hoe komt het dat veel mensen (kinderen vooral) spruitjes niet lekker vinden maar dat heel veel mensen friet lekker vinden??

heb ik nooit begrepen.. ik vind zelf spruiten ook niet lekker maar friet weer wel en ik wil eigenlijk wel weten hoe dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (12)

Het heeft te maken met proeven en smaak.

Bij kinderen zijn de smaakpapillen nog niet volledig ontwikkeld. Kinderen vinden vooral zoet erg lekker omdat het waarnemen van zoet voor op de tong gebeurt. Moedermelk is ook licht zoet van smaak.

Naar mate je ouder wordt ga je ook andere smaken leren waarderen. Zo is zout eentje wat ook iedereen lekker vindt. Zuur en bitter wordt al minder gewaardeerd.

Friet wordt gemaakt van aardappelen en aardappelen hebben een zeer neutrale smaak. In combinatie met vet en zout maakt het dat voor iedereen te eten is. Spruitjes daarentegen smaken beslist niet neutraal. Ze hebben een behoorlijk overheersende bittere smaak en de combinatie met de geur die het tijdens het bereiden verspreidt maakt het niet direct aantrekkelijk om te eten. Je moet het leren eten en proeven.

Het is net als wijn, koffie, bier, olijven enz. Deze producten moet je leren eten. Je vindt het lekker of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen reageren heftig op bitter eten omdat ze meer smaakpapillen hebben dan volwassenen. En de smaakpapillen liggen bij kinderen verspreid over de mond en keel en bij volwassenen zitten ze alleen maar op de punt van de tong.
En vroeger toen we nog 'jaagden' werd bitter als giftig ervaren en zoet als veilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onzin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met sjimbeck eens, zolang ik geen bronnen zie. Dit heb ik nog nooit gehoord of gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist niet beter dan dat dit zo was, heb ik zelfs nog gehad met biologie. Hier een paar bronnen want dat was volgens mij de bedoeling. Als je ergens nog nooit van gehoord hebt wil dat niet betekenen dat het niet zo is, maar vragen staat vrij. Dus hierbij: http://www.tuinadvies.nl/groenten_leren_eten.htm
http://www.oeiikgroei.nl/babytijdinfo.asp?id=131 (tekst bij Baby's smaakpapillen 'sterven af')
http://www.scholieren.com/werkstukken/28131 (check 'proeven/ feiten')
http://www.leerwiki.nl/Hoe_laat_je_kinderen_groenten_eten (check 'hoe komt dat eigenlijk')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg ook onzin
onze kinderen eten vanaf klein bittere groenten ook uit ons land,omdat ze ons dat ook zien doen, ze vinden het héérlijk nog mooier bij hun krijgen ze meteen spierballen (ze laten het zien)
kinderen eten wat ouders ook eten, frietje is wat ze van jongs af aan krijgen ze zien het en eten t ook
spruitjes zijn veel mensen niet dol op dus krijgt t kind t ook veel minder met als gevolg kinderen eten geen spruitjes
onze kinderen hebben altijd spruitjes gegeten omdat ik er heel dol op ben dus hun ook
in t begin met een beetje appelmoes en op den duur niet meer
zo leer je de kinderen alles eten als je t zelf ook maar eet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, mijn oudste lustte in eerste instantie echt geen spruitjes hoor, ook al vonden haar ouders het nog zo lekker. Pas toen ik haar de keus gaf, eten of niet eten en verder niets, ging ze het eten. Nu vraagt ze zelfs om spruitjes. Het is denk ik maar net wat de ouders er van maken. En hoe ze het klaarmaken uiteraard.
Spruitjes is een heel apart geval omdat het genetisch bepaald is. Er bestaat namelijk een gen dat verantwoordelijk is voor het lusten van spruiten. Zij die dit gen hebben, kunnen een geurstof detecteren die spruiten een stinkende geur geeft. Zij die dit gen niet hebben, kunnen dit niet ruiken en vinden spruiten gewoon lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat wel zo? Ik ken best wel kinderen die zowel friet als spruiten lekker vinden. Mijn neefje bv. eet het liefst een bord eten met groenten, stukje vlees en aardappelen. En daar horen ook spruiten en bloemkool bij. Maar een frietje met wil die ook wel! (net als ik). Het is zoals die is opgevoed, hebben de ouders een klein smaakpalet, dan zal dat door de kinderen worden overgenomen. Sterker nog, hebben kinderen voor hun 7e levensjaar bepaalde smaken nog nooit geproefd dan zullen ze daar voor de rest van hun leven moeite mee hebben. Voor sommige smaakstoffen, zoals knoflook (voor hun 4e levensjaar) geldt dat sterker. Worden deze kinderen dus ook later ouders dan zal ook dat (in gedrag) worden overgedragen.
Tevens is het zo dat tegenwoordig al het eten steeds zoeter wordt aangeboden. Dit geldt zeker voor supermarkten. Kijk maar eens naar mayonaise, augurken, pizza's, etc.. Steeds zoeter en zoeter en zouter en zouter en vetter en vetter. Ja, logisch........ ik lust geen spruitjes!! Ik wil friet met (té zoete Mayo) = moedermelk Ben ik even blij dat ik ouders heb gehad die me alles lieten proeven en daarvan zelf ook hebben van genoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap die min niet. Het is gewoon zo. Mijn kinderen eten alles. Simpelweg omdat ik ze maar 1 keus geef: eten of honger lijden. En dan eten ze wel. En ze vinden het nog lekker ook. Het is gewoon onbekendheid met een smaak als een kind niet wil. Mijn jongste was 3 toen we haar meenamen naar een Japans restaurant en ze at gewoon alle "gekke" dingen. Toen ze 6 was deden we dat nog eens, toen wilde ze het doodsaaie satétje niet, maar de vage dingen die wij niet eens kenden wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indd Widar, die min slaat nergens op! 'tzal er wel een zijn die het zelf niet snapt. Het feit dat kinderen eetgedrag van hun ouders (opvoeders) overnemen is gewoon bewezen. Als je spruitjes niet lekker vind is dat voor bijna 100% toe te schrijven aan je opvoeding. Waarom friet met mayo lekker is voor bijna iedereen heb ik hier boven uitgelegd. Groet
Kinderen eten over het algemeen graag frites,vooral omdat dit zo uit de hand kan worden gegeten. Kinderen vooral eten graag met hun handen, vooral als peuter/kleuter leren ze zo ook de structuur van het voedsel kennen, ze moeten het nl. allemaal nog leren!De mensen eten ook graag iets wat vettig is, omdat de structuur soepel, lekker warm en knapperig aanvoelt.Mede daarom is frituur over het algemeen zo geliefd. Of het kind spruitjes lust, ligt vaak aan de ouders.
Mijn man en ik zijn allebei opgevoed met;'eten wat op tafel komt' en 'lieve koekjes worden niet gebakken'. Het gevolg daarvan is. dat je als kind al aan alle smaken hebt kunnen wennen, vooral als je moeder van veel variatie hield. Je hebt natuurlijk je eigen voorkeur, want iedereen heeft zijn eigen smaak, maar met de jaren verandert die ook. Toen mijn zoon een peuter/kleuter was en hij had trek terwijl het eten nog niet klaar was, gaf ik hem vaak alvast een vrolijk schaaltje met daarin een schepje van de groente die opstond. Dat was zijn feestschaaltje, want je kunt een kind dan nog van alles wijsmaken. Spruitjes werden dan ' feestballetjes', net als 'feestboontjes',of 'feestwolkjes', (bloemkool, broccoli)'feestneuzen', waren worteltjes (sneeuwpop) enz.
Hij vroeg dan al vaak om een feestschaaltje en at dit met plezier, want dan zag hij het clowntje op de bodem van het schaaltje. Later werd dit Mickey Mouse, toen het schaaltje kapot viel. Ik had dus een kind dat liever een schaaltje sperzieboontjes of spruitjes had in een feestschaaltje dan schips in een gewoon schaaltje.
Hij is nu 15, eet niet meer uit zijn feestschaaltje, maar eet wel alles en veel!
Als de moeder gevarieerd kookt,er zelf geen vies gezicht bij trekt en alles even vrolijk op tafel zet, dan eet de rest gewoon ook alles. Maar bijna elke zaterdag, halen we wat bij de snackbar, omdat moeders dat zelf ook lekker vindt!

