Ik wil een boek schrijven over koken en aanverwante dingen die ermee te maken hebben, waar stuur ik het concept heen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Als je een boek wilt schrijven dan is daar op zich niets mis mee. Wanneer je, je manuscript klaar hebt dan kun je dit opsturen naar een uitgever. Altijd een uitgeprinte versie van je manuscript opsturen en zeer zeker niet per e-mail, of CD-rom. Tenzij de uitgever hier uitdrukkelijk om vraagt...

De optie om dit in eigen beheer te doen kun je ook overwegen. Je bent dan van 2 dingen zeker. 1) Je boek word uitgegeven. 2) Je krijgt een eigen ISDN nummer, waardoor je tekst conform de auteurswet 1912 beschermd is. Nadeel aan eigen beheer is dat je verhoudingsgewijs erg veel betaald voor een beperkte oplage. Voordeel is weer dat het "printing on demand" principe verhoudingsgewijs weer erg goedkoop is voor een nabestelling...

Wel één tip: Ga er vanuit dat 20% van wat jij schrijft de lezer niet wilt lezen. Of anders gezegd. Laat je manuscript door diverse mensen kritisch lezen en zo nodig corrigeren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zoek eens op Internet naar verschillende uitgeverijen, en zoek wel de betrouwbare op!
Veel succes ermee :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er kunnen in Nederland heel erg weinig mensen leven van het uitgeven van boeken: Bij 20 verkoop is een marge van 4 euro heel normaal, dus zelfs als je er als onbekende schrijver 1.500 van zou verkopen (en da's HEUL erg veel voor een kookboek), niet echt interessant.

Stick to your plan: kookworkshops. Neem als uitgangspunt communicatie om mannen te verleiden (niet uniek, overigens). Mannen willen a) een avond met mannen zijn, zuipen, b) iets leren zodat ze hun vrouw kunnen corrigeren, en hebben c) vaker dan vrouwen de centen.

Never try to shoot two birds at the same time!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net wilde U nog een workshop beginnen?!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Totaal overaanbod in de kookboeken tenzij hyper hyper origineelen /of bevestigde naam.En je verdient er zeer weing aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je kan natuurlijk op zoek gaan naar een uitgever; er zijn uitgevers gespecialiseerd in kookboeken (bv. uitgeverij kosmos/eten&drinken of de culinaire boekerij);
tegenwoordig is het echter vrij eenvoudig om een boek in eigen beheer uit te geven en in een kleine oplage te produceren (geprint ipv gedrukt). Je hebt hier een aantal online diensten voor (bv. lulu.com of blurb.com)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga eens naar een uitgebreide boekhandel, en kijk daar de kookboeken in. schrijf op van welke uitgeverij de (vooral van oorsprong Nederlandstalige, dan weet je dat die uitgeverij niet alleen maar buitenlandse kookboeken koopt en laat vertalen) kookboeken zijn, en schrijf er ook bij of het bewuste kookboek je aanspreekt. Als een kookboek jou aanspreekt, is de kans namelijk groter dat jouw kookboek past in het fonds van de betreffende uitgever. Vervolgens google je thuis gericht op die uitgevers en zoek je de contactinformatie voor potentiële auteurs op.