Wat zijn nog meer lekkere dingen in zoet-zuur?

Ik heb een heel lekker recept van een Duiste website voor een zoet-zuur mengsel. De augurken die ik er inmiddels al in heb ingemaakt smaken ons - als zoetzuur fanaten- echt naar meer en ik zit me nu ook te bedenken wat ik nog meer in zoetzuur kan inmaken.

Ik bedoel dan niet de selderij/rauwkostsalade die je in de winkel in potjes kan krijgen, maar iets origineels.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat me overigens niet om de wil om alles uit te proberen, maar meer het gebrek aan potten waar ik het in kan doen, dus vandaar dat ik wel liever ook iets geschikts ervoor wil proberen voordat ik al mijn potten er aan waag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.1K
anneliez
13 jaar geleden
blokker heeft redelijk geprijsde goed afsluitbare potten, xenos ook wel denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi Meander, recept staat onder mijn antwoord.....

Het beste antwoord

Ik heb een heerlijk recept om de overkill aan courgettes in mijn tuin in het zoet-zuur te zetten. Als je ze moet kopen: courgettes zijn nu supergoedkoop. Er gaan ui-snippers en paprikablokjes in, om te kruiden koriander en mosterdzaad en kurkuma. Om te maken is het een fluitje van een cent. De potjes steriliseren is eigenlijk nog het meeste werk. Je kunt het na twee weken eten en blijft ook minstens 2 jaar goed. Maar bij mij blijft het nooit zo lang. Ben meestal na de winter door mijn voorraadje heen. Het is namelijk te lekker.
Als je wilt kan ik het recept sturen.

Het je zelf een tuin en daar misschien oost-indische kers in staan. De groene zaadbolletjes kun je ook in zoet-zuur inmaken. Het smaakt dan naar kappertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Leverworst.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat denk je van witte kool met pepertjes
of taugé met pepertjes

Toegevoegd na 7 minuten:
1 komkommer3 paprika's (rode, groene en gele)worteltjes1 kopje azijn3 eetlepels suiker2 theelepels zout

Bereidingswijze voor Zoet-zuurDe azijn, zout en suiker roerend tegen de kook aanbrengen. Dan laten afkoelen. De komkommer schillen en de zaadjes verwijderen. Paprika's en worteltjes schoon maken. De komkommer, paprika's en de worteltjes in reepjes snijden en in de afgekoelde dressing doen. Dit alles een dag van te voren klaar maken wel regelmatig alles omscheppen.
af laten koelen en dan in potten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahha jij ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is de verhouding van het zuur dan?
Courgettes in zou-zuur schijnt lekker te zijn.

Toegevoegd na 20 seconden:
zou-zuur=zoet-zuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witte kool, wortel, groene tomaten, komkommer, paprika, en diverse combinaties van al deze groenten en vruchten.
Amadea
13 jaar geleden
Atjar tjampoer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een lekker recept:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/groentegerechten/atjar-tjampoer-3062.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okra's, groene en rode pepers, paprika's, komkommers, wortelen, uien, kool, groene tomaten.
13 jaar geleden
Witte kool, groene en rode tomaten, pepertjes (als je van pittig houdt), platte peterselie, wortel, bloemkool.

Deze combinatie is erg lekker bij oosterse gerechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dol op zoetzure schorseneren.

Heb hier nog een receptje gevonden...lijkt mij prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van ouderwetse zilveruitjes.
Maar probeer deze nog maar eens bij groente boer te kopen.
Zal niet meevallen,maar wel lekker zelf ingemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk zijn ge karamelliseerde uien in zoetzuur;

1 kg. sjalotjes of kleine uien schillen en heel laten. In hete olie aanbakken, met suiker ( ca. 90 gr)bestrooien en laten karamelliseren. Langzaam zacht stoven.
Met ¼ l. rode wijn, 200 ml. rodewijnazijn en een flinke scheut appel-en balsamicoazijn afblussen. laurierblaadjes
(3 st) 2 knoflooktenen, rozemarijn en tijm toevoegen en
heet in het glas vullen. Met olie tot de rand vol opvullen.
De glaspotten op zin kop neerzetten in een met een doek bekleedde bak/schaal. Koel en donker bewaren.

Als je denkt aan het pellen van die kleine uien en de klus daarvan, maak het jezelf dan makkelijker door ze voor het schillen enkele minuten in lauwwarm water te leggen. Je schuift de schil er dan zo vanaf.

Dit uien bijgerecht smaakt erg lekker zowel koud als warm geserveerd bij bijv. gebraden vlees of als garnituur bij koude schotels/voorgerechten.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, lekkerrr! Welke olie gebruik je daar het beste voor? En hoe lang is dit houdbaar, of kan je het ook wecken voor langere houdbaarheid?
amc
13 jaar geleden
Arachide- of zonnebloemolie. Olijfolie kan ook, maar ik vind een smaakneutrale olie persoonlijk lekkerder.
Hij is zo in de koelkast bewaard zo`n 3-4 weken houdbaar, maar je kunt hem ook in wecken, dit is een feite steriliseren en dat doet aan de smaak niets af.
Wist je dat ze ook heel lekker zijn op een deegbodempje als taartjes in de oven? Op bladerdeeg bijv.