Is het aanbevolen het darmkanaal van een Garnaal of Gamba te verwijderen voor men hem bereidt?

Ik vraag me dit echt af...
Heb mezelf er helemaal gek van gemaakt door altijd dat darmkanaal te verwijderen, het is ook wel een onfris idee..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
33.1K

Het beste antwoord

Ik heb ze altijd weggenomen, ten eerste smaakt de poep(want dat is het toch) bitter.Voor de gasten in een restaurant ziet het er prettiger uit, als die zwarte streep weg is.
Kwestie van klein keepje geven, en met de punt van een mesje verwijderen.
En een schoongemaakte Gamba eet iets prettiger.
Geen vlekken op kleding door het pellen. Als je het toch eet, zul je er waarschijnlijk niet ziek van worden. Maar toch...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is voornamelijk het onfrisse idee dat er achter zit. Het darmkanaal van een Garnaal, of Gamba is dusdanig klein dat je er praktisch niets van merk na de bereiding...

Mijn visboer doet dit in ieder geval voor mij, voordat ik de Gamba's mee krijg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je mijn visboer bellen...
Mijn ouders eten heel regelmatig gamba's en die doen het nooit. Ze zijn er bij mijn weten ook nog nooit ziek van geworden. Ik neem dus aan het dat het niet veel uitmaakt of je het wel of niet doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat uberhaubt wel mogelijk? Bij grote schaaldieren is het makkelijk om er omheen te eten. Maar bij garnalen en gambas lijkt me niet dat er zorgwekkende dingen te vinden zijn in een (eventueel aanwezige) darmkanaal. Ik denk niet dat het de moeite loont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is puur jouw idee.

In veel landen worden zelfs grotere maagdarmkanalen gegeten. Dan staat er gevulde maag op het menu, of gehakte darm.

In Italië is tripa zo'n gerecht. Ik weet niet meer of het van varkens of runderen komt, maar het is in ieder geval puur maagdarmkanaal, dus veel meer dan bij jouw kreeftjes, waar het slechts een onderdeel van je maaltijd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat de vraagsteller het niet zozeer over het kanaal, maar over de inhoud van het kanaal heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kanalen zijn idd vaak nog gevuld bij garnalen met een zwarte substantie.
Als je hem niet marineert, zal zou ik hem weghalen, omdat hij af en toe een beetje bitter toevoegt aan de smaak.
Als je veel met knoflook en andere kruiden strooit, dan kan je hem net zo goed laten zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gewoon opeten, bouw je weerstand op.