Met welk zelf gemaakt avondmaaltijd kan een kluns in de keuken indruk maken?

Wat kan haast niet fout gaan als je niet kan koken?

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor twee personen.

13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

elke kluns kan op de site www.letscookit.tv een gerecht uitzoeken waar hij of zij mee kan scoren. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Een gerecht als spaghetti doet het vaak wel goed, en is zeer makkelijk te maken. Spaghetti koken, en voor de saus zo'n pot nemen met kant en klaar saus, hoef je alleen op te warmen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Ik weet niet of het echt indruk gaat maken, maar het is wel makkelijk en lekker :D
Beetje gehakt door de saus doen, geraspte kaas er over, jammie!
13 jaar geleden
Stamppot boerenkool met rookworst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aardappels schillen en tegelijk met de boerenkool (die al bevroren is geweest) opzetten en koken tot de aardappels zacht zijn als je er met een vork in prikt.

Op tijd de rookworst volgens de aanwijzingen warmmaken.

Eventueel jus uit een pakje er bij...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind nou niet echt dat je indruk maakt met stampot boerenkool hor :)
rose
13 jaar geleden
Als je bekend staat als kluns in de keuken toch wel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm, ik draai met gemak een 5 gangen menu in elkaar waarbij iedereen de vingers aflikt maar de kunst van het aardappels koken ben ik na jaren keukenervaring nog steeds niet machtig... ik weet het, raar maar waar...
rose
13 jaar geleden
Roadrunner: Het begint bij het kopen van goede aardappelen. Je kunt ze schillen, maar ook in de schil koken. Het lekkerst is het als je de aardappelen stoomt. Dat kost wel wat meer tijd, maar je aardappels blijven beter op smaak. Na zo'n 40 min even prikken en als ze zacht (gaar) zijn opdienen. Een goeie aardappel is in z'n eentje lekker, met een beetje zout en, b.v., rozemarijn.
Wat het vaakst foutgaat bij mensen die niet kunnen koken, is de timing. Je moet als je dingen vlak voor het eten gaat klaarmaken, heel veel tegelijk doen, waardoor je in de war raakt en fouten maakt.

Maak dus iets dat je op je gemak kunt voorbereiden. Bijvoorbeeld een lasagne: 's middags helemaal op je gemak klaarmaken, 's avonds alleen nog de oven in.

Daar heb je dan geen omkijken meer naar, en terwijl de lasagne in de oven staat, heb je alle tijd om op je gemak wat olijfolie, citroensap, versgemalen zwarte peper en een klein snufje zout door elkaar te kloppen. Dat gooi je over een schaal rucola heen, en voila, een lekkere salade! voor bij de lasagne!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal gelijk over die timing. Volgorde en timing is best lastig als je nog niet zoveel kookervaring hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf nog steeds wel eens moeite mee bij alles dat ingewikkelder is dan simpel rijst koken, groenten en vleesvervanger wokken en sausje erbij gooien, vooral als ik voor meer dan twee kook. Lasagne is dan ook mijn vluchtgerecht. Lukt gegarandeerd, zonder stress in de keuken terwijl de gasten in de woonkamer zitten, en - oh horror - je 'gezelschap' komen houden in de keuken als het even duurt. Het is een les die ik geleerd heb sinds mijn destijds kersverse schoonmoeder het moment koos dat ik stond te knutselen met een roux én nog drie andere pannen op het vuur had, om me te omhelzen met de boodschap dat ze me accepteerde in haar familie. Geweldig natuurlijk, behalve dat ik er vooral aan moest denken dat die kersverse schoonfamilie vervolgens wel die ingewikkelde maaltijd zou moeten nuttigen, en ik die dus absoluut niet wilde laten mislukken.
Kook pasta volgens de gebruiksaanwijzing (maakt niet uit welke, ik zou alleen geen tagliatelle nemen).
Snij 2 of 3 preien in ringetjes. Bak daarna een pond shoarma en voeg op het laatst nog even de prei toe. Neem, afhankelijk van de hoeveelheid saus die je nodig hebt, 1 of 2 potten champignoncrémesoep en mix die door de shoarma en prei. Indien nodig iets verdunnen met water. Proef de saus even en als je dat nodig vindt kun je wat peper en/of zout toevoegen. De hoeveelheiden prei en shoarma kun je eenvoudig aanpassen aan het aantal eters.

