Als een klant zich verbrand aan een ovengerecht in een restaurant, is dit dan een fout van de klant of het restaurant?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De serveerster brengt de klant het eten en is daarbij verplicht de klant te waarschuwen dat het gerecht heet is. Zij heeft bij deze haar plicht volbracht. Verbrand de klant zich ondanks de waarschuwing van het personeel toch aan het eten dan is de klant nalatig geweest. Heeft de serveerster verzuimd de klant in kennis te stellen dat het eten van het gerecht mogelijk kan leiden tot verbranding in de mond ( of aan de arm) dan kan de klant hierop de leiding aan spreken, maar dan is het nog maar de vraag hoe het zal gaan aflopen. Meestal heeft een restaurant zich wel op de een of andere manier ingedekt.

Het restaurant kan je waarschuwen dat het warm is echter suggereert een ovengerecht dat het gerecht warm is en dus moet je zelf voorzichtig zijn en ben je zelf verantwoordelijk voor wat je doet en wat je tot je neemt.

er zijn gerechten die direct uit de oven in een speciaal ovenschaaltje worden geserveerd deze zijn heeeeeeel heet,dus als de klant zich daaraan brand is het niet de schuld van het restaurant, maar van de klant..

de klant kan er van uitgaan dat alles wat uit een oven komt, heet is.. het is wel zo netjes van het bedienend personeel, dat deze voor het opdienen, even vermeld dat het gerecht daadwerkelijk heet is..

in principe is het gebruikelijk dat warme gerechten warm geserveerd worden, en dat de borden/pannen/schalen ook heet zijn. Deze worden ook verhit zodat het gerecht minder snel afkoelt. Dit is een normale gang van zaken binnen de horeca, en het wordt over het algemeen als kwalijk beschouwd wanneer dit niet zo is. Het is wel zo netjes als het personeel de gast er op wijst dat bepaalde dingen erg heet kunnen zijn (een gietijzeren stoofpotje o.i.d.) Juridisch gezien hangt het totaal van de situatie af. Maar in veel gevallen zal de gast aan het kortste eind trekken, aangezien men redelijkerwijs kan verwachten dat vers bereide producten nogal aan de temperatuur kunnen zijn

de klant kan zich fout gedragen als er een heet schaaltje op tafel staat, dat kan. Het restaurant is verantwoordelijk, die moet er alles aan doen om het eten goed en veilig te presenteren. Het restaurant is verantwoordelijk tot aan de deur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100