind.

Het beste antwoord

het is voor een chinees een belediging als je eten bij besteld, vooral de bijgerechten, zoals de nasi, bami en witte rijst, deze zitten erbij om je maag te vullen. Bestel je er nog eens 1 van de bijgerechten bij, dan betekend dat dat je te weinig eten hebt gehad, ook het helemaal opeten van de bijgerechten is een belediging. Dit is dus iets uit hun cultuur, van huis uit meegekregen. Ze zorgen er altijd voor dat je genoeg krijgt.
Deze informatie van een vriend met chinees restaurant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van huis uit heb ik juist geleerd dat dat de nederlandse benadering is. De aziatische benadering is dat rijst het hoofd bestanddeel is van de maaltijd en dan heb je de bijgerechtjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mijn Chinese vriend, heb ik echt gehoord dat je nooit je portie op moet eten in een Chinees restaurant, omdat ze zich zeer beledigd voelen en het gevoel hebben je tekort te hebben gedaan, als je dat wel doet. Ik zou natuurlijk voor de gek gehouden kunnen zijn, maar zoveel humor had deze lieve jongen niet.
Ivana
10 jaar geleden
Crea, leuk om te weten. Wij eten er altijd twee dagen van, zoveel is het als we het halen.
Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dat duidelijk proberen te maken aan Tjung (hoe je dat ook schrijven mag), maar hij blijft erbij dat dit zo hoort :) Wij doen ook met 2 personen van 1 portie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Bij de Chinezen bij mij in de stad worden de porties steeds kleiner. Kennelijk is ook bij deze restaurants de crisis toegeslagen.

Het klopt echter dat in het verleden de porties altijd super groot waren. In het verleden volgden veel Chinezen, die een restaurant in ons land wilden openen een kookcursus. Bij deze cursus, die werd gegeven door hun landgenoten, die hier al wat langer waren, werd hun uitgelegd, wat volgens hun de Nederlanders qua Chinees eten lekker vonden ( bijv satesaus, milde smaken etc). En tevens werd aangegeven dat Hollanders van grote porties houden. Vandaar dat veel Chinese restaurants koken op een manier die ver weg staat van de echte Chineze keuken, allemaal dezelfde smaken produceren en giga porties serveerden.

Tegenwoordig heb je steeds meer restaurants, die hier van af durven te wijken, waardoor je langzaam aan veranderingen ziet ontstaan.