Supermakkelijk!

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 1 minuut:
(hoeveelheiden moet natuurlijk hoeveelheden zijn!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bruine bonen prut.
gehakt rullen, zouten en peper erover.
2 potjes geconcentreerde tomatenpuree erbij bakken, dan bruine bonen erbij, een flesje chili saus erbij en mengen maar en laten pruttelen.
lekker met rijst erbij.
eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met Kimath!
Spaghetti doet het echt altijd.

Je kunt het potje met spaghetti saus natuurlijk aanvullen met stukjes champignons. Even kort opbakken (eventueel met een uitje) en dan de saus erdoorheen. Wat de saus ook extra lekker maakt is een lepel suiker erdoorheen doen. Wel altijd je eten zelf proeven om te kijken of je het lekker vindt.
NOOIT weer met de lepel waar je aan hebt gelikt opnieuw in de saus gaan want dat is smerig. Was hem weer even af en opnieuw proeven.

Voor wat betreft de spaghetti zelf moet je goed kijken naar de tijd die op het pak staat. Zodra het klaar is giet je de spaghetti in een vergiet en doe er wat olijfolie bij, dan gaat het niet zo plakken. En afspoelen met koud water anders blijft het te lang warm en kan het overgaar worden en dus te zacht.

Maak er ook een lekkere salade bij, kan je kant en klaar kopen bij de supermarkt.
Dan maak je een dressing van olijfolie, beetje citroensap, eetlepel honing, theelepel mosterd, en lekker roeren tot het een mooie gladde dressing wordt. Even proeven, mag niet te zuur zijn en dan door de salade doen.
Dat door de salade doen doe je pas zodra je gaat eten, anders wordt alles kletsnat en klef.

Succes verzekerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een lekker soepje (je hebt tegenwoordig al heerlijke kant en klare)
En daar doe je dan lekkere dingetjes bij. Stokbroodje met smeerseltjes e.d. Lekker flesje wijn.

Ben ik altijd voor te porren. Erg makkelijk, maar je laat toch zien, dat je er werk van gemaakt heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smoor een uitje en wat gesneden paprika glazig in wat olie op een laag vuur, doe er een in plakjes gesneden rookworst bij en laat die even mee opwarmen. Doe er een pot of blik witte bonen in tomatensaus bij en laat die eveneens warm worden.

Ondertussen heb je met een eetlepel olie, een theelepel citroensap, wat mosterd, tuinkruiden en wat mayonaise een vinaigrette gemaakt waar je sla, uit een zakje of zelf gesneden, mee mengt.

Als toetje vla met yoghurt, die je alletwee tegelijkertijd in bakjes schenkt, zodat je een toetje krijgt met twee gelijke helften en doe er wat kleingesneden fruit of vruchtensaus op.

Niks bijzonders, smaakt goed, ziet er aardig uit en kan niet mislukken als je er even bijblijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kip in braadzak kan niet fout gaan.alles staat op de verpakking stap voor stap.tis n handeling van n paar minuten en de oven doet de rest.dan nog de kant en klare rijst erbij,zakje sla met kant en klare dressing en je hebt n maaltijd die iedere kluns kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappels uit de oven met zigeunerschnitzel en salade;

Neem vastkokende aardappels en schil ze niet, boen ze alleen goed schoon onder stromend water. Snijd ze in kwarten.( een keer in de lengte door de helft en de helft weer doormidden) Doe ze in een kom en bestrooi ze met zeezout, 2 el. olijfolie en ris de naaldjes van 2 takjes rozemarijn of 1 theel. gedroogde-af en doe ze ook bij de aardappels. Intussen heb je wel de oven al voorverwarmd op 200 graden C. Geen hete lucht, want dan drogen ze teveel uit. Hussel de aardappels in de kom tot alles met olie bedekt is, stort ze op een met bakpapier bekleed oven bakblik en spreid de aardappels uit. Schuif de aardappels in het midden van de oven en rooster ze 20 min. Schep ze dan om met een spatel en rooster ze nog 10-15 min.

