Stel je eet of drinkt iets bij een eetgelegenheid en je wordt er ziek van, wie kan je dan aansprakelijk stellen? De eetgelegenheid of de leverancier?

Of beiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe de eetgelegenheid want die is verantwoordelijk voor wat hij levert. In veel gevallen zal echter aantonen dat het daar vandaan komt niet eenvoudig zijn.

en als het bijv iets is waar je allergisch voor bent en je hebt NIET gevraagd of het er niet in zit denk ik dat je weinig kans hebt.

Maar bijv ingeval van bedorven eten is het natuurlijk een ander verhaal. Echter tenzij je meer mensen met dezelfde klachten hebt die hetzelfde gegeten hebben is het nog steeds lastig want wie weet kwam het wel door je zelfgemaakte broodje tussen de middag.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De eetgelegenheid en die kan het eventueel weer verhalen op zijn leverancier.

Toegevoegd na 49 seconden:
In dit geval is de eetgelegenheid jou leverancier :)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eetgelegenheid want daarmee ben je een overeenkomst aangegaan en heb je betaald. En de VWA infomreren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk de eetgelegenheid. Die zijn verantwoordelijk hoe ze het serveren naar de klant toe. Mocht het al niet goed zijn geweest toen het van de leverancier kwam, had de eetgelegenheid hierover moeten oordelen, zij zijn nu dus verantwoordelijk als er echt iets met het eten/drinken zou zijn waardoor je ziek wordt. Maar lastig te bewijzen dat het daadwerkelijk ergens vandaan komt want het kan ook iets anders zijn geweest natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt niets te maken met de leverancier van de eetgelegenheid. Je hebt immers een overeenkomst met de eetgelegenheid (ik geef jou geld, jij geeft mij voedsel waar ik niet ziek van wordt).

In al dit soort gevallen (niet alleen voedsel, maar ook ondeugdelijke producten) geldt dat je moet zijn bij degene met wie je een overeenkomst hebt. Hoe diegene het weer oplost met zijn leveranciers is *zijn* probleem, dat mag nooit *jouw* probleem worden.