Wat is het verschil tussen knoflooksaus en aioli?

naast uitleg: recepten van beide zijn welkom!

13 jaar geleden
in: Koken
19.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de naam...
Rieneke1
13 jaar geleden
dat vroeg ik me nou net af muts, kan zijn dat je gelijk hebt.
en een paar lekkere recepten zijn nooit weg toch? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha...ik heb geen recepten rieneke,ik háát knoflook
Rieneke1
13 jaar geleden
hoe is het mogelijk muts!
dacht dat jij een vrouw met smaak was ;P

Het beste antwoord

Aioli is een soort knoflookmayonaise, van olie azijn en gevijzelde knoflook, heel eenvoudig dus.
Niet te vergelijken met knoflooksaus, dit kan een heel uitgebreide receptuur hebben.
Mijn vriend heeft een gemakkelijk recept:
2 teentjes geperste knoflook, een paar scheppen griekse yoghurt, wat bieslook zout peper en een scheut olijfolie en citroensap en klaar (de volgende dag nog lekkerder!)
Ik doe het dan plantaardig, met soja-yoghurt (yofu) en ik rasp er nog een beetje komkommer en munt doorheen, dus wordt het een soort tzatziki.
Allemaal lekker op bv. een stokbroodje of een gepofte aardappel.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oh en ik vergeet iets!
Ik maak ook wel eens een knoflooksaus van gepofte knoflook (de hele bol een half uurtje in de oven leggen). Fijngeprakt en gemengd met wat olijfolie en peper is heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In aïolie zit naast knoflook ook nog ei, olijfolie en citroensap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aioli (de echte) is puur de knoflook in de juiste verhouding met zonnebloemolie vermengd. En knoflooksaus is wat je persoonlijk daaronder verstaat.

Recept voor Aioli, zie boven.

(Eigen) recept voor knoflooksaus: Drie eetlepels mayonaise (liefst zelf gemaakt), drie tenen geperste knoflook, heeeeeel klein beetje suiker, beetje water en naar believen: peper, (vanille)zout, peterselie en vers geknipte bieslook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eenvoudig maar heerlijk recept: Blik cocktailfruit laten uitlekken. Bakje creme fraiche en 2a3 eetlepels mayonaise met een zakje aioli door elkaar roeren en dan door de fruitcocktail. (maar nooit vertellen dat het zo simpel is:)