hoe frituur je het schoonst?

ik heb met een actifry patat gemaakt. het grote voordeel is dat het minder smerig is qua lucht die het uitstoot. nadeel is echter de MI mindere smaak en de prijs van het apparaat. is er een tussenweg? wat is de schoonste vorm van echt frituren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe bedoel je.schoonst voor de lucht in je huis of schoonst voor milieu?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat de muur niet gaat plakken. het milieu geloof ik wel.

Het beste antwoord

Misschien is een natuurlijke (olijf)olie gebruiken een optie, dat doen wij altijd thuis.
De friet is nog steeds lekker, en nog gezonder ook als wanneer je vet gebruikt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

misschien moet je eens zonnebloemolie gebruiken ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij doen altijd archiede(pinda) olie in een wokpan op de grootste pit van het gasfornuis, zo frituur je veel lekkerder en gezonder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frietjes frituren? Gewoon lekker zelf snijden en in de oven klaarmaken! Schoon (geen vette muren), lekker en je gebruikt nauwelijks vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de gezondheid is het het beste om te bakken en te frituren met zacht danwel vloeibaar vet uit kuip of fles, of met olie. Daarbij maakt het niet uit of u slaolie, maïsolie, zonnebloemolie of olijfolie gebruikt. Gebruik bij frituren echter geen extra vierge olijfolie. Wanneer deze olie tot 180 graden verhit wordt, kunnen schadelijke stoffen ontstaan.

Dat de vloeibare en zachte soorten vet het gezondst zijn, komt doordat ze relatief weinig verzadigd vet bevatten en relatief veel onverzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed, terwijl onverzadigd vet het juist verlaagt. Vetten die bij kamertemperatuur nog hard zijn, zoals margarine in een wikkel en roomboter, bevatten relatief veel verzadigd vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt frituren laat ik aan de betere snackbar over:
Even op de fiets, en een gezinszak friet halen.
Je hebt geen luchtjes in huis, je keuken blijft kraakhelder en bovendien heb je friet waar je zelf niet tegenop kan frituren.

Bijkomend voordeel: de kaassoufle's en milkshakes die je ook gelijk meepikt nu je er toch bent...

'k heb opeens trek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezond en lekker frituren doe je in stabiele vetten en oliën, zoals rundvet (Ossewit), kokos- en palmolie. Deze vetten gaan erg lang mee omdat ze nauwelijks oxyderen. Arachide olie is een goede tweede voor gerechten die je koud wilt eten. Laat je niet wijsmaken dat verzadigd vet slecht voor je gezondheid is want daar bestaat geen wetenschappelijk bewijs voor.

Met stabiele oliesoorten heb je veel, minder walm in je keuken en minder vetaanslag dan met bijvoorbeeld onstabiele zonnebloemolie maar je ruikt het natuurlijk nog wel. Goed ventileren, friteuse onder de afzuigkap of kijken of je een mogelijkheid buiten hebt of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste gaat het met kokosolie, die van Omega & More is het beste, geurloos en je kunt er wel bijna een jaar mee doen, niet goedkoop, ongeveer € 10,- per liter. Bij de beter reformwinkel te koop of bij de reformkraam op de markt,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf frituur ik altijd in zonnebloem olie en voor de frikandellen en andere snacks gebruik ik een ander pannetje zodat de olie voor de patat lang schoon blijft.

als de olie iets begint te verkleuren verschoon ik de olie en voer de vieze olie af in de daarvoor bestemde klikoos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik een beetje zonnebloemolie in de pan, daar bak ik mijn frieten in en ik gebruik het 1 keer, daarna doe ik het weg. De frieten zijn lekkerder in pas gebruikt vet, en zijn een stuk minder vet.

Ovenfriet is trouwens ook lekker, en een stuk gemakkelijker want je blijft niet met de olie zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij frituren op hoge temperaturen komt acrylamide vrij, dat is een kankerverwekkende stof die ook nog eens vroegtijdige veroudering teweeg brengt. Tip: Zet de friteuse op 170 graden en gebruik het vet niet te lang. Op 170 graden dompel je de frites eerst onder een paar minuten daarna haal je ze eruit. Het vet kan weer opwarmen naar 170 graden tot het lampje weer uit gaat. Daarna weer in het vet hangen tot ze goudbruin en krokant zijn. Zo beperk je het ontstaan van acrylamide in het vet. Neem gewoon plantaardig vet. Olijfolie verandert namelijk ook van structuur bij verhitten.