Wat kan ik allemaal maken met ansjovis?

Sinds kort ben ik dol op de sterke smaak van ansjovisjes, maar ik merk dat de smaak al snel overheerst, dus hoeft er maar weinig in een recept.
Mijn recept-ervaring is in een saus (anchoiade), door de pasta en over de pizza. Wat hebben jullie nog meer voor tips en recepten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.4K
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb jou mijn recept gegeven, mag ik het jouwe? ;)

Het beste antwoord

Heerlijk is ansjovis boter;

70 gr. roomboter op kamertemperatuur,(ongezouten)
30 gr. ansjovis uit blik of glas,
sap van 1 citroen,
gemalen witte peper.

Stamp de ansjovis fijn in een vijzel en druk nog eens door een zeef, het moet echt een puree worden.
Meng de zachte boter hiermee tot een glad mengsel en maak op smaak met peper en citroensap.
Neem een stuk boterpapier of folie en maak het wat nat zodat de boter er niet aan gaat plakken. Leg de boter in het midden hiervan en vorm er een rol van. Laat de rol minstens 1 uur opstijven in de koelkast.
Je kunt er nu plakken van snijden en bij geroosterde, gebakken of gefrituurde vis serveren.
Je kunt het trouwens ook in een spuitzak doen en er roosjes mee spuiten op/bij de vis.

Je kunt er ook een heerlijk broodbeleg mee maken;

1 bosje peterselie fijnhakken, ansjovis uit laten lekken en fijnsnijden, 1 flinke knoflookt. uitpersen of fijnhakken en dit met elkaar in een kom doen en omscheppen.
Een afgestreken eetl. tomatenpuree, 2 eetl. witte wijnazijn
en 4 eetl. extra vergine olijfolie erdoorheen roeren en afgedekt een nacht in de koelkast laten intrekken.
Op kamertemperatuur serveren op een warm knapperig broodje. Echt heerlijk!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me heerlijk allebei, dank voor de recepten.
Vooral de 'tapenade' zal ik snel eens proberen!

Andere antwoorden (6)

Een ideale side om recepten op te zoeken is, allerhande.
Heb het voor je opgezocht en er zijn 156 recepten met ansjovis.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een site: http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=ansjovis&type-recepten=recept&type=recepten&sorteer=relevantie&page=2

Het al te zoute van ansjovis kun je ook iets verminderen door de visjes een half uurtje in melk te laten weken - daarna de melk afgieten en je houdt zoute visjes over ipv krijtzoute.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het eens proberen, +!
ik gebruik altijd ansjovis als ik een basis tomatensaus maak.
ik fruit knoflook samen met fijngesneden ansjovis even in olijfolie, en doe er dan tomatenblokjes plus het vocht bij.
hoe langer hoe lekkerder, ik laat het gerust 1 1/2 uur pruttelen, en doe er zo nodig nog wat water bij.
je hebt dan een overheerlijke tomatensaus, waar je alle kanten mee uit kan.

Toegevoegd na 3 minuten:
oh ik vergat nog te zeggen dat je de ansjovisjes als zodanig niet meer proeft.
de saus smaakt kruidig, maar je zou niet raden dat ze er in zitten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip +!
Dank je wel.
Gevulde courgettes met ansjovis.

Ingrediënten voor Gevulde courgettes met ansjovis.

4 courgettes, 12 zwarte olijven, 10 ansjovisfilets 100 gram broodkruim.
klein scheutje melk, of witte wijn, 1 teentje knoflook, 1 eetlepel gehakte marjolein, 1 eetlepel gehakte peterselie, versgemalen zwarte peperolijfolie.

Bereidingswijze:
Voor gevulde courgettes met ansjovis. Verwarm de oven voor op 180 graden C. Halveer de courgettes in de lengte en hol ze uit. Snijd het vruchtvlees, de zwarte olijven en de ansjovisfilets fijn. Week het broodkruim in een heel klein beetje melk of wijn. Pel en pers de knoflook. Meng de kruiden, knoflook en peper met de gehakte courgette, olijven, ansjovis en brood goed door elkaar.

Vul de uitgeholde courgettes met dit mengsel en zet ze in een ovenschaal. Bedruppel ze daarna met wat olijfolie en zet ze 20 minuten in het midden van de oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank en plus.
ik word momenteel doodgegooid met courgettes, op een gegeven moment weet je echt niet meer wat te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi recept +
Dank je wel!
Hier wordt ansjovis veel gebruikt om een 'martino' nog pittiger te maken.
broodje met filet americain préparé , laagje mosterd , zure zilveruitjes of zure augurkjes , tomato ketchup ( of curry~) en tabasco..
misschien vind ik wel iets op het web.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ansjovis kan je ook op een belegd broodje leggen.