Hoe zit het met de hygiene bij een broodjes zaak?

Zojuist was ik hier bij de Bakker B en aangezien ik even moest wachten vielen mij een aantal dingen op. Zo waren er redelijk wat vliegen in de winkel, de vitrines zijn open en ik zag ze over de frikandelbroodjes wandelen en ook over de gewone broden die open en bloot aan de wand op een plank liggen. Ook viel me op dat bij de broodjesbar na het afrekenen (geld in de handen) zonder handenwassen een nieuw broodje werd vastgepakt en klaargemaakt. Nu weet ik wel dat we niet aan elke bacterie gelijk doodgaan of er ziek van worden maar ik vind het toch wel heel goor. In de winkelstraat ligt altijd veel hondenpoep, waar de gemeente weinig aan doet en het idee dat vliegen vanaf zulke viezigheid vrolijk op een broodje gaan zitten die iemand nog moet opeten vind ik toch niet zo fris. Mijn kaasbroodje heeft me dan ook totaal niet gesmaakt en ik kom er ook niet weer. Maar dat terzijde... Zijn er geen regels voor deze zaken waaraan ze moeten voldoen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gadver wat goor. Vooral dat geldverhaal. Zou ook raar staan te kijken. Neem aan dat ze dat toch echt niet kunnen maken volgens de wetgeving...???
Pieter2011
13 jaar geleden
Niet alleen bij Bakker B. kom je die toestanden tegen, hoor! Hoe vaak ik bij bakkers al niet gezien heb dat het winkelpersoneel, na het inpakken van b.v. een paar Berliner bollen, hun vingers aflikken... Brrr, wat een onsmakelijk gedoe. Ooit bestelde ik in een restaurant koffie met gebak. Toen ik de serveerster haar vingers zag aflikken nadat ze een gebakje uit de koelvitrine had gepakt, heb ik (zonder te betalen) meteen m'n biezen gepakt. Wat dat betreft zijn b.v. Duitsers veel strenger/netter. Daar zie je zelden dat één en dezelfde persoon zowel met etenswaren als geld omgaat. Of ze trekken plastic handschoenen aan voordat ze etenswaren beetpakken.

Het beste antwoord

in alle zaken/winkels/gebouwen die eetbare producten verkopen gelden de HACCP regels.
dus niet alleen in restauranten, broodjeszaken, bakkerijen, verpleeg- e/o ziekenhuizen, etc.etc.

* Hygiënecode en bedrijfsbeleid
* Persoonlijke hygiëne
* Schoonmaak
* Temperatuurbeheersing
* Kruisbesmetting en ongediertebestrijding
* Inkoop

* Ontvangst producten
* Opslag producten
* Bereiding van producten
* Presenteren en serveren
* Levensmiddelenafval
* Inrichten bedrijfsruimten

indien de regels niet goed worden toegepast
kan de betreffende winkel/instantie hierop worden aangesproken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat is HACCP?

HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Points. Vrij vertaald: een analyse van kritische punten waarop extra goed gelet moet worden. Bij HACCP wordt het hele productieproces nagelopen op mogelijke gevaren voor de voedselveiligheid. Die gevaren worden in HACCP benoemd en de daaraan verbonden risico's worden beheerst.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie ook de uitleg in wikipaedia
HACCP, de afkorting voor Hazard Analysis and Critical Control Points, is een risico-inventarisatie voor voedingsmiddelen. De Nederlandse vertaling is: Gevarenanalyse en kritische controlepunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Eleo
@ MissPrixie: voor klachten kun je contact opnemen via
http://www.vwa.nl/

Andere antwoorden (2)

Er zijn wel regels, maar zo'n zaak kan ook niet zoveel tegen de vliegen doen lijkt mij. De deuren gaan telkens open en dicht en op een warme dag in een winkelstraat heb je daar nu eenmaal last van. Euromunten zijn inderdaad vol bacteriën, maar dan zouden ze telkens na het afrekenen handschoenen aan moeten doen of moeten wassen, dat schiet niet op en dan staat er een rij in de zaak. Daar worden klanten ook niet blij van.
Ik denk dat zo'n winkelier er niet zo heel veel aan kan doen. Dat vieze kaasbroodje komt gewoon omdat je het bij bakker bart gekocht hebt ipv bij een echte bakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg je wel maar vitrines met een deur ervoor zodat de vliegen iig niet over de broodjes kunnen wandelen en een ander systeem wbt broodjes klaarmaken? de een smeert en de ander rekent af. Ze hebben er genoeg personeel voor. de min is trouwens niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, aan de vitrines had ik niet gedacht
jawel, er zijn veel hygiene regels, misschien moet je er naar vragen.