Hoe kook je hele verse eieren, zodat je ze toch na het afkoelen goed kunt pellen?

Gewoon hardgekookt, daarna direct voor langere tijd in een pan koud water. Het vlies wil bij mij nooit lossen!
Heeft iemand een tip? (Het moeten eieren zijn die vanochtend zijn gelegd!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.5K

Het beste antwoord

Daar heb je het probleem al! Eieren die vanochtend zijn gelegd, moet je niet direct opeten.

Eieren komen pas tot hun recht, drie dagen na de leg. Ze moeten als het ware 'rusten'. Net als dat pas geslacht vlees eerst moet uithangen voordat je het opeet.

Maar zelfs na drie dagen heb je kans dat het velletje van het ei niet loslaat. Beter is om nog een dag of twee te wachten. Dan koken en goed laten schrikken. Vervolgens een paar keer tikken en het ei 'rollen' zodat de schaal loslaat. Zo kun je het heel makkelijk pellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

eieren die vandaag zijn gelegd kun je beter niet koken
als je eieren kookt, eerst het water met wat zout erin aan de kook brengen, met de eierprikker er een gaatje in maken en de eieren voorzichtig in het kokend water leggen , 8 a 10 min zachtjes koken, dan onder koud water afgieten dus als het ware koud water op de gekookte eieren dan even laten liggen tot ze zijn afgekoeld, dan pas pellen
en dan laat t velletje wel los
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eieren laten schrikken (na het koken direct in koud water leggen) heeft geen invloed op het al dan niet loslaten van de schil. hoe ouder de eieren zijn, hoe makkelijker de schil loslaat. schrikken is alleen om het kookproces te stoppen.
eieren uit de supermarkt zijn altijd erg makkelijk te pellen omdat die al ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken, laten schrikken en dan zo heet mogelijk pellen, dus niet eerst volledig af laten koelen. Als ze koud zijn lukt het niet meer goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien als je ze even in koud water legt?!
Ik geef ook mn bek maar een douw, maar dat lijk mij wel een goed ideetje..:D