Is bloem 1:1 vervangbaar door amandelmeel?

Ik wil er een deeg van maken dat niet hoeft te rijzen.

6 jaar geleden
in: Koken
26.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Volgens mij niet, amandelmeel is vochtiger
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1346
Er zit wel veel vet in.
Niks mis mee, maar misschien iets minder boter (of wat je ook gebruikt) nemen. Anders zou je bodem wel eens nat kunnen worden van het vet en dat is niet lekker. Ideaal test je het eerst een keer.
Wij maken taart niet KH arm, maar wel zonder zuivel. We gebruiken dan ghee en dat is 100% vet terwijl roomboter maar 80% vet is. Als we dan niet minder gebruiken drijft de taart weg. Of het vet uit het meel komt weet ik niet, misschien gebeurt er niks. We gebruiken ook vaak andere zoetstoffen. Kokosbloemsuiker is bijvoorbeeld een stuk zoeter dan gewone suiker. Dat was de eerste hap lekker maar daarna te zoet voor mij, sommige vonden het weer lekkerder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Google op "amandelmeel appeltaart" en je vindt meerdere recepten.
Dan kan je vergelijken of jouw recept niet teveel afwijkt.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik vind dat kokosbloesem suiker zoetheid verliest wanneer ik het gebruik in bijvoorbeeld thee. Ik weet niet hoe dat is in bijvoorbeeld yoghurt.
dudemeister
6 jaar geleden
met alleen met bloem rijst het niet hoor, jje kan het ook mixen half/half
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Het hoeft sowieso niet te rijzen dus dat scheelt alweer. :-)

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan.

AMANDELMEEL
Amandelmeel is ook glutenvrij. De naam zegt het eigenlijk al: het is gemaakt van amandelen. Amandelmeel kun je makkelijk zelf maken door amandelen zeer fijn te malen in een keukenmachine. Amandelmeel kun je ook al in sommige supermarkten kopen, maar vind je zeker bij natuurwinkels of online. Amandelmeel is wel een kostbaar product, maar in mijn ervaring maak je er de meest heerlijke baksels mee en dat maakt alles weer goed. -----Amandelmeel kun je in cakes proberen te vervangen door bloem----- wanneer je geen speciaal dieet hoeft te volgen. Je kunt hiervoor onderstaande vergelijking aanhouden:

1 1/2 cup amandelmeel = 1 cup bloem

Toegevoegd na 6 uur:
Herstel! ik heb je vraag verkeerd gelezen. :)