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; schips moet natuurlijk chips zijn.
amc
13 jaar geleden
In spruitjes zit zwavel en daar kunnen de ingewanden van kinderen niet goed tegen. Daarom lusten ze geen spruitjes. Kijk maar eens op http://www.ouders.nl/mopv2001-eten-spelen.htm
Tot halverwege naar beneden scrollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord hierop is al vaak gegeven, maar probeer zelf nog eens dit:
kort spruiten koken, even roerbakken met honing. met spek is alles natuurlijk lekker, maar dat is weer het genoemde zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ook mee speelt is de natuur van mensen.
het klopt dat de papillen van kinderen niet volledig ontwikkeld zijn, zo hebben kinderen een afkeur voor zuur, een voorkeur voor zoet, en een neutrale smaak wat betreft zout eten.

de natuur van de mens verteld ook wat we lekker vinden en wat niet, waar we meer energie mee binnen krijgen is daarom soms "lekkerder" dan gewone groente
lees hieronder: citaat van link onderaan

"Kinderen verkiezen energierijke producten. Ze hebben waarschijnlijk ondervonden dat het eten van producten zoals frieten sneller de honger stilt. Kinderen brengen dus de smaak van een product in verband met een positief effect op het organisme. Dat verklaart misschien deels waarom kinderen niet graag groenten eten. Groenten bevatten veel water en hebben een relatief lage verzadigingsgraad."

hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen hebben inderdaad nog geen ontwikkelde smaak. Maar ook veel volwassenen kiezen eerder vet en calorierijk voedsel, dat schijnt toch in ons systeem te zitten. Met het bekende resultaat.
Spruitjes zijn bij ons thuis nooit een probleem geweest, maar wij eten ze niet vaak, altijd gebakken of licht gestoomd met andere groenten erbij.
Mijn kinderen zijn met ongeveer hetzelfde eten opgevoed, maar hun smaken verschillen behoorlijk. Dat is al zo vanaf de geboorte, schijnt ook te maken te hebben met wat de moeder tijdens de zwangerschap at.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit ook vaak tussen de oren. Friet wordt over het algemeen gewoon erg lekker gevonden en spruiten niet. Ik had vroeger nog nooit spruiten op, maar iedereen zei dat is vies.
Dus lustte ik het ook niet..:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die van mij lusten ze eerst ook niet maar ik ga echt niks anders maken. dus ze aten het op en nu met een kaassausje erop vragen ze om meer mijn zoontje ja die echt gek he eet ze rauw zo lekker vind hij het nu. maar probeer eens met een kaassausje