Kruid intussen de schnitzels met zout, peper en knoflookpoeder of paprikapoeder. Haal ze door een laagje bloem, klop wat af en haal ze dan door met wat water losgeklopt ei. Tot slot druk je ze in de paneermeel. Schud het overtollige paneermeel eraf en leg ze op een bord.
Doe nu olie en boter in een koekenpan, leg de schnitzels erin en bak de onderkant in 3-4 min.bruin. Voorzichtig keren en de andere kant ook 3-4 min. bakken. Dit doe je pas als de eerste 20 min. van de aardappels om zijn en je ze omgekeerd hebt. De aardappels moeten dan al wat kleur hebben.
Doe intussen ½ flesje chilisaus ( die van Calvé is erg lekker)in een steelpannetje en doe hier een paar lepels zoetzure rode paprika uit glas en wat in reepjes gesneden augurk bij met wat van het vocht. Roer door elkaar en maak warm.

Doe 1 eetl. citroensap in een slakom met wat suiker, zout en peper en klop door elkaar. Doe hier nu een lepeltje honingmosterd door en 2 el. olijfolie. Klop hier een dressing van. Leg hier kropsla, ijsbergsla of wat voor sla je lekker vindt op, plakjes komkommer, ringetjes rode ui, kerstomaatjes, blokjes fetakaas en verse geh.peterselie. Meng door elkaar.

De schnitzels serveer je op een bord met de saus erover.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je de schnitzels bakt zet dan niet het vuur op grote vlam, maar middelhoog.
amc
13 jaar geleden
Mijn recept voor hachee. Zelfs m'n autistische dochter kon 't (en meer) al maken toen ze 9 was:

Benodigdheden (voor 4 personen, voor minder even rekenen):

een braadpan (zo'n brede, halfhoge pan met deksel)
een riblap (kan ook met ander vlees, maar dit is 't lekkerst, neem voor 4 personen wel een flinke lap van 700g of meer)
6 uien
2-3 eetlepels rundvleeskruiden (of een zakje stoofpotkruiden)
4-6 laurierblaadjes
knoflookpoeder (je kunt ook een paar teentjes tot zelfs een hele bol knoflook nemen, maar dat is bewerkelijker en zeker voor een kluns is poeder heel handig)
4 eetlepels olijfolie (of boter, maar olijfolie is lekkerder en gezonder)
een pak pandanrijst (ik neem de fairtraide van de C1000, goedkoop, eerlijk en, ook belangrijk, lekker!)
een beetje zout

Eerst pel je de uien en snij je ze in grove stukken (ik halveer ze en deel dan de helften ieder in 6 stukken).

Dan snij je de riblap in blokjes (of wat je maar wilt, als je 't maar niet kleiner dan ongeveer 1cm dik maakt).

Zet de kookpit op de hoogste stand. Doe wat olie of boter in de pan en laat het heet worden (bij olijfolie wachten tot het net begint te roken, wel goed kijken… bij boter wachten tot ‘t bruin wordt, of zich witte stippen gaan vormen in de boter, dat is het eiwit dat van het vet wordt gescheiden).

Als de olie of boter heet is, doe je het vlees in de pan. Bak het vlees even aan, totdat het rossige er zo'n beetje vanaf is. Voeg nu de uien toe. Strooi vervolgens de kruiden en knoflook naar smaak (kan best ruim, is erg lekker) erop en roer 't even door.

Zet de kookpit lager (iets lager dan een kwart van het maximum) en voeg een klein beetje water toe naast het vlees (50-100 ml, meer niet).

Verspreid de laurierblaadjes in de pan.

Doe de deksel op de pan en laat het minstens 3 uur of langer sudderen. Zet de pit zo laag dat het water nog net bubbelt. Controleer dat af en toe (zo weet je gelijk hoe laag je de pit de volgende keer moet zetten).

Aan het eind kook je de rijst volgens de verpakking. De pandanrijst meet ik af met een kopje en dan voeg ik 1,5x zoveel water + een half kopje extra toe. Beetje zout erbij. Dat zet je op een pit op de hoogste stand. Wacht tot 't water kookt, dan zet je de pit op ongeveer een kwart van 't maximum en wacht tot de op het pak vermelde tijd (10-15 minuten) is verstreken. Proef na die tijd een paar korrels rijst, om te controleren of de rijst echt klaar is (hij moet dan zacht zijn en geen harde kern meer hebben).
Zoniet, laat hem dan nog 1 à 2 min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aardappel anders schotel.

Je kunt die s`middags al bereiden, en tegen de tijd dat de visite komt, gooi je hem in de oven.

Dan is er nog alle tijd om gezellig wat te drinken, voor de maaltijd klaar is.