Antwoord op je vraag: Is bloem 1:1 vervangbaar door amandelmeel?
is NEEN, het is 1 1/2 cup amandelmeel = 1 cup bloem
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ok dus niet 1:1 vervangen. Maar 1 cup bloem is 1,5 cup amandelmeel. Dus je hebt er meer van nodig. Ik ga een baksel maken voor Sinterklaas voor mensen die een koolhydraat arm dieet volgen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Nu nog het drama dat "suiker vervangen" heet oplossen.... Stevia uit de supermarkt is niet goed omdat daar fructose in zit.
Honing mag, maar liever niet.
Suiker mag niet.
Zoetstof mag niet.
Banaan mag niet.
Kokosbloesem suiker mag niet.
Rietsuiker mag niet.
paulus811
6 jaar geleden
Heel aardig voor je gasten HeerVoldemort, maar ik zou degene die met die koolhydratenhype meedoen lekker een stuk winterpeen geven. Heb ooit een appeltaart gebakken van amandelmeel, was ongeveer 30 euro aan spullen kwijt. Je portemonnaie is zo'n beetje het enige wat echt afvalt.
Ritsuka
6 jaar geleden
amandelmeel bevat ook 15,5 gram koolhydraten per 100 gram: https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1346
Is minder dan de 62 (ongeveer) van volkorenmeel, maar je hebt weer meer van het amandelmeel nodig voor je recept..
HeerVoldemort
6 jaar geleden
6gr koolhydraten volgens de verpakking. En de reden dat ik het doe is...Omdat ik het geloof en resultaten heb gezien. Het zijn mijn oom en tante die dat dieet volgen. Tante mag stoppen met de diabetes medicatie en oom hoeft nog maar de helft te spuiten van de insuline. Beiden volgen het dieet sinds de zomer en zijn zonder honger ook ongeveer 15kg kwijt. Ik denk dat er heel wat meer met voeding gedaan kan worden. Maar dat het wantrouwen naar alternatieve geneeswijzen (want dat is het) zo groot is dat men liever medicijnen gebruikt dan verder kijkt. Gemiste kans als je het mij vraagt. Net als het gebruik van vitamines. Iedereen zegt "Als je goed voedsel eet, krijg je voldoende vitamine binnen" zelfs de huisarts (die van mij vind het onzin dat ik extra Vit C, D en multi vitamine neem. En daar zit nu net het punt. Goed voedsel? Waar kan je dat krijgen dan? Overal zit meuk in. Uitgeputte landbouwgrond waar liters kunstmest op gegooid moet worden. Dieren volgepompt met medicatie en andere shit. Eet smakelijk en zelfs biologische producten zijn wat dat betreft niet te vertrouwen. Sinds dat ik met de vitamines begonnen ben...niet meer ziek of zelfs maar verkouden geweest. Normaal 4x per jaar aan de beurt en 1x per jaar ziek. Dokter adviseerde mij griepprik. (Die ik uiteraard heb geweigerd. Ik geloof niet in de griepprik) Maar vitamine dat doet niks...
Net als bepaalde diëten...
Of groene thee... Ik geloof wel in de medische industrie. Alleen ik vind dat er te snel naar medicatie gegrepen wordt. En dat voedsel en vitamine te snel aan de kant gegooid wordt. En zeg zelf... Iemand geeft hoge bloeddruk. Die pomp je vol met medicijnen. Stopt iemand met de medicijnen, hoge bloeddruk terug. Het geneest dus niet, het behandeld een symptoom. En soms krijgt iemand er medicijnen bovenop om de bijwerkingen van het eerste medicijn tegen te gaan! Hoe gestoord is dat?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
P.s. Ik vind de griepprik de grootste onzin die er is. Maar dit geldt niet voor de DK(T)P BMR en andere inentingen. Ik ben niet zo'n biblebelt mafklapper.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1346
Ik neem deze website meestal als basis, die gaat uit van 15 gram KH per 100gram. Verder helemaal ons met je diabetes verhaal. Zowel in theorie als in mijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de ah zit het KH percentage tussen de 6 en de 14%
Het verschil kan ik alleen verklaren door andere manieren van meten/rekenen.
https://www.ah.nl/zoeken?rq=amandelmeel&searchType=product
Die van Koopmans zit veel hoger, maar daar zit rijstmeel bij.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik heb idd die van Molensteen van AH. 6gr.
paulus811
6 jaar geleden
HeerVoldemort, de resultaten zijnpositief, men raakt van de medicijnen af en daar gaat het om. Dat is dikke winst! En het valt absoluut te prijzen dat je dat wilt ondersteunen door een taart te bakken van amandelmeel. Ik heb overigens zelf ook dat dieet gevolgd en viel ook af. Maar ik heb het idee dat dat niet zozeer komt door de lagere kh inname, maar meer de bewustwording van hetgeen je in je mond stopt. Bij alles dacht ik na 'kan dit wel' en vaak was het antwoord 'nee'. En dan val je af. Als het om dieten gaat is er niet één die voor iedereen werkt. Wat voor mij werkt is alles eten waar ik trek in heb, binnen de grenzen uiteraard, oppassen met suiker en vet en daarnaast veel bewegen. En ook zoveel mogelijk onbewerkt voedsel nemen. Ik maak alle sauzen nu zelf, voor mij geen pakjes, zakjes of potjes voorbewerkte rommel meer. Ik denk dat geen enkel dieet op de lange termijn werkt als je er niet ook bij sport. Naast de beweging ben ik me bewust van de moeite die ik moet doen om de Kcal te verbranden (dat geven die fitnessapparaten mooi aan :-). Als je dan ziet dat je een uur moet rennen om een stuk appeltaart te verbranden, laat ik het liever staan.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
De meeste mensen gaan diëten om af te vallen. Bij mijn oom en tante gingen ze diëten om te kijken of dit helpt met de diabetes. Echt sporten doen ze er niet bij. Wel wandelingen en stukjes fietsen. Sonja Bakker hebben ze tijdens die hype geprobeerd. Na 2 maanden geen zin meer en steeds honger. Dat was geen succes dus. Maar toen hadden ze nog geen diabetes. Het doel is nu anders, niet "ik wil afvallen". Te zwaar zijn is niet direct een probleem, iemand met overgewicht kan zich goed voelen. Maar bij diabetes is er wel direct iets aan de hand. En ze willen echt van de medicatie af. Dus ik hoop dat met deze motivatie het deze keer wel werkt.