Voor zover ik weet komt het uit de Germaanse taal en is afkomstig van het woord Würst. Wat gewoon worst betekend verder heeft het geen etymologie. Geen spectaculaire verhalen helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien heeft het met het Engelse "worst" (is slechtste" Worst is vaak gemaakt van de vleesresten. Een spreekwoord is niet voor niets: ""Wie worst eet of een weduwe trouwt, weet nooit wat er is in gedouwd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi spreekwoord!
:D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ieeeeeuwww......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als we dan toch spreekwoorden over worst gaan doen... Bismarck zei ooit: "Wetten zijn net als worst. Men kan maar beter niet zien hoe ze gemaakt worden."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als we dan toch bezig zijn: Alle goede dingen hebben een eind. Behalve worsten die hebben er twee Jean l'Anselme
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Worst bestaat al heel lang en stamt dus uit een tijd waarin elk deel van een geslacht dier als nuttig werd beschouwd en gebruikt. Het zou denk ik niet in het hoofd van een Middeleeuwer opkomen om wat wij nu tot veevoer vermalen slecht te noemen. Men at het of maakte er een stof als lijm (in het geval van hoeven) van. Ik vind je antwoord typisch voor deze tijd en heb het dus een down gegeven. Als je alleen grappig wilde zijn dan moet je beter uitpakken.
Twee mogelijkheden:

1. worst - wurst - Urtstie - uert (= het gedraaide / worden)

2. worst - samenhang met "warren" (het dooreenmengen van vlees)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de dikke van Dale heet worst, worst daar het spijs bestaande uit een vlies gevuld is met vleeswaar.

Een ieder zou daar echter wat op kunnen bedenken, en het antwoord " het zal mij een worst wezen" is dan ook één van de meest gebruikte woorden indien iemand iets niets kan schelen en zich er met dit antwoord van af maakt.

Daarnaast worden er vaak grappen gemaakt over iemand die iets niet verstaan heeft, want dan heeft men vaak de neiging om niet te herhalen wat hij of zij gezegd heeft, echter als grapje _ waar ik mij echter niet in kan vinden_ kei hard begint te roepen Wat - lust je geen worst.?

Daarnaaast zijn er talloze antwoorden mogelijk en ook de nodige grappen en grollen.
_ zou zeggen kijk op b.v. Google_

Weet zelf al van af kind zijn af; wat worst is, waar het van gemaakt is, en hoe het kan smaken indien de bereiding er van goed gelukt is en vindt het antwoord dat in de dikke van Dale wordt gegeven dan ook meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens myEtymology komt het duitse Wurst van wers (proto-Indo-Europees) evenals het oudengelse wurst. Het nederlandse worst zal er dus ook wel vandaan komen. Inderdaad geen spannend verhaal.
Over het antwoord van Berry heb ik geen mening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het zal me toch worst wezen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Worst heet worst omdat wurst ook worst is. Dus als je bedenkt dat wurst worst is dan vraag je je natuurlijk af wat worst dan met wurst te maken heeft. Dus als Hans dan goed uitkijkt met oversteken is hij geen worst. Ik hoop dat de worst nu voor je uit de mouw is.