Kan ik vlees dat tot 24 febr. houdbaar is vandaag nog bakken/koken? Het lijkt alleen een beetje verkleurd.

Het zit nog in de originele verpakking...

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor alle adviezen/antwoorden. Heb het vlees gedeeltelijk gegeten en het deel dat wegliep de weg naar de afvalbak gewezen. Alles in orde hier …:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
43.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja... het is maar net wat je wil, de meningen schijnen nogal te verschillen... zet het risico eens af tegen de kosten... wil jij voor die 5 euro drie of vier dagen beroerd zijn?... ik zou lekker nieuw vlees halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het snel vanuit de winkel in de koeling gegaan, dus niet eerst een half uur in de auto bijvoorbeeld, en staat je koelkast op de goede temperatuur?
Is het een stuk vlees, of is het bewerkt (zoals gehakt)?
Bewerkt vlees en kip zou ik niet meer eten. Ander vlees: zelf even ruiken, maar op z'n laatst vandaag bereiden.
En de volgende keer liever eerder opeten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je , hippo

Antwoorden (12)

Ik zou het weggooien. Met vlees moet je nooit risico nemen. Het is nu al twee dagen over de aangegeven uiterste houdbaarheidsdatum.

Liever even wat extra geld uitgeven dan misschien wel een paar dagen ziek worden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct. Zoals je aangeeft heeft het vlees een uiterste houdbaarheidsdatum en geen Tenminste houdbaar tot datum. Dat betekent dat vlees dat 2 dagen over de datum is niet meer geconsumeerd moet worden. De verkleuring is waarschijnlijk oxidatie met zuurstof. De reden om de houdbaarheidsdatum aan te houden is dat er bij het productieproces altijd wel bacteriën bij het vlees komen. Die hebben gedurende de tijd dat het vlees ligt de kans om te vermeerderen. Bij lage temperatuur gaat dat langzamer, maar het gaat wel gewoon door. Daarom staat de houdbaarheidsdatum erop en die is alleen geldig als het product continue niet warmer is geworden dan 4-6 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat een uiterste gebruiksdatum op. Die niet overschrijden. Ook al ziet het er ogenschijnlijk nog normaal uit, er is al een bederfproces in gang. Bak maar een eitje, vanavond....
Het ligt er een beetje aan. Kip zou ik niet doen, gehakt ook niet, maar rundvlees kan denk ik weinig kwaad. Heb je het wel steeds voldoende koud bewaard? En is het gekruid? Volgens onze slager kan het dan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook rundvlees kan bacteriën bevatten tijdens het productieproces. Aan het potje kruiden zitten bacteriën en die zitten er dan sowieso op.
Mijn moeder zou het doen, ikzelf niet want ik hou niet zo van dingen die overdatum zijn. Als het verkleurd is zou ik het sowieso niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je moeder leeft toch nog steeds?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar oudere mensen zijn doorgaans beter bestand tegen schadelijke stoffen, omdat ze daarvoor weerstand hebben opgebouwd.
Daarom hebben kinderen tegenwoordig vaker last van allergieën dan vroeger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja gelukkig leeft ze nog.
verkleuring is normaal
en is meestal en teken van geen conservering middel
de datum zegt iets over de uiterste verkoop datum het is als het verder goed gekoeld is meestal nog een dag of 3 na die dag wel veilig te gebruiken zolang het geen tartaar is dat half rauw wordt gegeten
dus goed doorbakken
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee verschillende data. De ene is THT (Tenminste Houdbaar Tot) en de andere is de uiterste verkoopdatum. Bij bederfelijke producten zoals vlees gaat het volgens mij om THT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkleuringen kunnen wel degelijk andere oorzaken hebben.
na de THT datum kan garantie niet meer worden gegarandeerd... op eigen risico dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er mag geen conserveringsmiddel in vlees zitten.
Als het al die tijd in gesloten verpakking en goed gekoeld bewaard is gebleven, is er geen probleem. In de vriezer kan je het zelfs veel langer bewaren.
Dan geldt wel de regel, na ontdooien direct gebruiken.
13 jaar geleden
Het vlees is nu 3 dagen over de datum (24/2 -26/2).
Als het meteen na aankoop ONDER-in de koelkast is geweest en de temperatuur daar feitelijk permanent onder de 4 graden celsius is geweest, dan zou ik het risico nemen. Het verschil tussen bovenin en onderin de koelkast kan enkele graden zijn!
Van een vleesverwerkend bedrijf weet ik dat daar de koeling is ingesteld op 2 graden. Daarop heb ik daarom de koeling ingesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het KAN natuurlijk wel, maar of het gevolgen heeft als je het opeet kan ik vanuit hier niet zeggen.
het kan zijn dat er niets aan de hand is, maar het kan ook zijn dat je er behoorlijk ziek van wordt.
zelf gebruik ik geen producten die over de datum zijn (heb een lang horeca verleden)

rundvlees verkleurt wel vaker, ook als het niet over de datum is.

vlees kan verkleuren als de verpakking niet goed geseald is, en is dan meer aan bederf onderhevig.

