Wat kun je doen met morieljepoeder?

Ik heb een pot morieljepoeder gekregen van het merk Sabarot.Waar kun je het voor gebruiken,bij welke voedingsmiddelen en in welke hoeveelheden?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de tips!

Toegevoegd na 6 dagen:
moeilijk om uit deze erg goede antwoorden te kiezen

13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

De morielje is een van de meest bijzondere voorjaarspaddestoelen. Deze paddestoelen zijn alleen al bijzonder vanwege hun vorm. Een holle steel met daarop een soort kaboutermuts. De geur van verse morieljes lijkt een beetje op karnemelk. Gedroogd is de geur overweldigend, geconcentreerde bouillon, en gedroogd leer.
Culinair zijn morieljes geweldig. Vooral de gedroogde morieljes met hun sterke smaak hoeven maar matig gebruikt te worden in gerechten. De smaak komt goed tot zijn recht in wildgerechten of ragouts. Het poeder kan je gebruiken (met mate vanwege de sterke smaak!) in soepen, ragouts en sauzen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zie hier voor een recept: http://paddenstoelen.wordpress.com/2009/01/12/voorjaarspaddenstoelen-morieljes/

"Worden meestal gedroogd aangeboden, soms vers in het voorjaar (maart tot mei).
De morille is een van de weinige paddenstoelen die in het voorjaar groeit. Dikwijls in tuinen waar appelbomen staan.
Deze paddenstoel is zeer lekker, maar evenredig duur. Gedroogd ongeveer € 500 per kilo voor de gedroogde versie.
Vers kosten ze ongeveer € 80 per kilo.
Gedroogd en nadien geweekt worden ze wel tot 5 maal zwaarder.
Bevat dikwijls resten van zand, insecten, dus goed controleren op reinheid.
Vooral smakelijk in combinatie met wit vlees en room.
Ze mogen nooit rauw gegeten worden, dan zijn ze licht giftig. Gedroogd zijn ze veilig."
http://users.skynet.be/fons.nicolay/Paddenstoelen.html

Ik zou het zelf in lage dosering toevoegen aan bijvoorbeeld een witte saus met paddestoelen, gewoon een beetje erbij doen, tijdje laten pruttelen, proeven. Maar wel met weinig beginnen, want als het goed is proef je 'm goed (erg lekker...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sabarot is een frans merk voor groenten in pot en blik zoals bv hak in nederland.
Morillepoeder is poeder van de morillepadestoel en kan gebruikt worden als smaakversterker!

Toegevoegd na 2 minuten:
het is natuurlijk paDDestoelen met een P. ;)