Welke insecten zijn gezond om op te eten?

er is op tv een bakker die insecten koekjes bakt.
welke insecten zijn er gezond?
want ik ga ze niet zomaar opeten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Red een paar honderd levens, eet een koe.

Het beste antwoord

Toch werden ook in Europa nog niet zo lang geleden insecten soms nog in voedsel verwerkt. Een voorbeeld is de meikeversoep die in Frankrijk en Duitsland werd gegeten, en niet alleen in tijden van nood.

Andere insecten die wel als voedsel worden gebruikt zijn sprinkhanen, keverlarven en kakkerlakken, die meestal worden gebakken voor consumptie. In sommige landen zoals Thailand vindt ook consumptie plaats van dieren zoals spinnen, schorpioenen en duizendpotigen. Deze worden meestal van eventuele gifkaken en -stekels ontdaan waarna ze worden gefrituurd. Het eten van insecten is in sommige landen ook onderdeel van de militaire training, omdat soldaten zo beter kunnen overleven.

Sprinkhanen zijn halal, ofwel toegestaan voor moslims om te eten. Andere insecten als vliegen, muskieten en wespen daarentegen zijn haram: verboden om te eten. In het Joodse geloof zijn enkel vier soorten sprinkhanen kosher, alle andere insecten en geleedpotigen zijn treife of niet-koosjer. Honing van bijen echter mag wel worden geconsumeerd, omdat bijen de honing immers niet zelf produceren, maar slechts verzamelen.

Op Sardinië wordt wel Casu marzu gegeten, beter bekend als madenkaas. Deze kaas 'rijpt' doordat de vliegenlarven de kaas opeten en weer uitscheiden. Volgens kenners wordt de kaas beter naarmate de larven er langer in leven en de kaas meerdere malen hebben verteerd. De traditionele kaas wordt plaatselijk nog wel gemaakt, ondanks een verbod vanwege risico op voedselvergiftiging.

Smakelijk !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Larven, maden, sprinkhanen. Eigenlijk kun je alle insecten wel opeten. Er zit boordevol eiwitten in. Eet smakelijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er schijnt een lekkere meelwormen muslireep aan te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongelooflijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die zag ik net op de tv
Ik zou die insecten eerst een medische keuring laten ondergaan!
Dan weet je echt pas zeker of het insect wat je wilt gaan eten gezond is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He Pruts, eigelijk allemaal. Gewoon een kwestie van proberen. Is niet anders dan ander voesel. Kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat veel insecten o.a. maden veel eiwitten bevatten en die zijn zeer eiwitrijk en dat is weer gezond voor de (inwendige)mens. Ze moeten alleen nog "gecamnoefleerd"worden,zodat we ze niet als insecten zullen herkennen. Dan nog de smaak van een sukadelapje er aan en dan smullen maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na al dat lekkers hierboven kan een toepasselijk dessert natuurlijk niet ontbreken Pruts!

Wat dacht je van een Meelwormen/chocoladedessert(Babinga chocolate cups)....?

Benodigdheden:

5 eieren (scharrel)
125 gram basterd suiker
12 lange vingers
300 gram meelwormen (gebakken en gemalen)
250 gram couverture puur (geschaafd)
90 cc doge sherry
kersenlikeur voor garni

Bereidingswijze

Splits de eieren in wit en geel, klop het eigeel met de suiker lekker luchtig en dik. Klop de eiwitten in een ander kom stijf ( let op! dat je een ontvette bekken+garde gebruikt). Vouw de stijf geslagen eiwitten voorzichtig door het eigeel. Verkruimel de lange vingers en vermeng dit met de geraspte chocolade en de meelwormen. Beboter je stenen cocottes/muffin-plaat en een stuifje bloem. Vermeng de eieren en chocolade massa met elkaar en schep dit in de vorm. Bak dit 10 minuten op 125°C na het bakken laten rusten 40 min. Besprenkel elke vorm met een theelepel sherry.

Om het feest compleet te maken Pruts: Serveer met twee kleuren koffieslagroom en de kersenlikeur..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnenkort kun je insecten snacken, want het komt in de supermarkt te liggen. Ik weet niet welke precies, maar was laatst op het nieuws!

Binnenkort is het kaasblokje vervangen door een insectensnack.....