dus.....als je zekerheid wil is afvoeren de beste optie, de datum staat er niet voor niets op :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit een 'niks'antwoord oftewel: geen vlees en geen vis :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan natuurlijk dat jij dat vind. (lees eerste zin)
de vraag is eigenlijk of het verstandig is om het ook te nuttigen, en hier ben ik ook op in gegaan. bovendien is er niet bekend
welke temp de koelkast heeft,
of het vlees hier altijd in heeft gestaan,
is het ingevroren geweest,
is het ontdooit en hoe is het ontdooit,
om welk vlees het gaat,
en wat de verkleuring is (is het groen of meer geel, of wittig?)
is de THT datum oorzaak van verkleuren of kan dit ergens anders door komen? en al zou dit allemaal vermeldt is het nog steeds verstandig het vlees weg te gooien ALS je geen risico wil lopen op voedselvergiftiging of een misselijke bui van een dag of wat. het ligt maar net aan je weerstand en of je het uit wil testen tot hoever je kan gaan. wat je 'niks' reactie betreft: bij vis zou ik het in geen geval uitproberen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kunnen de minners de reden van hun min uitleggen of blijven jullie lekker anoniem??
Jazeker u kan het vandaag nog wel bakken/koken en dan meteen weggooien, beslist niet eten of aan de kat/hond geven. U schrijft zelf al dat het tot 24 februari houdbaar is. De houdbaarheidsdatum staat er niet voor niets op. Het risico is te groot om een bacteriële vergiftiging op te lopen. Vlees wat er nog goed uit ziet kan toch vele voor de mens ongezonde bacteriën bevatten. Wanneer het vlees zelfs al aan het verkleuren is, geeft al een teken dat het niet op de juiste temperatuur is bewaard. Wanneer het goed verpakt is en het is vlees met been, zoals karbonade, ribbetjes enz., dan verstikt het vlees in de verpakking en zal dan vanuit de beenderen snel de bacterie tot vermenigvuldigen brengen. Wanneer u het vlees, bakt braad of kookt zullen deze bacteriën er niet door dood gaan. Bij kippenvlees (en ander pluimvee) is het nog gevaarlijker, doordat er in kippenvlees de salmonellabacterie vrij kan komen, bij oudere (zwakkere) mensen en jonge kinderen kan deze bacterie zelf de dood tot gevolg hebben.

Gert B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vandaag de 26ste dus het is net 2 dagen over tijd. Vaak kan het best nog wel, je moet alleen voorzichtig zijn bij kippenvlees en tartaar/gehakt.

Ik vertrouw altijd op mijn neus in eerste instantie. Zodra het niet fris meer ruikt, neem ik geen risico. Ook als het plakkerig aanvoelt, een beetje 'slijmerig', niet doen.
Maar ruikt het naar vlees en voelt het aan als vlees dan kan je het best eten hoor. Ga voor de zekerheid nog even met een keukenpapiervel met azijn eroverheen om evtl. sporen van niet zichtbare ziekteverwekkers aan te pakken
mocht je twijfelen. Maar maak het dan wel vandaag nog klaar!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vervelende is: láng niet alle vormen van bederf kun je ruiken, zien, voelen of proeven. En dan kun je er wel net zo ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad en als microbioloog kan ik zeggen dat het een raar idee is om te veronderstellen dat je met een doekje azijn de ziekteverwerkkers eraf haalt. Veel bacteriën scheiden stoffen af waar je ziek van wordt. Die gaan gewoon in het vlees hoor. Stel maar eens voor dat als er één bacterie op zit die zich elke 12 minuten deelt, hoeveel het er zijn na 10 dagen (want zo oud is je vlees inmiddels zeker wel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan.. Goed doorbakken! zolang het niet stinkt is er niks aan de hand.. Ik doe het zo vaak en heb nog nooit last gehad. Als het echter naar een dooie eend ruikt zou ik niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en naar een verse dode eend?
hangt er van af welke soort vlees. Als het rundsvlees is kan je er eventueel stoofvlees van maken, moet meer dan een uur koken dus geen levende bacteriën meer. Is het gehakt, er balletjes van maken en een goed half uur op 2OO ° bakken in de oven, geen gevaar meer. Kip, hetzelfde, voldoende lang gebakken i n de oven of gestoofd, varkensvlees lang genoeg bakken,alles hangt er vanaf hoelang het verwarmd wordt en op welke temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een gevaarlijke veronderstelling. Ziekteverwekkers kunnen ook stoffen maken waar je ziek van wordt en sommigen overleven het koken of bakken door zich in te kapselen. Als je de kern van het vlees tot 200 graden verhit is het vlees niet meer eetbaar. Het vlees binnenin is normaal gaar bij temperaturen tussen de 50 en 80 graden, afhankelijk van de diersoort.
Lekker met kruiden :Masala zout peper uien knoflook en tomaten puree eerst even aanbakken daarna alles bij elkaar nog even 5minuten op een laag vuurtje wokken!
Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie dagen over tijd in de koelkast geeft geen probleem. Wel een beetje goed doorbakken, zodat alle bacterien het loodje hebben gelegd. Het verkleuren van vlees is normaal en geeft aan dat het gaat bederven. Dit werd vroeger door toevoeging van sulfiet tegen gehouden. Tegenwoordig gebruikt men citroenzuur, daar sulfiet te veel bijwerkingen heeft. Het zit nog wel in wijn!
Heb je een goede neus, ruik dan ook even aan het vlees nadat het niet zo koud meer is.