waarom krijg ik geen korstje op mijn stamppot ?

ik maak altijd voor 2 dagen stamppot, de eerste dag vers, de tweede dag opbakken in de koekenpan.
Nu krijg ik eigenlijk nooit meer bij het opbakken een korstje op de stamppot, ook al zet ik het gas hoog, en warm ik het lang op, geen korstje of maar een heel klein beetje. Vroeger had ik wel altijd een lekker korstje op de opgebakken stamppot, ik weet niet wat ik nu anders doe.
Ik doe een beetje margarine in de koekenpan en warm het op in ongeveer 10 minuten, vroeger deed ik dat volgens mij net zo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
19.1K

Het beste antwoord

Het ligt gewoon aan de pan, neem een wafeltjes pan en jij hebt weer een lekker korstje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nou, ik vind stamppot met een korstje helemaal niet lekker! :-) Maar smaken verschillen.

Volgens mij zul je toch echt een korstje krijgen, als je de koekenpan eerst flink heet maakt, boter bruin, en nadat je de hele boel in de pan hebt gedaan, dat nog een minuutje of 2 volhoudt. Daarna pas vuur temperen.
Deksel op de pan, en natuurlijk niet roeren, want dan gaat het korstje naar de filistijnen.

Overigens denk ik, dat als die stamppot 2 keer warm is geworden, er al heel wat minder vitamines in zitten. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar als je dat de 2e keer ook nog eens zó heet gaat maken, dat er een korstje opkomt, dan zit er bijna niks gezonds meer in. Het lijkt mij dan een wat futloze hap geworden.

Maar ik bemoei me nergens mee, en wens je alleen maar smakelijk eten! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk gebruikte je vroeger een andere pan?

Bij pannen met een anti-aanbaklaag krijgt je minder snel een korstje op je eten, dan bij de klassieke koekenpan zonder die laag.

pan eerst goed heet laten worden en dan pas je prakkie er in doen helpt ook.
13 jaar geleden
Voor een lekker bruin korstje, Een hoog vuur een beetje olie in de boter (dat verhoogt de verbrandingstemperatuur van de margarine, gebruik geen roomboter of ander vochthoudend spul want dan bakt het niet maar kookt het en daar krijg je geen bruin korstje van en lang genoeg wachten. De kunst is het korstje bruin te krijgen maar niet zwart te laten worden.
Als ik een korstje wil dan maak ik van de stampot een pannekoek (als vorm en gooi die een paar keer om op een hoog vuur tot het mooi bruin is.
Smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het verschil tussen koken en bakken speelt de hoeveelheid vocht een cruciale rol. Vocht houdt de temperatuur op 100 graden, waardoor zich minder makkelijk een korst vormt. Maak je je stamppotten op de een of andere manier niet vochtiger dan voorheen?

Zo'n stamppotje van de vorige dag moet in de eerste plaats zowel goed doorgewarmd worden. Wil je een korstje dan moet eerst het vocht goeddeels verdampt zijn. Meer hitte en regelmatig omscheppen helpt. Gebruik je boter dan moet je die eerst goed warm laten worden. Eerst warm laten worden van het bakvet is sowieso een goeie tip om aanbakken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste gaat dit in een stalen koekenpan of zo`n pan met emaillelaag. De Tefal pannen zijn er juist voor gemaakt om niet aan te bakken. Ik denk dus dat je er een anti-aanbaklaag in hebt zitten. Mijn zoon is ook gek op alles met een korstje. Als ik pudding kook van melk, dus 'ouderwets' dan krijgt hij de pan om er het aangekoekte korstje uit te halen. Bij gebakken aardappels
pikt hij de laatste knapperige stukjes altijd uit en voor hem heb ik speciaal een edelstalen koekenpan met zo`n wafelbodem (van die ruitjes) omdat dit zo`n lekker korstje maakt. Als ik stamppot opbak, maak ik eerst de pan warm en doe er dan een klein beetje margarine in zodat de bodem een beetje vettig is. Doe er dan de stamppot in en roer en prak het even om en om. Dan even wachten, nog een beetje margarine erbij en ondermengen al roerend en prakkend.Je moet het dus niet constant in beweging houden maar de kans geven om even 'aan te koeken'. Je moet het niet te vet maken door er te veel vet bij te doen.Zodra het aankoekt moet je de stamp ook weer even met een vork losmaken en omhusselen, net zolang tot alles lekker warm is.
amc
13 jaar geleden
gebruik geen vloeibare boter maar margarine
goed heet laten worden en dan pas de stampot er in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak het wel eens op in de oven, gegarandeerd een korstje. Wat ik doe is een eitje klutsen, daarna over de stamppot en paneermeel/beschuitkruimels er over heen. Je kunt ook met boter en paneermeel werken.
De oven op 125 graden en een half uurtje bakken. Lekker dat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste

de vetstof wordt onmiddelijk opgeslorpt door de puree , als je echt een korstje wilt zet het dan onder de grill met enkele klontjes boter er op en wat chapelure je kan er ook nog er voor een eitje onder mengen

groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan aan de aardappelen liggen. Sommige aardappelen zijn zo bloemig dat het gewoon puree wordt. Dit is lastiger te bakken.

Wat je kunt proberen is om de volgende keer, iets kruimige aardappelen te nemen. De stamppot niet al te fijn te stampen.

Bij het opbakken gebruik je een beetje roomboter ipv margarine. Op heel hoog vuur bakken. Dan moet er wel een korstje op komen.