Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je zien of een pompoen rijp genoeg is om te verwerken?

En hoe 'slacht' je hem/haar vervolgens op een handige wijze?

13 jaar geleden
in: Koken
18.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zeg het nog maar eens.

algemene gouden tip voor pompoen:
Niet schillen! Doormidden snijden, beetje olie en zout in de binnenkant (nadat je de pitten eruit gehaald hebt) en dan in een oven van 90 graden tot het zacht is. Je schept de pulp er vervolgens zo uit. Daarna verder met recept.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een pompoen is rijp als de verbinding naar de plant begint te verhouten (Je ziet dan allemaal bruine streepjes ontstaan).

Ik pak meestal het grootste mes dat ik heb, en sla in een keer tot halverwege de pompoen. Vervolgens te punt er in, en verder door duwen. Dan strookjes afsnijden, met een sterk, schep, groot mes wat je goed vast kan houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hem iets kunt indrukken is hij rijp genoeg.
Het slachten, doormidden snijden en dan punten maken, pitten eruit en schillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pompoenen zijn rijp als ze bij bekloppen een hol geluid maken.
Bij het schoonmaken van de pompoen snijd je de pompoen in stukken met een stevig mes.
De pompoen is hard en het in stukken snijden vraagt kracht. Schep met een lepel de zaden en
de draden uit de pompoen. Verwijder vervolgens de schil en snijd de pompoen daarna in blokjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pompoen hoef je inderdaad niet te schillen, maar uiteraard wel schoonboenen van te voren. Eerst bakken in de oven doe ik zelf nooit, ik maak er meestal soep van, en fruit de stukken pompoen even in olijfolie met een uitje en wat knoflook Hier een lekker recept: http://www.soepmaken.nl/pompoensoep

De pitten kun je trouwens roosteren in de koekenpan en als garnering bij de soep doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding