Hoe krijg ik de bolle bodem van een plaatstalen koekepannetje weer vlak?

Aanvankelijk was de bodem vlak maar ik denk dat er spanning in dat plaatstaal zat dat door verhitting de bolling veroorzaakt heeft. Op de Workmate en bewerken met een houten hamer? (ik vind die tussen-n nog steeds drie keer niks...)

Toegevoegd na 35 minuten:
Het merk is Rösle. Leek me toch niet de eerste de beste meuk en uiteraard is het ook geen geen teflon gecoat gevalletje. Bakken op puur plaatstaal bevalt me op zich prima maar dan moet er in het midden ook wat vettigheid blijven liggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
18.2K

Het beste antwoord

Als je meetaal gaat verhitten zal het uitzetten. De vorm van de pan laat niet toe dat dit in alle richtingen gelijk gebeurd en het gevolg is een kromme boden.
Ik zet de koekenpan op een vlakke harde ondergrond als het een aluminium pan is kun je eenvoudig met de muis van je hand de bodem terugdrukken. Is hij van plaatstaal dan leg je een plankje op- de bodem en klop met een hamer vanuit het midden naar buiten vlak.
Je kunt ook tegenstoken door hem te verhitten vanaf de andere kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was heel moeilijk om een beste antwoord te kiezen. De antwoorden waren zonder meer heel (ervarings)deskundig maar ik ga voor de eigenwijsheid van het advies om het toch te proberen met de houten hamer.

Andere antwoorden (7)

Dat krijg je helaas niet meer goed.

Mijn man heeft het een keer geprobeerd bij ons. De pan was aardig recht, maar na 1x gebruik trok hij toch weer krom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet proberen, zonde van de tijd, gewoon een nieuwe kopen.

Al ZOU het je lukken om hem recht te maken dan zou deze toch weer krom/bol/hol trekken. Het is gewoon een slechte kwaliteit pannetje. Men waarschuwt wel eens dat je niet met koud water op een hete pan moet opdat hij dan krom kan trekken. Echter als je gewoon een goede kwaliteit pan hebt gebeurt dit gewoonweg niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook hoewel het geen slechte waarschuwing lijkt om al te grote verschillen tussen koud en warm te vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt inderdaad, sommige kunnen er dus ook niet tegen. Voor de zekerheid kun je een pan vanaf het vuur onder de hete kraan houden ipv koud. En dan koud bijvoegen, dat gaat dan een stuk beter en 'schrikt' het metaal niet zo.
Geen verdere kosten maken of moeite doen, vervangen. En geef een paar tientjes meer uit voor een echte pan. Overigens is de pan op gas prima te gebruiken. Alleen op electra of een andere vlakke warmtebron heb je last van de deuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele metaal moet men laten uitgloeien dmv het vuur bij een smederij of heetstoker. Daarna is het vlakken pas mogelijk zonder dat er sprake is van tegenwerkende krachten. Bent u gehecht aan het koekeNpannetje?,
gewoon doen. Indien er sprake is van een anti aanbaklaag (Teflon) dan bent u na het bewerken die optie kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nagenoeg onmogelijk tegen aanvaardbare kosten.
Theoretisch kan je, met zwaar gereedschap en als de pan een echt dikke bodem heeft de bodem vlak maken met een metaal frees of schaafbank....kosten wegen echter nooit op tegen het kopen van een nieuwe.

Pan wordt krom door ongelijkmatig verhitting (en een gasvlam verhit bijna per definitie de bodem ongelijkmatig. Slechts als er een goede vlamverdeler tussen zit is de verhitting beter verdeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer hè, je kunt je toch hechten aan zo`n koeke(n)pannetje.( ik heb het ook met die tussen-n-)Het lijkt nu net alsof die pan alleen voor meerdere koeken bestemd is en niet voor één pannekoek (of is dat inmiddels ook
'pannenkoek'? ;)
Misschien staat je fornuis niet waterpas, omdat je aangeeft dat het vet niet in het midden blijft liggen. Als je vet naar één kant loopt weet je nu de (vermoedelijke)reden. Ik zou al die moeite niet doen, je krijgt nooit meer een strakke goede pan terug. Mijn lievelingspannen zijn van Fissler. Ik heb ze al jaren! Ik heb er een grote koekenpan van met een apart gedeelte om warm te houden. Dit is iets verhoogd en daardoor worden je uitjes, paprika, champignons ed niet meer te bruin als je vlees nog niet gaar is. Hij is van RVS, heeft een dikke bodem en een zg wafelbodem. Het eten blijft lang warm hierin en ik heb hem al zeker 25 jaar of langer. Ziet er nog steeds uit als nieuw. Ik geef toe, het is geen licht pannetje, maar die heb ik alleen om een eitje ofzo te bakken.Ik houd van zware pannen. Fissler geeft levenslange garantie en zoals ik het ervaar klopt dat ook wel. Dit zijn zeker pannen waar je geen miskoop mee maakt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die tussen-n- hé? Als je dit van buiten leert maak je nooit meer fouten met die ennen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussen-n_in_de_Nederlandse_spelling Veel succes toegewenst. ;-)
Alle ingrediënten die in de keuken gebruikt worden bevatten water of vet
Je moet dus met een paar zaken rekening houden.

1- Water bereikt zijn kookpunt op 100 graden en wordt nooit heter tenzij onder druk.
2- Olie of vet zal bij een temperatuur van ongeveer 200 graden verbranden of ontvlammen (zelfontbranding)
3- Olie of vet in combinatie met water wordt nooit warmer dan 100 graden totdat al het water verdampt is.

Wanneer er een of een combinatie van bovenstaande in de pan aanwezig zijn zal de bodem van de pan nooit warmer kunnen worden dan max. 200 graden en zal de bodem niet krom trekken.
De pan leeg laten koken, droog laten bakken of op een heet vuur zetten zonder inhoud is nefast voor de bodem (te grote hitte) en trekt krom. Kwaliteits- en gietijzeren pannen hebben een dikkere bodem en zijn wat beter bestand maar kunnen ook vervormen (metaal zet uit bij te grote hitte)

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik nog vergeet te vermelden is het antwoord op uw vraag: je pan is naar de knoppen. Koop een nieuwe en beter opletten.