Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik een lekkere saus voor een roerbakgerecht. Zonder een potje of flesje te gebruiken?

Dat soort sauzen als bij de chinees, zoals bij babi pangang, ajam ketjap etc.

Toegevoegd na 10 minuten:
En dan bedoel ik de potjes/flesjes met kant en klare roerbaksauzen. Niet zoals terecht opgemerkt de ketjap en andere basis ingredienten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoetzure roerbaksaus;
6 eetl. sherryazijn en 6 eetl. lichtbruine basterdsuiker in een pan doen en langzaam verhitten totdat de suiker opgelost is. Voeg 1 blikje tomatenpuree, 2 eetl. sojasaus,
5 eetl. water en een snufje zout toe. Op laag vuur verwarmen tot alles goed vermengd is.

Saté roerbaksaus;
Doe 1½ dl. kokosmelk (blik) samen met 4 eetl. pindakaas,
1 eetl. ketjap manis en 1 eetl. citroensap in een pan en verwarm op laag vuur tot je een saus hebt.

Chili roerbaksaus;
Verhit 2 el. olie in een wok/pan en bak hierin 2 geperste t. knoflook, 1 stukje geraspte gemberwortel en 1 heel fijn gesnipperde ui ca. 3 min. tot de ui zacht is.Voeg een heel fijngesneden rode peper toe en 3 eetl. rijstwijn of droge sherry.Nog 3 min. zachtjes pruttelen en tot slot 2 theel suiker en 1 eetl. tomatenpuree toevoegen.

Teriyaki roerbaksaus;
Meng 6 eetl. japanse sojasaus met 2 eetl. rijstwijn of droge sherry. Doe 1 theel. fijn gesneden verse gember in een knoflookpers en knijp hierboven uit. Roer alles goed door elkaar.
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoetzure roerbaksaus
Ingrediënten:

6 el. sherry-azijn
6 el. basterdsuiker
2 el. ketjap
1 blik tomatenpuree
5 el. water
1 mespunt zout

Bereidingswijze:
Neem bij voorkeur licht bruine basterdsuiker. Doe de sherry-azijn en de lichtbruine basterdsuiker in een pan en verhit langzaam tot de suiker is opgelost. Voeg de tomatenpuree, de sojasaus, het water en het zout toe. Verwarm op zacht vuur tot alle ingredienten goed gemengd zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb babi pangang saus voor zeker 20 jaar terug gemaakt.
En toevallig vond ik van de week weer het schrift waarin ik het opgeschreven had.
Het resultaat was erg lekker.
1,5dl water,
3/4 kopje suiker,een normaal kopje geen mok,
wat geraspte gember,of anders wat poeder,
Blikje tomaten puree,
2 el ketjap,
2 el tomaten ketchup,
kleine theelepel sambal,2 el citroensap.
Dit alles door elkaar roeren,en langzaam aan de kook brengen.
Bak even apart wat uien mooi bruin,en doe deze op het laatste moment erdoor heen.
Geeft een lekkere smaak.
Het is snel klaar en je moet altijd een beetje spelen met een recept zeg ik.
Dus je kunt altijd zelf een paar kleine aanpassingen doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding