Wie heeft het initiatief voor de date genomen? Dat is wat mij betreft degene die betaalt. Op die manier is het heel simpel, zonder gender-issues ('Jij bent mijn gast' klinkt voor de feminisme-gevoeligen heel anders dan 'me man, you woman, me pay, you deliver later tonight'), en zonder het vreselijke delen van de rekening of het nog veel ergere 'going Dutch' met bijbehorend uitpluizen van de rekening.

('Jij hebt meer water gedronken!' - 'Maar jij hebt meer wijn gedronken én een duurder dessert genomen!' - 'Wie heeft er een tweede kop koffie besteld? Ik was het niet, het moet iemand zijn geweest!')

Brrr, niet erg romantisch.

Het geeft ook de grootste controle aan degene die het geld moet ophoesten: zou jij het op prijs stellen als iemand je mee uit eten neemt, je in restaurant 'De Gouden Lepel' terecht komt met prijzen die nog veel hoger zijn dan de naam doet vrezen, en vervolgens verwacht dat je de helft betaalt van een rekening waar je in een ander restaurant een groep van zeven man voor had kunnen voeden?

De rekening delen doe je wat mij betreft als je met een vriend of een groep collega's spontaan besluit iets te gaan eten (en dus ook samen besluit wáár je gaat eten), niet als je iemand mee uit eten neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan 50/50. Dat is niet meer dan normaal. Vanzelfsprekend zullen vrouwen het heel galant vinden (en mooi meegenomen) als je alles betaald.

Maar als er wederzijdse aantrekkingskracht is, dan is dat niet afhankelijk van het betalen van de rekening. Is er geen aantrekkingskracht, dan is er ook geen man overboord.

En als je er een sport van wil maken laat je de vrouw betalen. Heb lef en het wordt beloond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik (als vrouw zijnde) op een eerste date uit eten ga met een man, dan sta ik erop de rekening te delen.
Maar dat is meer omdat ik niet het gevoel wil hebben de man in kwestie iets schuldig te zijn, mocht het toch niet zo goed blijken te klikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaa, ik ken dat gevoel helemaal! +
wij vrouwen willen toch emancipatie?!
dan betalen wij ook de helft en ik ben weer zo, ik had gezegd, als de date mij beviel, "nee, niks, ik betaal vandaag".
dus 50/50 kan rustig hoor.
veel plezier trouwens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik het niet eens durven voor te stellen om de rekening te delen. Als heer neem je een dame mee uit en betaal je zonder blikken of blozen de rekening.
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
wanneer gaan we uit????
nee hoor, prachtige reactie (+), als je echter als heer wat krapper bij kas zit en je gaat regelmatig uit met dames die breder in de slappe was zitten is dit misschien wel een beetje vervelend
zondag
13 jaar geleden
Ik zit me af te vragen of het slijmerig of galant is als jij meteen bij de eerste date de hele rekening gaat betalen. Ik ben voor 50/50.
Voorstellen dat jij betaalt, tenzij zij liever heeft dat ieder voor zich betaalt. Je kunt in de dan volgende discusie er aan vast houden dat jij betaalt, mits zij de volgende keer zelf kookt of betaalt. Heb je alvast een leuk thema om over te praten en elkaar op dat vlak te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als man zijnde zou ik de rekening geheel betalen tenzij de vrouw waarmee ik date er op staat om het 50/50 te doen maar anders maakt het tijdens een eerste indruk om de rekening voor haar te betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit een zg ""date"" is, waarbij er door een ""matching"" is afgesproken, dan is het logisch dat je de rekening deelt. Als de vrouw in kwestie dat niet leuk vindt, dan weet je gelijk wat je eraan hebt: een opvreter.

Als jij iemand hebt uitgenodigd, dan betaal jij.

Dat is zelfs zo als ik een vriendin uitnodig, dan betaal ik.
De uitnodigende partij betaalt.

Bij een volgende ""verkennende afspraak"" zou ik me kunnen voorstellen dat de vrouw de rekening met je deelt. Ik heb dat mijn dochter ook voorgehouden.

Zelf heb ik ook wel betaald als ik met een vriendje uit was.

Bij de generatie van mijn ouders gold nog: waar broeken zijn, betalen geen rokken. Maar sinds we allemaal broeken dragen, doet dit spreekwoord geen opgeld meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je elkaar al langer kent, en het komt er (eindelijk....) van om samen uit eten te gaan, na geflirt en lange oogcontacten, en je nodigt haar uit, dan vind ik dat jij moet betalen, de eerste keer.
Maar als het een eerste ontmoeting is, terwijl je haar helemaal nog niet kent, vind ik 50/50 prima kunnen : je weet nog niet eens, of er een 2e (enz???) ontmoeting plaats gaan vinden.

Maar maak niet de fout, die iemand ooit bij mij maakte ( na geflirt en lange oogcontacten....) om na het eten te zeggen : 'Jij hebt zó weinig gegeten : ik betaal wel voor jou'.....(Als ik minder zenuwachtig was geweest, en had zitten bunkeren, had hij dan niet betaald? ik het mijne, hij het zijne? 50/50, waarbij ik als vegetarier dan méér had betaald dan ik gegeten had? Nee, dank boel veel, maar zo ben ik niet gewend met vrienden om te gaan, laat stáán als ik op vlinders en vuurwerk uitben!!!)

De aantrekkingskracht doofde als een smeltende sneeuwvlok uit, en is nooit meer teruggekomen.