Wat is het verschil tussen een gehaktbal en een hamburger?

Is het het soort vlees wat gebruikt wordt, zijn het de kruiden, of is het misschien toch eigenlijk hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.1K

Antwoorden (6)

De vorm en de manier van bereiden is anders.

Toegevoegd na 49 seconden:
Gehaktballen worden vaak gebraden en hamburgers worden vaak gebakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan is er nog verschil wat betreft de gelegenheid wanneer je het één of ander eet.
Een gehaktbal maakt vaak deel uit van een avondmaaltijd bestaande uit aardappelen, groente en vlees.
Een hamburger maakt vaak deel uit van een BBQ maaltijd, of junkfood/fastfood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wilma: Zoals ik het zie: Braden van een gehaktbal doe je in een pan met jus. Een hamburger bak je met hete olie in een koekepan of op een bakplaat.
de hamburger is bedacht door een duitse man, die een gehaktbal had maar niet genoeg tijd had om te wachten tot die gaar was en hem daarom geplet heeft.

verder ligt het eraan waar jij je hamburger of gehaktbal koopt of die zelf maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hamburger is van puur rundvlees gemaakt en is fijn gemalen en wordt geperst. Gehakt kan van alleen rundvlees zijn is grof gemalen en wordt niet geperst om rul te blijven, nadeel is dat deze vaak droog zijn en daarom wordt er vaak varkens vlees aan toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord gehaktbal kun je gemakkelijk als scheldwoord gebruiken. Hamburger niet, want dan beledig je meteen zo'n kleine 2 miljoen Duitsers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kruiden en het vlees zijn vaak hetzelfde, rundvlees met een eenvoudige kruidenmix van zout peper en de rest wat je maar lekker vind (lekker met gesnipperde uitjes erin!). Een hamburger maak je plat, zodat ie tussen een broodje past, en een van een bal maak je een bal (dus!).
Een gehaktbsl smaakt het lekkerst gegaard uit de jus, en een hamburger juist weer droog van de grill.

Toegevoegd na 48 seconden:
'gehaktbsl' moet uiteraard 'gehaktbal' zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gehaktbal wordt gemaakt van runder-, halfom (half runder-/half varkensgehakt) of kalfsgehakt gemaakt. het wordt naar smaak gekruid en gebonden met een ei en paneermeel of geweekt, uitgeknepen brood. Evtl. kan je nog vullen met uitjes, blokjes kaas, stukjes zoetzure paprika, een hardgekookt ei of wat je maar wilt.Dan wordt het tot een bal(len) gevormd, die je evtl.nog door de paneermeel rolt om een mooie gave knapperige buitenkorst te krijgen. Ze worden nu aangebraden, steeds omrollend met bijv. 2 lepels en zijn ze rondom bruin, uit de pan gehaald, het braadvet afgeblust met bouillon of heet water en dan worden ze weer in de pan gelegd, het vuur lager gezet en met de deksel op de pan worden ze dan gaar gemaakt. Ze worden als vleesgerecht bij de aardappelen en groenten gegeven samen met de braadjus. Maar een broodje bal is ook niet te versmaden!

Eer hamburger hoort van rundergehakt te zijn, maar halfom kan natuurlijk ook als je dat lekker vindt. Dit gehakt wordt gekruid, hoeft niet gebonden te worden omdat het risico dat hij uit elkaar valt niet zo groot is vanwege de vorm en de korte bereidingstijd. Er worden dan platte schijven van gevormd. Ze worden kort gebakken,gegrilld, of geBBQd, daarom zijn ze ook vaak van rundvlees dat net als biefstuk snel gebakken moet worden. Hoe langer hoe droger, snap je?Er kunnen evtl. nog wat ringetjes ui bij, die ook op je broodje kunnen samen met een blaadje sla, plakje komkommer/augurk, plakje tomaat of een keuze hieruit.Nu nog een klodder ketchup/mayo/of andere tafelsaus erop en klaar is je broodje hamburger. je kunt hem natuurlijk ook bij een aardappelgerecht met groente/sla serveren met een saus/ jus apart erbij gemaakt.
amc