hoe kan ik pizzapodem maken die even lekker is als in een pizzeria?

ik heb alle soorten pizzabodems proberen te maken (ook die van goeie vraag), maar ik krijg het niet echt zoals het moet. Ik heb idd geen oven van 460 ° maar is er nog een truuk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Antwoorden (6)

Neem gewoon een recept voor pizzadeeg van internet.

De truc is het kneden en rijzen.

Je moet lang, zeker wel 20 minuten goed kneden. Dat doe je door twee gebalde vuisten te maken en in het deeg te drukken. Om en om en iets draaiend. Zorg dat de bak met deeg lager staat dan je schouders zodat je beter druk kunt geven. Deeg regelmatig keren.

Vervolgens goed warm wegzetten. Folie eroverheen en daarover nog wat handdoeken en bij een verwarming zetten. Als je een oven hebt die 40 graden aan kan, dan kun je het deeg ook in de oven laten rijzen.

Na het rijzen, kneedt je het deeg nog 1x door tot een mooie egale deeg. Maak nu een pizzabodem door het deeg om en om te rollen. Of met je handen, als je daar handig in bent.

De bodem nog even laten staan, kan het nog iets narijzen.
In de tussentijd vulling maken en je pizza bekleden.

Als laatste smeer je de rand in met een mengsel olijfolie/knoflook.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak zelf vaak pizza, op een bakblik in de oven.

Deeg: 400 gram bloem, 200 cc water, flinke eetlepel suiker, kleine eetlepel zout, flinke scheut olijfolie, Italiaanse kruiden, flinke schep droge gist.

Ik doe dit in de broodbakmachine voor kneden en rijzen, maar met de hand kan ook.
Goed doorkneden en de tijd geven om te rijzen. Ik zou zelf op een uur of twee, misschien drie rekenen.

Pizza zelf 30 - 40 minuten in de oven op 200 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
500 gram bloem. patent
310 ml water 38 graden
15 gr gedroogde gist
10 gr witte basterd suiker
10 gram zout
10 ml olijfolie
**
eerst alles afwegen,het water als laatste.een digitale weegschaal = voor het beste resultaat.bloem water suiker en gist in een mengkom of broodbakmachine doen.stand deeg maken.als dat goed gemengt is,het zout en olie toevoegen.tenminste 20 minuten kneden.het resultaat is een soepel deeg,wat bijna niet plakt.het deeg platdrukken en invouwen tot een bol.op een met bloem bestoven theedoek 30 minuten laten rijzen.afgedekt.dan de bol omdraaien,plat slaan en wat uitrekken.de uiteinden naar binnen vouwen iets wat overlappen en oprollen.weer 30 minuten laten rijzen.dan in 3 stukken verdelen en rustig uitrollen.van boven naar beneden kwartslag draaien enz.voel je weerstand laten rusten en het volgende stuk uitrollen.als het de dikte van een halve cm heeft oprollen om een stuk bezemsteel en weer uitrollen op een bakplaat.je kunt een kantenklare pastasaus gebruiken en daarop de topping.3 cm van de rand vrij houden.de oven op 220 en 15 min bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hou niet van een harde dunne bodem.
ik koop een plat turks brood,snij hem door de helft, en gebruik dat als bodem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een goede bodem: gebruik verse gist.
(per blokje te koop bij de supermarkt, kost maar 50 cent)

Ik heb ook geen pizza oven helaas maar wat wel goed werkt:

leg ipv een bakplaat een groot porseleinen pizzabord in de oven en verwarm die voor op de hoogste tempertuur. Steen wordt nl heel erg heet.
Als je hier je pizza op bakt (met een bakpapiertje eronder) wordt die helemaal krokant.

jummie!
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit dezelfde vraag gesteld aan een Italiaanse pizza-bakker. Zijn reactie: Neem vooral een goede kwaliteit meel. Ik gebruik op 250 gr. zr. bakmeel ca 3 el. goede olie, handwarm water en doe er altijd nog zout en kruiden door.
Hierboven staat het al beschreven. Goed kneden is erg belangrijk. Je ziet ze niet voor niks heel lang op dat deeg slaan in de pizzeria's. Dan laten rusten en voor gebruik nog eens flink mishandelen, dat deeg.

Maar wat misschien even belangrijk is is de oven.
Onze ovens kunnen max. verwarmen tot 250 graden. Een pizzeria bakt in een hout gestookte oven. De hitte is veel direkter en de temperatuur veel hoger. Dat kan je heel moeilijk nabootsten in je eigen keuken.

Ik spaar momenteel voor een knetter-dure oven van Gaggenau met daarin een zgn. pizza-steen. Dat is een dikke steen die moet worden voorverwarmd op de bodem van de oven. Je kunt hier je verse pizza's op leggen en ze schijnen net zo snel op te bollen als in een hout oven.

Er zijn ook ovens die tot 300 graden kunnen verwarmen. Zo een heb ik tot voor kort altijd gehad van het merk Scholtés.

Succes!