Je kunt ook indruk maken met een mooi opgedekte tafel!
Een fles goede tafelwijn kan ook indruk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontbijtkoek stoofpot!
Neem een vleessoort die lekker 'los' van structuur is, bijvoorbeeld riblappen, doe dit met stukjes ui en paprika, 2 plakken ontbijtkoek, een bouillonblokje met een kopje bier (de rest zelf opdrinken!) en een schepje sambal voor als je van pittig houdt, of ander iets zwarte peper in een pan met een deksel, doe er een scheut rode wijn bij en laat dit maar lekker 2 uurtjes staan. Voor de vegetarische variant gaat dit heel goed met stukjes Des!
Lekker met gestoomde aardappelen (uit de magnetron misschien?*) en een komkommersalade (enkel met wat dille en een scheutje azijn)
* Aardappelen uit de magnetron zijn lekker makkelijk op 'de achtergrond' te bereiden, voor een stuk of 4 dikke aardappelen doe je ze in een bakje met een deksel wat niet helemaal dicht gaat en een bodempje water 10 minuten op ongeveer 800 watt.

Nog een gemakkelijk recept:

Pastasalade van afgekoelde (volkoren) pasta, met blokjes rauwe paprika, rode ui, stukken rucola, brokken feta, en verder alles wat je maar lekker lijkt (bijv. mais, courgette, kikkererwten, augurk, zilveruitjes, tomaat, avocado, pijnboompitten enz.) Ten slotte nog een dressing van een goede kwaliteit olijfolie met wat balsamicoazijn, of (heel gemakkelijk) een schep joppiesaus of ketchup. Stokbroodje met pesto erbij en een groot glas Cava (of andere witte bubbeltjeswijn). Wil je graag vlees eten, doe er dan een lekker kippie bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spaghetti bolognese is het makkelijkste : koop een pakje bolognese in de super en daar staat precies op wat je nodig hebt . heb het gisteren nog gemaakt .
Om het makkelijk te maken de benodigdheden :
Pakje bolognese .
350 gram spaghetti .
300 gram gehakt .
1 ui gesnipperd .
500 ml water .
En de bereidingwijze staat op het pakje .
En als je champions lekker vind dan doe je er ook nog een blikje champions er door heen .
Bereidingstijd is ongeveer 20 minuut .
Dit is overigens voor 3a4 personen en wat je over hebt doe je in de vriezer voor later .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kaasfondue met stukken stokbrood en tomaatjes. Kaasfondue hoef je nl alleen maar op te warmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bak gehakt rul
voeg een zak mexicaanse groentemix van hak toe (=met bonen)
prik wat gaatjes in een pak tortilla's en doe ze even in de magnetron
rol hier de heerlijkste tortilla's mee.
Erg snel klaar, gemakkelijk en iedere keer weer heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goulash:500 gram rundvlees.aan stukjes,of heel.let op de prijs.2 grote uien.halveren,en aan halve ringen snijden.paprika rood en groen.het zelfde als de uien.knoflook 2 a3 tenen.2 grote tomaten naar smaak.tomatenpuree,half klein blikje.tomaten ketjup 3 eetlepels.margarine (pakje)30 gram.eetlepel zonnebloem olie.eerst de groente snijden en apart zetten.alles in een bakkie.dan het vlees aan blokjes of kant en klaar.ook apart zetten.dan je aanrecht schoonmaken.(ruimte)=koken zonder stress.boter en olie in een pan,kleine pit.verhitten.
tomatenpuree toevoegen,halve minuut later het vlees bruinen.middels omscheppen.de groentes er bovenop doen,de ketjup,2 theelepeltjes zout en 1.5witte peper.deksel op de pan,na 10 minuten effe omscheppen.het vocht uit de groentes maakt de saus.
het hele gebeuren een uurtje laten pruttelen.rijst koken:
simpel.een zakje surinaamse rijst.kilo verpakking.een mok per persoon.koken in 3 mokken water.als het water kookt,de rijst toevoegen,en precies 10 minuten koken.1 keer doorroeren.als het water kookt,het gas wat lager zetten,maar het water moet blijven koken.een vergiet in de gootsteen zetten en daar de rijst in afgieten.in de zelfde pan water doen,net onder de helft,daar het stevige of aluminium vergiet op zetten.een gat in de rijst maken deksel erop en 15 minuten laten stomen.een heel verhaal,maar stelt weinig voor.